Får jag dra en bil på biltrailer med B-kort ?

TheFinnishFlash Avstängd
19 november 2008 · 1 266 Inlägg

te_wik skrev:
En sak jag vet med säkerhet är att jag inte fick köra detta ekipage..
Transportern har förresten ca 10 bil motorer på flaket.

Dessutom fick jag reda på att släpet inte var besiktad..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/504685_2lhzgr.jpg
hmmm...


Mvh Tommy

*
haha vad hände ? smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Germax
19 november 2008 · 12 086 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
Hehe men jag har fortfarande inte fått ett vettigt svar, ni snackar bara massa skit tongue haha ne men ja eller nej, blir jag av med körkortet eller inte, böter skiter jag i..och vadå köra med last, hur fan gör man det om man har en biljävel på:Pska jag täcka bilen med ett överkast eller.. big_smile

Jag ska försöka va seriös, last = bil

te_wik Forummoderator
19 november 2008 · 12 813 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

te_wik skrev:
En sak jag vet med säkerhet är att jag inte fick köra detta ekipage..
Transportern har förresten ca 10 bil motorer på flaket.

Dessutom fick jag reda på att släpet inte var besiktad..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/504685_2lhzgr.jpg
hmmm...


Mvh Tommy

*
haha vad hände ? smile

Inget, jag lyckades undvika farbror blå smile

Men hade jag åkt fast så hade jag nog haft 48 timmar på mig att köra hem.. wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TheFinnishFlash Avstängd
19 november 2008 · 1 266 Inlägg

JapMax skrev:

TheFinnishFlash skrev:
Hehe men jag har fortfarande inte fått ett vettigt svar, ni snackar bara massa skit tongue haha ne men ja eller nej, blir jag av med körkortet eller inte, böter skiter jag i..och vadå köra med last, hur fan gör man det om man har en biljävel på:Pska jag täcka bilen med ett överkast eller.. big_smile

Jag ska försöka va seriös, last = bil

Fattar ingenting.. sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
te_wik Forummoderator
19 november 2008 · 12 813 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

JapMax skrev:

TheFinnishFlash skrev:
Hehe men jag har fortfarande inte fått ett vettigt svar, ni snackar bara massa skit tongue haha ne men ja eller nej, blir jag av med körkortet eller inte, böter skiter jag i..och vadå köra med last, hur fan gör man det om man har en biljävel på:Pska jag täcka bilen med ett överkast eller.. big_smile

Jag ska försöka va seriös, last = bil

Fattar ingenting.. sad

Jag ska försöka beskriva kort och gott och utan länkar och källor.

Nej - du får inte dra ett släp med en volvo 740 som last efter en S80 med b-körkort.
Ja - Du får böter.
Ja - Har du enligt polisens och vägverkets tabeller lastat för mkt på släpet så räknas det som olovlig körning och du kan bli av med kortet. Att ha en 740 som väger en bra bit över ett ton + ett transportersläp som väger ungefär lika mkt räknas mest troligt som en "herrejävlar last".

Kort och gott, Ja - du kan bli av med kortet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Kristian_L
19 november 2008 · 1 893 Inlägg

Bilen du skall flytta på? Är den komplett? (Antagligen inte, då hade du kunnat bogsera den?)
Saknar den motor/låda och du river ur lite inredning, så kan du köra den lagligt på biltransport kärra. Under förutsätning att kärran är inreggad på rätt vikt. Dvs max för B-kort.
Det handlar om att få ner vikten på "lasten" i detta fallet din 740a.
Vad väger dragbilen? 1700kg?
Kärran..? 500kg?
740an..? Max 1000kg bör du klara både kort och böter.
Totalvikt 3200kg, gott om marginal.

Även om 740n skulle väga 1300kg i mitt exempel, så klarar du dig under 3500kg gränsen OCH körkortet.
Fast mitt exempel gäller bara om dragbilen inte väger (totalvikt) mera än 1700, kärran 500 och 740n 1300. Väger dragbilen 1800, kan 740n bara väga 1200kg osv. Du fattar modellen.

Håll dig under 3.5t så klarar du lappen i alla fall.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Germax
19 november 2008 · 12 086 Inlägg

Kristian_V skrev:
Bilen du skall flytta på? Är den komplett? (Antagligen inte, då hade du kunnat bogsera den?)
Saknar den motor/låda och du river ur lite inredning, så kan du köra den lagligt på biltransport kärra. Under förutsätning att kärran är inreggad på rätt vikt. Dvs max för B-kort.
Det handlar om att få ner vikten på "lasten" i detta fallet din 740a.
Vad väger dragbilen? 1700kg?
Kärran..? 500kg?
740an..? Max 1000kg bör du klara både kort och böter.
Totalvikt 3200kg, gott om marginal.

Även om 740n skulle väga 1300kg i mitt exempel, så klarar du dig under 3500kg gränsen OCH körkortet.
Fast mitt exempel gäller bara om dragbilen inte väger (totalvikt) mera än 1700, kärran 500 och 740n 1300. Väger dragbilen 1800, kan 740n bara väga 1200kg osv. Du fattar modellen.

Håll dig under 3.5t så klarar du lappen i alla fall.

Det finns mer o rätta sig efter än de.
Det finns ingen bil som får dra mer än ca 1500kg med B-kort.
3500kg baseras på totalvikter. Det mest ultimata är att ha en dragbil med tjänstevikt OCH totalvikt på 1750kg som får dra 1750kg (alltså 0 maxlast), då får man med B-kort dra ett släp med totaltvikt på 1750kg.
En bil har väl ca 200-500kg maxlast, då är vi uppe i ex en bil med 1500kg tjänstevikt och 1750kg totalvikt. Då får man dra ett släp som har en totalvikt på max 1500kg, vilket en del bilar får dra. Men där går den magiska gränsen, sen drar alla siffror iväg och utesluter möjligheterna.
En släpa med 1500kg totalvikt har förmodligen en maxlast på 800-1000kg, och ser vi det realistiskt är de alltså en ganska värdelösbiltrailer såvida man inte kör mkt hundkojjor.

En S80 får dra ca 1480kg med B-kort, en släpa med totalvikt på 1480kg.
Då är vi där igen, för de första så är enaxlade kärror oftast 1300-kärror.
Dels för att axlarna oftast inte får lästa mer, dels för att många bilar ska få dra dem med B-kort.
En 1300-kärra får dra ca 600-800kg, får du ner en 740 i dom vikterna då har vi en laglig kombination, annars inte.

TheFinnishFlash Avstängd
19 november 2008 · 1 266 Inlägg

hmmm, men om jag tar bort reggskyltarna och lämnar papper hemma, sen har jag ingen bensin i...och chansar helt enkelt.. hmm

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
v50sport
19 november 2008 · 230 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
hmmm, men om jag tar bort reggskyltarna och lämnar papper hemma, sen har jag ingen bensin i...och chansar helt enkelt.. hmm

Jag förstår inte varför du envisas!?  Det är olagligt...Varför hör du dig inte för istället, finns nog folk som du känner eller i släkten t.ex. som har BE körkort.

MHperformance CNC operatör
19 november 2008 · 280 Inlägg

Bara kör!, Jag håller tummarna för dej ; )

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
TheFinnishFlash Avstängd
19 november 2008 · 1 266 Inlägg

v50sport skrev:

TheFinnishFlash skrev:
hmmm, men om jag tar bort reggskyltarna och lämnar papper hemma, sen har jag ingen bensin i...och chansar helt enkelt.. hmm

Jag förstår inte varför du envisas!?  Det är olagligt...Varför hör du dig inte för istället, finns nog folk som du känner eller i släkten t.ex. som har BE körkort.

Olagligt ? tror du jag bryr mig...olagligt att köra 55 på 50 väg med...

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Mack Forum- och sitemoderator
19 november 2008 · 26 155 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

v50sport skrev:

TheFinnishFlash skrev:
hmmm, men om jag tar bort reggskyltarna och lämnar papper hemma, sen har jag ingen bensin i...och chansar helt enkelt.. hmm

Jag förstår inte varför du envisas!?  Det är olagligt...Varför hör du dig inte för istället, finns nog folk som du känner eller i släkten t.ex. som har BE körkort.

Olagligt ? tror du jag bryr mig...olagligt att köra 55 på 50 väg med...

Ehm..varför är du så ihärdig på att fråga då om du skiter vad alla trevliga gorgare kommer med för svar?*förvirrad*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Kesler
19 november 2008 · 3 650 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

bojjarn skrev:
Be en kompis köra, säg att du har ont i foten och kan inte köra bil big_smile

Ja det ska jag fan, ska säga att jag drack en öl till maten så ja kan inte köra Moohahaha big_smile

vafan hjälper de?? då torskar ju polarn..

Senast redigerat av Kesler (19 november 2008)

v50sport
19 november 2008 · 230 Inlägg

AirOne skrev:

TheFinnishFlash skrev:

v50sport skrev:

Jag förstår inte varför du envisas!?  Det är olagligt...Varför hör du dig inte för istället, finns nog folk som du känner eller i släkten t.ex. som har BE körkort.

Olagligt ? tror du jag bryr mig...olagligt att köra 55 på 50 väg med...

Ehm..varför är du så ihärdig på att fråga då om du skiter vad alla trevliga gorgare kommer med för svar?*förvirrad*

HAHAHA precis!, varför kör du inte då???

Måste avsluta med att säga att jag nästan hoppas att du isof åker dit, för du resonerar som en idiot ärligt talat!.

Klart att det är olagligt att köra för fort, men det du har tänkt att göra är ett "grövre brott"...

Hamilton
19 november 2008 · 8 864 Inlägg

Är ju inte så himmla svårt det här eller?
Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg = B
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt eller släpvagnens och bilens sammanlagda
totalvikt är över 3.500 kg. Ja då är det BE som gäller

Fotograf på tierpidag.se
Germax
19 november 2008 · 12 086 Inlägg

v50sport skrev:

AirOne skrev:

TheFinnishFlash skrev:

Olagligt ? tror du jag bryr mig...olagligt att köra 55 på 50 väg med...

Ehm..varför är du så ihärdig på att fråga då om du skiter vad alla trevliga gorgare kommer med för svar?*förvirrad*

Måste avsluta med att säga att jag nästan hoppas att du isof åker dit, för du resonerar som en idiot ärligt talat!.

Ja men han har något fel någonstans, skrev mina inlägg mest som allmänt bra o veta smile

TheFinnishFlash Avstängd
20 november 2008 · 1 266 Inlägg

Jo det ända jag bryr mig om är om jag blir av med körkortet eller inte !, sen om det är olagligt är som en fis i rymden för mig...smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
FreddeK
20 november 2008 ·

TheFinnishFlash skrev:
Jo det ända jag bryr mig om är om jag blir av med körkortet eller inte !, sen om det är olagligt är som en fis i rymden för mig...smile

Tuff du är big_smile fjolla...

TheFinnishFlash Avstängd
20 november 2008 · 1 266 Inlägg

Freddeponken skrev:

TheFinnishFlash skrev:
Jo det ända jag bryr mig om är om jag blir av med körkortet eller inte !, sen om det är olagligt är som en fis i rymden för mig...smile

Tuff du är big_smile fjolla...

Ja vill du ha min autograf ? ge mig postnummer och adress, så ska jag skicka den på posten smile
Om du är riktigt snäll, RIKTIGT snäll, så skickar jag med en tröjja med ett tryck på framsidan av mitt ansikte, och på baksidan står det "TheFinnishFlash är så jävla tuff" i 100% bomhull, så skynda och fynda !

Senast redigerat av TheFinnishFlash (20 november 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Soulweeper stray dog
20 november 2008 · 197 Inlägg

Varför inte göra hembesök om du är så tuff som du påstår...

......... att jag ens orkar bry mig......
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang