2830
Sök

Wastegate för mer effekt?

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
fish skrev:
verkar ju inte vara nån idé att försöka förklara för er som inte vet vad ni snackar om... "Jag fattar dock inte hur du ska få in mer Luftmassa bara för att du byter turbo om du har samma lufttryck. Isåfall genom att inte den komprimerade luften blir lika varm om det va det du menade? Det gör nog inte så stor skillnad. Sätt bara dit en större intercooler om du inte ska ladda överdrivet mycket. Ska man stoppa in mer syre så behöver man mer (Läs rätt mängd) bränsle. För att du skall kunna kontrollera det högre trycket när gasblandningen komprimeras behöver du backa tändningen annars kommer motorn att spika." tror du inte jag fattar nåt eller?? sa jag inte att han borde mappa den för att få rätt bränsle/tändning?? BMW kimmo verkar ju kunna endel om turbo med tanke på den högkvalitativa micro dumpen dom fina blåa rören och en bil som inte startar. ja då är väl allt byggt som det ska förmodar jag. du får ju inte ett högre tryck än vad WG/programvara är inställd till att ge OM du inte bonnmeckar å micklar dit en "pysventil" för att lura WG,en.. Nog sagt om detta för min del... Hoppas att allt löser sig för din del.

Aha. Personliga påhopp är förbjudna om jag läst rätt. Men för guts skull så är inte min bil färdig. Lång ifrån. Sen vart dumpen kommer ifrån och vad jag har lackat mina tryckrör i för färg spelar för roll vill jag att du förklarar! Vad bitsk du blev.. haha

Du verkar veta mycket om motorstyrning också du.. Mer än mig då eftersom din orginalbil startar.. Laddtrycksstryning är något som har funnits i ett par år.. Bonnmek? Nech
Senast redigerat av BMWKimmo (10 mars 2008)

BMW-tok

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
verkar ju inte vara nån idé att försöka förklara för er som inte vet vad ni snackar om... "Jag fattar dock inte hur du ska få in mer Luftmassa bara för att du byter turbo om du har samma lufttryck. Isåfall genom att inte den komprimerade luften blir lika varm om det va det du menade"

Om du har en turbo med större kapacitet så pumpar den in mera luft. alltså en större mängd luft/mera massa. inte ett högre tryck. vad är det DU inte förstår??

På min nuvarande S2 sitter det en originalturbo. den laddar 1,6 bar. på min förra S2 satt det en KKK26/27 den laddade oxå 1,6 bar när jag köpte den (pga tidigare ägare monterat magnetventilen fel) Men likförbannat gick den fan så mycket bättre än den jag har nu, förklara det då?? Ja den va mappad för 1,9 bar (som det senare vart när jag koppla magnetventilen rätt) eller ska jag förklara saken åt dig??

OK såhär är det grovt sett.

Eftersom att du borde få lägre mottryck med den större turbon så får du mer krut. med mindre mottryck kan du ha fränare tändning (mappa bilen då) utan att det spikar, (med rätt bränsle mapp förstås)

"Det gör nog inte så stor skillnad. Sätt bara dit en större intercooler om du inte ska ladda överdrivet mycket. Ska man stoppa in mer syre så behöver man mer (Läs rätt mängd) bränsle. För att du skall kunna kontrollera det högre trycket när gasblandningen komprimeras behöver du backa tändningen annars kommer motorn att spika." tror du inte jag fattar nåt eller?? sa jag inte att han borde mappa den för att få rätt bränslemängd/tändning?? BMW kimmo verkar ju kunna endel om turbo med tanke på den högkvalitativa micro dumpen dom fina blåa rören och en bil som inte startar. ja då är väl allt byggt som det ska förmodar jag. du får ju inte ett högre tryck än vad WG/programvara är inställd till att ge OM du inte bonnmeckar å micklar dit en "pysventil" för att lura WG,en.. Nog sagt om detta för min del... Hoppas att allt löser sig för din del.

Min bil är inte original. och inte just några av dom andra jag ägt heller.
Senast redigerat av fish (10 mars 2008)

1 004 Inlägg
10 mars 2008
vilket rymmer mest luft.... ett cyckel däck med 2 kilo eller ett traktor däck med 2 kilo?..... alltså är det en jävla skilnad på tryck och mängd.... rätta mig om jag har fel?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
Fich: Jag förstår inte vart jag har gjort dig upprörd men uppenbarligen va det någon missuppfattning. Har inte försökt att dumförklara dig på något sätt.

En turbo som är större och ger 0,8 bar gör inte bilen snabbare än en mindre. OM INTE avasmottrycket är för högt i den lilla.. Den pumpar inte in mer luft helt enkelt.

Fattar forfarande inte vad min dump eller mina tryckrör hade med det att göra.. Om du vill veta varför den inte startade så va det för att jag hade fel programvara till sprutet..

Har du äns kopplat in något sprut? Vet du hur dom funkar? Det är lätt att ge sig på andra.. Sen har man inte åstakommit något bättre själv. Nu menar jag inte att det är så.. Men jag har iaf byggt turbomotorer innan samt att jag har gått fordon och arbetat som bilmek.
Mvh

BMW-tok

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
262turbo skrev:
vilket rymmer mest luft.... ett cyckel däck med 2 kilo eller ett traktor däck med 2 kilo?..... alltså är det en jävla skilnad på tryck och mängd.... rätta mig om jag har fel?

Ja men detta förutser att du har olika storlekar på dina slutna system. 2bar i en 4,0 V8 är mer luftmassa än i en 2,0 fyra. Altså så länge du inte byter insug eller något annat så krävs det samma massa för att få samma tryck.

BMW-tok

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
jag menade inte att du va dålig på något sätt nej nej. Jag tyckte bara att om man nu va seriös med sitt byggande så borde man ju kanske ha riktiga grejjer, rören va det inge fel på bara att det såg lite epa ut i mina ögon. men det är ju en smaksak. som om det vore mer show än go. men jag ber om ursäkt för mitt påhopp. det verkade som att du dumförklarade mig, och att jag inte vet vad jag pratar om alls. men så är inte fallet. även jag har jobbat som bilmek sörru. och har även hållt på lite med chiptrimning så kom inte å säg att jag inte begriper motorstyrningar. Nej jag har inte kopplat något "stand alone" sprut. då jag aldrig haft behovet, de trimgrader jag sträck mig till har original funkat bra. (har mest kört audi) Såhär har då jag lärt mig att det funkar, det viktigaste är att få en så hög effekt som möjlig med så lite tryck som möjligt, annars skulle man ju aldrig behöva byta turbo. bara höjja laddtrycket. ladd styrning om man inte mappat bilen är bonn mek de bara ett fint sätt att lura styrboxen.
Senast redigerat av fish (10 mars 2008)

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
Fint. Dumpen är en lånad som jag har tänkt att ha när jag provkör och mappar då jag inte tyckte att det va det viktigre.. Tryckrören är blåa för att det är svartstål och jag ville inte att dom skulle rosta. Men nu handlade inte tråden om oss så det får va nog nu.. Frågor om min bil tas i min gästbok. Är öppen för förslag och även kritik.

Byter turbo gör man för att turbon inte kan ge luft för hur mycket som helst. Dessutom är det som sagt för att man inte vill ha för högt avgasmottryck. Vad har du som skapade tråden för mål på effekt?

BMW-tok

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
ja jag håller med nog om detta nu. jag försökte bara svara på hans fråga, ursäkta om jag lät spydig men jag blir bara förbannad när jag vet att jag har rätt och folk motsäger mig.

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
Ja fast i detta fallet va det ju inte rätt att en större turbo flödar mer. Eller tycker du det fortfarande?

BMW-tok

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
ja jag vidstår vid mina tidigare uttalanden. för jag vet att jag har rätt i att en större turbo får ur sig mera luft vid samma tryck som en mindre turbo, det jag inte förstår är att du inte begriper det. vad grundar du ditt okunnade i??

1 661 Inlägg
10 mars 2008
fish skrev:
ja jag håller med nog om detta nu. jag försökte bara svara på hans fråga, ursäkta om jag lät spydig men jag blir bara förbannad när jag vet att jag har rätt och folk motsäger mig.

I vilket läge hade du rätt och någon motsade dig?

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
Om du pumpar ditt bildäck till 2,0bar med en stor vekstadskompressor. Blir det mer luft i däcket då än vad det blir om du pumpar det till 2,0 bar med en cykelpump?

BMW-tok

1 661 Inlägg
10 mars 2008
262turbo skrev:

Hahah, såååja nu är vi ute på hal is va?
Vi pratar slutna system med samma storlek. Inte olika storlek. Vid en specifik storlek på ett ickekompressibelt system är det trycket som avgör hur mycket syre som befinner sig där inne. (även temp, luftfuktighet osv men i detta fallet mest tryck)

1 661 Inlägg
10 mars 2008
BMWKimmo skrev:
Om du pumpar ditt bildäck till 2,0bar med en stor vekstadskompressor. Blir det mer luft i däcket då än vad det blir om du pumpar det till 2,0 bar med en cykelpump?

WÖÖÖRD

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
så ni sgaer alltså att om jag har en jätte turbo och en liten turbo, bägge laddar 2,. kommer det då lika mycket luft ur dom?? med tanke på att den stora turbon får i sig mer luft än den lilla oxå?? du har mindre mottryck i den större?? och att detta är helt fel tänkt utav mig, det viktigaste är att få en så hög effekt som möjlig med så lite tryck som möjligt, annars skulle man ju aldrig behöva byta turbo. bara höjja laddtrycket. ladd styrning om man inte mappat bilen är bonn mek de bara ett fint sätt att lura styrboxen.

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
Ja precis det säger vi. Den större turbons turbinhjul behöver därimot inte snurra lika fort för att ge samma tryck. Man byter turbo för att den mindre inte kan flöda tillräckligt när turbon nått maxgänsen eftersom den inte kan varva mer och att den har för litet luftinsug. Det går att få en liten turbo att ge lika mycket luft som en stor men då måste den kunna varva något sjukt samt att du får förluster som avgasmottryck.

BMW-tok

1 661 Inlägg
10 mars 2008
fish skrev:
så ni sgaer alltså att om jag har en jätte turbo och en liten turbo, bägge laddar 2,. kommer det då lika mycket luft ur dom?? med tanke på att den stora turbon får i sig mer luft än den lilla oxå?? du har mindre mottryck i den större?? och att detta är helt fel tänkt utav mig, det viktigaste är att få en så hög effekt som möjlig med så lite tryck som möjligt, annars skulle man ju aldrig behöva byta turbo. bara höjja laddtrycket. ladd styrning om man inte mappat bilen är bonn mek de bara ett fint sätt att lura styrboxen.

2bar är ju ett stort laddtryck. Men jag kan dra ex om min bil för där vet jag 100% vad jag pratar om. Min org turbos klarar ca 1.1bar, om jag laddar 0.8 med dessa eller med 2 stycken dubbelt så stora turbo som ger dubbelt flöde och klarar att ge dubbelt så högt tryck så kommer effekten bli samma. (med samma temp och turbokaraktär)

Egentligen har olika turbos olika karaktär också och ger olika mkt vid olika varv, ofta ger en stor turbo mer effekt vid ett högre varv än en liten.
Men det är meninslöst att byta turbo om du inte ska ladda mer än den du har klarar.

edit: ja det säger vi
Senast redigerat av Hardjim (10 mars 2008)

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
Precis. Först när man har nått turbons övre gräns behöver man byta. Innan dess är det meningslöst.

BMW-tok

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
BMWKimmo skrev:
Fint. Dumpen är en lånad som jag har tänkt att ha när jag provkör och mappar då jag inte tyckte att det va det viktigre.. Tryckrören är blåa för att det är svartstål och jag ville inte att dom skulle rosta. Men nu handlade inte tråden om oss så det får va nog nu.. Frågor om min bil tas i min gästbok. Är öppen för förslag och även kritik.

Byter turbo gör man för att turbon inte kan ge luft för hur mycket som helst. Dessutom är det som sagt för att man inte vill ha för högt avgasmottryck. Vad har du som skapade tråden för mål på effekt?

gud va intressant denna tråd blev=)

Längessen denna tråd skapades? men men
Jo satsar på en säg mellan 250-300hk?
Och tror det är lite svårt å få ut det ur min nuvarande turbo...
Så därav är ett byte av turbo ett måste, men kmr inte ske förän att jag e säker på att jag fortfarande har jobb, vilket jag får reda på i april nån gång.
Så jag undra då hur mkt jag kan vrida upp laddet på min nuvarande "lätt chippade" ltt. Laddar 0.75 nu men en polare säger att vi kan vrida upp det till 0.9 utan problem, men helst inte mer för motorns skull.. så undra om det var vist sagt?

Vad för turbo borde jag satsa på? för att få ut den effekten jag söker(ink diverse grejer som behövs)

mvh/rjn

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
ok kör ert race ni så kör jag mitt. godnatt.

Sök