Jag vill ha rolig bil men har inte råd, vilken bör jag köpa?

aenfors
6 november 2007 · 375 Inlägg

Det går att hitta en bra bil för 10000kr. Men du får nog glömma en "rolig" bil. Visst så finns det alltid exemplar som är extremt billiga, men gå inte på dom. Det är dumt att leta bland "bottenskrapet" av en bilmodell om  du förstår vad jag menar. Sänk dina krav lite och köp en fin bil av en billigare modell istället.
kolla även försäkringskostnader och reservdelspriser.
Det går till exempel att hitta en fin volvo för 10000kr

Jag har en fin 240 till salu. skicka ett PM om du vill veta mer.

Darkie dARKiE
6 november 2007 · 5 031 Inlägg

Det enda jag hade köpt i den prisklassen är en Honda civic, roliga, går faktiskt bra, bränslesnåla, driftsäkra även om man plågar dem bra. Billig försäkring/skatt..

Finns fina exemplar i den prisklassen, men titta noga efter rost då det är vanligt. Men finns fina exemplar också.. smile

/darkie

Senast redigerat av Darkie (6 november 2007)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Hmm.
6 november 2007 ·

kanske någonting?

http://www.blocket.se/vi/13680369.htm?ca=16_s

Den har inte gått mycket iaf.

klimpan
6 november 2007 · 2 600 Inlägg

en ford probe är ju snygga tro inte heller att dom är så svåra att få tag i delar. sen ha du ju en ford sierra 2,0 liters eller en v6 2,9 liters dom är roliga dom smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 november 2007 · 5 753 Inlägg

klimpan skrev:
en ford probe är ju snygga tro inte heller att dom är så svåra att få tag i delar. sen ha du ju en ford sierra 2,0 liters eller en v6 2,9 liters dom är roliga dom smile

håller med... roliga, går helt okej, ser bra ut, tål att plågas.. och 2,9an är den grymaste motorn i stryktålighet som jag varit med om... wink hade en sådan förut innan 2,0an och den plågades ordentligt och det enda jag fick byta var ett olje filter tongue


och en sak till... dom är inte speciellt dyra...

Senast redigerat av _Glenne_ (6 november 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
bmx
6 november 2007 · 7 100 Inlägg

köp dej en sierra eller saab 900/9000

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
jonesono Personal- och beteendevetare
6 november 2007 · 1 082 Inlägg

Haxxel skrev:
Men det stora problemet är att jag inte har mer än under 10000kr i budget och en inkomst på 1000-2000 kr/mån

Där skulle jag vilja säga: Stopp!
10 000 i budget, räcker knappt till en (någorlunda hållbar) bil, men definitivt inte till någon back-up i fall något skulle hända bilen. Och det kommer att hända något med den, frågan är bara när!
1000-2000kr/mån.. nja, jag skulle vänta! Du är säkert 18-20 år = dyr försäkring + bensin osv gör att pengarna sinar snabbare än väntat.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
camaro67 Meister
6 november 2007 · 6 763 Inlägg

jonesono skrev:

Haxxel skrev:
Men det stora problemet är att jag inte har mer än under 10000kr i budget och en inkomst på 1000-2000 kr/mån

Där skulle jag vilja säga: Stopp!
10 000 i budget, räcker knappt till en (någorlunda hållbar) bil, men definitivt inte till någon back-up i fall något skulle hända bilen. Och det kommer att hända något med den, frågan är bara när!
1000-2000kr/mån.. nja, jag skulle vänta! Du är säkert 18-20 år = dyr försäkring + bensin osv gör att pengarna sinar snabbare än väntat.

Man får en väldigt hållbar bil för 10k. 740,e30, sierra med mera. Men visst rasar nogt så kostar det. Men det som är positivt är då att man kan köpa en hel reservdelsbil för 1500-2000  spänn.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Kirre
6 november 2007 · 2 122 Inlägg

peugeot 605 med v6an

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
jonesono Personal- och beteendevetare
6 november 2007 · 1 082 Inlägg

camaro67 skrev:

jonesono skrev:

Haxxel skrev:
Men det stora problemet är att jag inte har mer än under 10000kr i budget och en inkomst på 1000-2000 kr/mån

Där skulle jag vilja säga: Stopp!
10 000 i budget, räcker knappt till en (någorlunda hållbar) bil, men definitivt inte till någon back-up i fall något skulle hända bilen. Och det kommer att hända något med den, frågan är bara när!
1000-2000kr/mån.. nja, jag skulle vänta! Du är säkert 18-20 år = dyr försäkring + bensin osv gör att pengarna sinar snabbare än väntat.

Man får en väldigt hållbar bil för 10k. 740,e30, sierra med mera. Men visst rasar nogt så kostar det. Men det som är positivt är då att man kan köpa en hel reservdelsbil för 1500-2000  spänn.

Man ha lite tur och få sig en bil i ganska gott skick för de pengarna, som det "bara" blir små-fel med. Men med tanke på att det rör sig om så lite pengar så kommer bilen förr eller senare braka då turen oftast inte är på ens sida i dessa nivåer - och det blir i värsta fall rejält!
Köpa reservdelsbil för 1500-2000, visst... men det är fortfarande övrigt material + att kunna hålla bilen i drift också.
Har du ägt och haft bil ett tag så vet du själv.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Haxxel JDM
6 november 2007 · 593 Inlägg

Heh här var det många svar big_smile
Hmm, jag måste bara fråga er, bör jag dra och titta på legenden i morgon eller är det bara att glömma den?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Haxxel JDM
7 november 2007 · 593 Inlägg

Okej, jag hoppar över legenden, jag vill ju kunna använda bilen också tongue
Så nu är jag inne på civic, har kollat upp en från 89 som jag mailat om, får se hur det blir med den då big_smile

Civic, valde jag för att den drar lite, är meckbar och går inte sönder, am I right?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
7 november 2007 · 3 804 Inlägg

Är det du eller dina föräldrar som ska köpa bil?

Vad är din budget?

Bmw 325
Peugeot mi16
Astra/kadett GSI
Golf GTI

Dom bilarna ÄR roligare och finns ruskigt mkt reservdelar


Bmw osv..
Haxxel JDM
7 november 2007 · 593 Inlägg

Budgeten är nu ca 8000:- men det går att tänja lite på genom att vänta lite (på lön från lite jobb jag har) men inte mycket.

btw. har en golf2, men den är avställd och obesiktigad, med sprucken framruta, trasigt avgasrör mm (det är golfprojektet) så jag har en reservdelsbil.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
jonesono Personal- och beteendevetare
7 november 2007 · 1 082 Inlägg

Haxxel skrev:
Budgeten är nu ca 8000:- men det går att tänja lite på genom att vänta lite (på lön från lite jobb jag har) men inte mycket.

btw. har en golf2, men den är avställd och obesiktigad, med sprucken framruta, trasigt avgasrör mm (det är golfprojektet) så jag har en reservdelsbil.

Budgeten krympte 2000:- på, var det en eller två dagar?!
Om du måste så sikta in dig på en golf 2:a, då du har en i reserv.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
mellowd Drop Shop
7 november 2007 · 926 Inlägg

mk2 gti. rolig bil för en billig peng.
8v = bottendrag
16v = toppeffekt

terazzi
7 november 2007 ·

mellowd skrev:
mk2 gti. rolig bil för en billig peng.
8v = bottendrag
16v = toppeffekt

håller med wink
ska köpa en själv så..

Haxxel JDM
7 november 2007 · 593 Inlägg

jonesono skrev:

Haxxel skrev:
Budgeten är nu ca 8000:- men det går att tänja lite på genom att vänta lite (på lön från lite jobb jag har) men inte mycket.

btw. har en golf2, men den är avställd och obesiktigad, med sprucken framruta, trasigt avgasrör mm (det är golfprojektet) så jag har en reservdelsbil.

Budgeten krympte 2000:- på, var det en eller två dagar?!
Om du måste så sikta in dig på en golf 2:a, då du har en i reserv.

Nja, jag menar att jag tänkte köpa en för runt 10000, men just NU har jag 8000:- rullar in de sissta pengarna alldeles snart.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
jonesono Personal- och beteendevetare
7 november 2007 · 1 082 Inlägg

Haxxel skrev:

jonesono skrev:

Haxxel skrev:
Budgeten är nu ca 8000:- men det går att tänja lite på genom att vänta lite (på lön från lite jobb jag har) men inte mycket.

btw. har en golf2, men den är avställd och obesiktigad, med sprucken framruta, trasigt avgasrör mm (det är golfprojektet) så jag har en reservdelsbil.

Budgeten krympte 2000:- på, var det en eller två dagar?!
Om du måste så sikta in dig på en golf 2:a, då du har en i reserv.

Nja, jag menar att jag tänkte köpa en för runt 10000, men just NU har jag 8000:- rullar in de sissta pengarna alldeles snart.

Ju längre du kan vänta, dess bättre bil får du. wink

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Haxxel JDM
11 november 2007 · 593 Inlägg

sådär, jag kunde inte vänta.
Åkte till uppsala och köpte mej en honda civic 92 från en bilhandlare för 8500:- Besiktigad i augusti, sommar och vinterdäck, 3 månaders full försäkring och allt funkar, elspeglar, eltaklucka, sätesvärme mm. Jag är jättenöjd.
Men jag måste byta servopump då den låter konstigt, den låter nästan som när man backar på vissa bilar. Och så ska baktorkararmen bytas.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang