Hjärntvätten om miljöhotet.

zovix Maskinbefäl
1 april 2008 · 1 038 Inlägg

Sticker ut hakan lite och förväntar mig en hel del mothugg men!

Jag kan inte låta bli att bli förbannad och irriterad på denna miljöhysteri som råder. Koldioxid hit och fossila bränslen dit och förbannade bilar här och miljöpartist där. Till att börja med så råder det inget tvivel om att klimatet ändras, det gör det och har så gjort genom århundraden eller årmiljonerna. Men att ha mage att påstå att det beror på bilar och fossila utsläpp, det gör mig förbannad.

Faktum är att forskarna inte har en aning om varför klimatet ändras!

Varför inte, undrar ni. Jo för att man har för lite mätdata och för modern mätdata. Vi har med modern teknik (termometern) kunnat övervaka klimatet i ca 250år. Jordklotet har funnits och förändrats i ca 4,5miljarder (4500 000 000år) och värden har förändrats under de här åren. Framför allt så hade vi från början en kontinent och nu har flera! Vi har haft istider flera gånger. Vi har hittat fornlämningar av växter som kräver medelhavsklimat i den sibiriska tundran som nu är frusen året om!

Dessutom har man beräknat att den mängd koldioxid som släpps ut från större vulkanutbrott gör att det skulle krävas ungefär tre större utbrott för att släppa ut lika mycket koldioxid som människan gjort sedan industrialismens början!

Jag anser att det enbart är självgoda människor med storhetsvansinne som påstår att vi människor kan ändra och påverka hela jordklotet på en sådan kort tid. Så om vi inte kan vare sig bevisa detta eller något annat så varför tjatar man om det hela tiden? Jo det finns tyvärr ett enkelt svar på den frågan också. Nämligen människan är rädd för förändringar och den rädslan kan man som politiker spela på och på så sätt enkelt dryga ut stadskassan utan att någon protesterar. Allt är ok bara man använder orden "miljö" eller "koldioxid" eller "utsläpp" i sina argument. Snart kommer man undan med mord om man hävdar att man gör det för miljöns skull!

Hoppas jag öppnar ögonen på någon!

/Magnus

[edit] Stavfel

Senast redigerat av zovix (1 april 2008)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
MilleN
1 april 2008 · 9 108 Inlägg

Håller med, all denna hysteri. Faktum är ju att hur mycket hela sverige än källsorterar och kör på miljöbränslen så är ett par starter av ett jet-plan mer skadligt för miljön.

blacken
1 april 2008 ·

zovix skrev:
Sticker ut hakan lite och förväntar mig en hel del mothugg men!

Jag kan inte låta bli att bli förbannad och irriterad på denna miljöhysteri som råder. Koldioxid hit och fossila bränslen dit och förbannade bilar här och miljöpartist där. Till att börja med så råder det inget tvivel om att klimatet ändras, det gör det och har så gjort genom århundraden eller årmiljonerna. Men att ha mage att påstå att det beror på bilar och fossila utsläpp, det gör mig förbannad.

Faktum är att forskarna inte har en aning om varför klimatet ändras!

Varför inte, undrar ni. Jo för att man har för lite mätdata och för modern mätdata. Vi har med modern teknik (termometern) kunnat övervaka klimatet i ca 250år. Jordklotet har funnits och förändrats i ca 4,5miljarder (4500 000 000år) och värden har förändrats under de här åren. Framför allt så hade vi från början en kontinent och nu har flera! Vi har haft istider flera gånger. Vi har hittat fornlämningar av växter som kräver medelhavsklimat i den sibiriska tundran som nu är frusen året om!

Dessutom har man beräknat att den mängd koldioxid som släpps ut från större vulkanutbrott gör att det skulle krävas ungefär tre större utbrott för att släppa ut lika mycket koldioxid som människan gjort sedan industrialismens början!

Jag anser att det enbart är självgoda människor med storhetsvansinne som påstår att vi människor kan ändra och påverka hela jordklotet på en sådan kort tid. Så om vi inte kan vare sig bevisa detta eller något annat så varför tjatar man om det hela tiden? Jo det finns tyvärr ett enkelt svar på den frågan också. Nämligen människan är rädd för förändringar och den rädslan kan man som politiker spela på och på så sätt enkelt dryga ut stadskassan utan att någon protesterar. Allt är ok bara man använder orden "miljö" eller "koldioxid" eller "utsläpp" i sina argument. Snart kommer man undan med mord om man hävdar att man gör det för miljöns skull!

Hoppas jag öppnar ögonen på någon!

/Magnus

[edit] Stavfel

Håller med om att det är lite hysteri över det hela. Men man får inte bortse ifrån att det som vi ställer till det med KAN mycket väl vara den berömda droppen som får bägaren att rinna över. Sedan så har vi släppt ut mycket farliga miljögifter också som inte finns naturligt.

Masaru hater
1 april 2008 · 656 Inlägg

Håller också med. Väntar bara på att revolten bryter ut ^^

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
TFkarlsson Varningar. 36
1 april 2008 · 1 200 Inlägg

Yepp, håller med till 100%

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Aerodynamik ...
1 april 2008 · 7 120 Inlägg

Håller också med

Jokero Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
1 april 2008 · 78 Inlägg

Här är en till:)

Allmänt jävla envis!
Nova_70
1 april 2008 · 104 Inlägg

Forskana är inte eniga nej !
Men om man vet hur forskning bekostas så är det inte konstigt att de grenar av forskarkåren som hävdar att det är våra co2 utsläpp som höjer jordtemperaturen får de mesta av det STATLIGA stödet & uppmärksamhet i media. Om du själv var i samma situation ?
Å ena sidan har du ett gäng vars teorier ger dig en ofantlig löneökning- dessutom får du helt plötsligt massa halvtokiga kompisar som tycker att du är jättebra.
å andra sidan ett annat gäng vars teorier får dig att framstå som en idiot av samma mangitud som ovan nämnda löneökning. Vem väljer du  att lyssna på ?
Tyvärr är det så idag att de mest populistiska forskningsprojekten får pengarna samtidigt som en del annan viktig forskning får stå tillbaka i brist på medel eller intresse.

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
Bostrom RS
1 april 2008 · 886 Inlägg

Håller med till 100%. Ner med miljöfjantarna!!!!!!!!!! big_smile

Focus RS
Madhouse
1 april 2008 · 1 079 Inlägg

Håller med, snacka om kassako den här miljöfrågan är. Läste någonstans att vi hade det varmare på medeltiden och att det gick i cycler tror då mer på den teorin än dagens skitsnack.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Tega Yrkesförare
1 april 2008 · 1 073 Inlägg

zovix skrev:
Sticker ut hakan lite och förväntar mig en hel del mothugg men!

Jag kan inte låta bli att bli förbannad och irriterad på denna miljöhysteri som råder. Koldioxid hit och fossila bränslen dit och förbannade bilar här och miljöpartist där. Till att börja med så råder det inget tvivel om att klimatet ändras, det gör det och har så gjort genom århundraden eller årmiljonerna. Men att ha mage att påstå att det beror på bilar och fossila utsläpp, det gör mig förbannad.

Faktum är att forskarna inte har en aning om varför klimatet ändras!

Varför inte, undrar ni. Jo för att man har för lite mätdata och för modern mätdata. Vi har med modern teknik (termometern) kunnat övervaka klimatet i ca 250år. Jordklotet har funnits och förändrats i ca 4,5miljarder (4500 000 000år) och värden har förändrats under de här åren. Framför allt så hade vi från början en kontinent och nu har flera! Vi har haft istider flera gånger. Vi har hittat fornlämningar av växter som kräver medelhavsklimat i den sibiriska tundran som nu är frusen året om!

Dessutom har man beräknat att den mängd koldioxid som släpps ut från större vulkanutbrott gör att det skulle krävas ungefär tre större utbrott för att släppa ut lika mycket koldioxid som människan gjort sedan industrialismens början!

Jag anser att det enbart är självgoda människor med storhetsvansinne som påstår att vi människor kan ändra och påverka hela jordklotet på en sådan kort tid. Så om vi inte kan vare sig bevisa detta eller något annat så varför tjatar man om det hela tiden? Jo det finns tyvärr ett enkelt svar på den frågan också. Nämligen människan är rädd för förändringar och den rädslan kan man som politiker spela på och på så sätt enkelt dryga ut stadskassan utan att någon protesterar. Allt är ok bara man använder orden "miljö" eller "koldioxid" eller "utsläpp" i sina argument. Snart kommer man undan med mord om man hävdar att man gör det för miljöns skull!

Hoppas jag öppnar ögonen på någon!

/Magnus

[edit] Stavfel

Agree!

johanhhh
1 april 2008 · 396 Inlägg

Bara en fråga till alla som håller med honom? Är ni speciellt insatta i vad som händer? Hur det påverkar oss?

Killr0y_swe - De är jag de.
1 april 2008 · 354 Inlägg

Ärligt talat så skiter jag i vad som händer med miljön, är nog mest på grund av "den stora hjärntvätten", den bet liksom inte på mej.
Finns de nån chans att vi människor slutar spy ut skadliga avgaser medvetet? Nej. (då talar jag inte bara om bilar, utan även fabriker)

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
zoopåse
1 april 2008 · 1 171 Inlägg

Det är väl snarare någon slags masspsykos. En utbredd hysteri. Jag tror inte det är bra för någonting oavsett hur det är med allt. Det leder ju antingen till att man enligt helt normala mänskliga mekanismer stänger av "vill inte höra" så allt går åt skogen (om det nu blir så) eller så gör man en massa drastiska förhastade åtgärder som senare visar sig vara dåliga för miljön/ekonomin/mänskligheten i största allmänhet.

Senast redigerat av zoopåse (1 april 2008)

Schwerre
1 april 2008 · 39 Inlägg

Sverige står för 0,2% av världens totala utsläpp varav industrin och flyget är inräknad...

Enligt FN krävs skatt på 90 öre/kg CO2 för att uppnå klimatmålen.
2007 betalade vi i Sverige 275 öre/kg i fordons-, koldioxid- och energiskatt!
2008 höjning med 29 öre
2009 med ytterligare 70 öre

Att tro att vi ska rädda världen utan att dom stora nedsmutsarna agerar är totalt vansinne!

VolvoAnki
1 april 2008 · 65 Inlägg

Miljö tjafs är stoooora pengar, forskarna jublar väl av alla anslag.
Vem skulle tacka nej till massa milijoner i forskning dvs löner, förmåner och ökat anseende i media.
Bara för att Al Gore inte blev president:lol:

Volvo 850 (1992)
Volvo 240 (1991)
Joel89
1 april 2008 · 221 Inlägg

Snillen spekulerar! Kan inte alla bara hålla käften om sånt här?

loudness
1 april 2008 · 4 554 Inlägg

skit samma om de är klimatet som inte är samma som för 100 år sen men faktum är att isen smälter och holland och andra länder ligger risigt till(även delar av skåne så ni som skrivit i tråden tar nog snart vatten över huvet:D och man har väl endå kunnat knya våra utsläpp till en global uppvärmning så varför inte göra något åt de...

doctor_doodle
1 april 2008 · 100 Inlägg

Håller helt och hållet med! allt det här miljösnacket är väl bara till för att vilseleda stackars gamla pensionärer som inte vet bättre. och bara för att någon kallar sig forskare bevisar inte att dom automatiskt har rätt... Jag håller med om att luften blir dålig, men "klimatförändringen" beror nog helt och hållet på det trådskaparen beskrev.

Att beskatta en såhär liten nation som Sverige hjälper ju knappast i alla fall, Vi kan inte hjälpa till mer för miljön än vi redan gör! Ok att bensinen inte är nyttig, men dom kan inte beskatta oss för något som det inte finns vettiga alternativ på!

Alternativ 1: Etanol - När folk börjar köpa etanolbilar så är det helt enkelt inte miljövänligt längre för staten vill kunna beskatta oss för det också... Kan dom utveckla etanol den syntetiska vägen med alger och vatten så är jag med på det. men tills dess ser inte jag det som ett alternativ.

Alternativ 2: El-drift - Finns inga som helst vettiga lösningar inom det här hjärndöda transportmedel, Om alla ska åka runt i dom så skulle dom för det första inte lägga ner barsebeck. (vi importerar ju polsk el som utvinns från olje/kol-kraftverk) Hur miljövänligt är det??

Alternativ 3: Naturgas - Är fortfarande i utvecklingsstadiet, och jag vet inte hur det fungerar direkt så jag låter detta vara osagt, men jag vet i alla fall att det inte är ett alternativ.'

+ att alla i sverige är inte byggda av pengar och har inte råd att köpa en "miljöbil". Och alla vill inte ha någon liten fjuttbil där man får in en badoll och en låda kex.

Hur ska det bli med transporterna? Försök hitta något som är lika drivstarkt som diesel! Och om dieselpriserna höjs så kommer transporter av varor/gods bli dyrare. Butiker/företag måste därefter ta ut högre priser på varorna, som vi sen får betala dyrt för. Och inte blir folket rikare precis..
Vart hamnar då pengarna? Jo STATENS KASSA!!!!!

Jag tycker det är dags att säga ifrån!

Joel89
1 april 2008 · 221 Inlägg

Haha vilka är det som är rädda för förändringar här igentligen som någon nämde?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang