sänka bilen

narki
13 januari 2006 · 110 Inlägg

jag tänkte köpa en sänlningsats och nu funderar jag på ifall jag måste byta även dämparna??

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
NIzmO Ollikkala Racing
13 januari 2006 · 1 724 Inlägg

Är ju bättre att byta till dämpare som är anpassade för sänkning men det är inget krav.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Arian
14 januari 2006 · 53 Inlägg

ska du sänka bilen mer än 40mm så måste du byta dämpare, annars inte!!

Fuck You Your Fucking Fuck & Fuck The Fucking Fuckers.
narki
14 januari 2006 · 110 Inlägg

men om sänkningen är på 40mm då?? måste jag byta då eller går det ändå??

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
Germax
14 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Du "måste" inte byta dämpare.. oavsätt sänkning.

Grejen är att när du sänker en bil mkt så flyttar du dämparens arbetsområde. Och är inte dämparen gjord för att arbeta i det området fungerar den inte optimalt. Även att orginaldämpare är mjukare gör att fjädringen kan slå igenom lättare.

Du kan lugnt köpa 40mm sänkfjädrar och köra med orginaldämpare.

Drönirettab
14 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Det kan ju vara säkrast att byta dämparna ändå, de nuvarande dämparna är kanske gamla.

En sak som kan hända när man sänker bilen mycket och har kvar ordinarie dämpare är att om man kör i ett gupp och fjädringen trycks ihop ordentligt så kan dämparna slå i ändläge med följd att de slås sönder.

narki
14 januari 2006 · 110 Inlägg

tack för de fläshiga svaren!!!

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang