Raderat

UsEd
7 februari 2008 · 12 Inlägg

Raderat

Senast redigerat av UsEd (27 mars 2008)

Aydin Avstängd
7 februari 2008 · 76 Inlägg

Tror inte det är något alvarligt kan vara bara kondens, se om det samma sak på olje stickan när du drar upp den.
Ser oljan som vanlig är det nog inget som du ska oroa dig över.

Xoff Volvo tönt... =)
7 februari 2008 · 2 344 Inlägg

"Gult klegg" är motorolja blandat med vatten, vilket brukar betyda massor av allvarliga motorfel som tex kass topp packning... (men detta är bara om all olja i bilen är gul å kletig)

Men är det bara lite innanför locket så är det bara ofarlig kondens...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
index
7 februari 2008 · 658 Inlägg

Som sagt, vatten blandat med olja. Topplockspackning eller taskig vevhusventilation låter som det troligaste eftersom den dricker olja.
Hur ser resten av oljan ut? Hur ser kylarvattnet ut? Minskar det också?

Senast redigerat av JoQe (7 februari 2008)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
UsEd
9 februari 2008 · 12 Inlägg

index skrev:
Som sagt, vatten blandat med olja. Topplockspackning eller taskig vevhusventilation låter som det troligaste eftersom den dricker olja.
Hur ser resten av oljan ut? Hur ser kylarvattnet ut? Minskar det också?

Oljan på stickan ser som vanligt ut. Tittade idag på locket till oljan och det var lite mindre klegg. Jag måste tömma ut kylarvattnet för att kunna se det,, har tvvärr ingen möjlighet att göra det nu. Men jag ska hålla koll på om det försvinner kylarvätska och olja.

Jag tycker även att avgaserna har blivit lite mer tjocka och vita, fast det kasnke beror på att det är kallt och jag precis hällt i lite ny olja?

crx_jim
9 februari 2008 · 440 Inlägg

vita avgaser tuder med på vatten i avgaserna.. finns ju en risk för att det är toppackningen som e på väg här.. mvh jim

jim ..
CC72
9 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Kör du många korta sträckor så får du gult klet under locket, inget att bry sig om, dra ut på en längre sväng så försvinner det! smile   Avgaseran behöver du nog inte byr dig om, ryker mer när det är kallt.

gurragas
9 februari 2008 · 269 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Kör du många korta sträckor så får du gult klet under locket, inget att bry sig om, dra ut på en längre sväng så försvinner det! smile   Avgaseran behöver du nog inte byr dig om, ryker mer när det är kallt.

Japp så är det, fuktigt väder och korta sträckor ger kondens som gör att oljepåfyllnings locket får en gul/grå beläggning, kan även bli kondens i röret till oljestickan.

Att det försvunnit ca: 1 L på 400 - 500 mil är lite för mycket, vad har du haft
för olja i förut? del eller hel syntet? har du kört hårt? inga små läckage under bilen?

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
bumpe Lastbilsmekaniker
9 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Jag skulle ta bort klegget och sen åka 5 mil ganska hårt så den blir ordentligt genomvarm och "blåsa ur" den om du kör lite...
Kommer det ett gigantiskt moln när du startar så ligger toppackningen risigt till...
Samma om det är olja i vattnet eller om man mäter med en co mätare i expansionskärlet och den ger utslag är de samma sak...

UsEd
10 februari 2008 · 12 Inlägg

gurragas skrev:

Sexyicecube skrev:
Kör du många korta sträckor så får du gult klet under locket, inget att bry sig om, dra ut på en längre sväng så försvinner det! smile   Avgaseran behöver du nog inte byr dig om, ryker mer när det är kallt.

Japp så är det, fuktigt väder och korta sträckor ger kondens som gör att oljepåfyllnings locket får en gul/grå beläggning, kan även bli kondens i röret till oljestickan.

Att det försvunnit ca: 1 L på 400 - 500 mil är lite för mycket, vad har du haft
för olja i förut? del eller hel syntet? har du kört hårt? inga små läckage under bilen?

Vet inte vad jag hade för olja i förut men det sitter ett klistermärke som ser ganska gammalt och på det står det helsyntet iaf. Så tidigare ägare kanske använt helsyntet men jag kör ju som sagt delsyntet nu.
Ja jag kör ganska hårt med bilen. Inte upptäckt nåt läckage under bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang