vad säger SBP om "roterande ljuddämpare" (turbo som inte laddar)

azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

varför du får byta lite runt om kring saker har väll att göra med att bilen inte är helbilsgodkänd men märk väl men det är reggbessad med gl motor alltså ska det sitta en standard gl motor där under......... punkt

2slow
Gizmojohan
13 maj 2008 · 3 295 Inlägg

men jag tycker att du ska testa så kan du ju skriva här sen hur det gick, har hört nåt liknande när en bekant besiktade sin konverterade Mazda 323 doch, han sa att det var en roterande ljudämpare och besiktninggubben sa "jahaja där ser man" och vips så blev det blankt papper... sen hur sant det är det vet man ju inte.. big_smile

Batta
13 maj 2008 · 1 353 Inlägg

får väl göra som en kille här uppe i Dalarna.

han knölade ner en V8'a dubbelturbo i en opel ascona, men hade ingen plats för turboaggregatena, så han satte dom i skuffen tongue

tog ett tag innan han fick igång effekten, men satan i helvete vad den gick när den väl fått upp ladd (:

dock tveksamt om den är besiktigad så ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
13 maj 2008 · 357 Inlägg

Du får int ha de så på grund av att du kan ganska lätt kan kopla in turbon sen, för dom vet ju inte vad du kan ha gjort med motorn invändigt...varför int bara besikta vanligt och montera det efteråt??

Lindgren_
13 maj 2008 · 2 644 Inlägg

Ska jag va ärlig tror jag ingen har testat smile kan inte du va snäll och göra det ? smile

Så vet jag om det går att besikta så eller inte smile

Johan Lindgren
camaro67 Meister
13 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Toffe10 skrev:
Du får int ha de så på grund av att du kan ganska lätt kan kopla in turbon sen, för dom vet ju inte vad du kan ha gjort med motorn invändigt...varför int bara besikta vanligt och montera det efteråt??

Om de är lätt eller inte ska inte ha någon som helst betydelse.

Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att göra så. Den gör ju ingenting förutom att just dämpa ljudet. Så alltså är den inte turbokonverterad. Jag tror inte att de kan säga något

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Xuri One Man Clan
13 maj 2008 · 4 287 Inlägg

jag blir förvånad över hur många som frågar varför...och typ påpekar att du e dum i huve...fattar dom inte varför kan dom vara de själva..... jag har ingen aning om vad sbp säger för en snurra som sitter monterad utan tex tryckrör osv den bromsar ju effekten istället för å ge någon effekt...så i så fall är ju inte bilen "turbokonverterad" utan turbostrypt.... hade varit roligt å få ett vettigt svar ifrån sbp där smile
säg till när du har ett smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
13 maj 2008 · 357 Inlägg

camaro67 skrev:

Toffe10 skrev:
Du får int ha de så på grund av att du kan ganska lätt kan kopla in turbon sen, för dom vet ju inte vad du kan ha gjort med motorn invändigt...varför int bara besikta vanligt och montera det efteråt??

Om de är lätt eller inte ska inte ha någon som helst betydelse.

Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att göra så. Den gör ju ingenting förutom att just dämpa ljudet. Så alltså är den inte turbokonverterad. Jag tror inte att de kan säga något

Tror inga de ja, då skulle man ju fast kunna slänga i en V8 men man tar bort 4 kolvar så är de som att köra med en vanlig rak 4 bara....lite överdrivet men i teorin är de samma sak....

camaro67 Meister
13 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Toffe10 skrev:

camaro67 skrev:

Toffe10 skrev:
Du får int ha de så på grund av att du kan ganska lätt kan kopla in turbon sen, för dom vet ju inte vad du kan ha gjort med motorn invändigt...varför int bara besikta vanligt och montera det efteråt??

Om de är lätt eller inte ska inte ha någon som helst betydelse.

Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att göra så. Den gör ju ingenting förutom att just dämpa ljudet. Så alltså är den inte turbokonverterad. Jag tror inte att de kan säga något

Tror inga de ja, då skulle man ju fast kunna slänga i en V8 men man tar bort 4 kolvar så är de som att köra med en vanlig rak 4 bara....lite överdrivet men i teorin är de samma sak....

Nej för där har du ett annat block och de får en annan tyngd med mera.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
13 maj 2008 · 357 Inlägg

camaro67 skrev:

Toffe10 skrev:

camaro67 skrev:

Om de är lätt eller inte ska inte ha någon som helst betydelse.

Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att göra så. Den gör ju ingenting förutom att just dämpa ljudet. Så alltså är den inte turbokonverterad. Jag tror inte att de kan säga något

Tror inga de ja, då skulle man ju fast kunna slänga i en V8 men man tar bort 4 kolvar så är de som att köra med en vanlig rak 4 bara....lite överdrivet men i teorin är de samma sak....

Nej för där har du ett annat block och de får en annan tyngd med mera.

Jo förstås men tänkte mera på effekten/vridet

camaro67 Meister
13 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Toffe10 skrev:

camaro67 skrev:

Toffe10 skrev:

Tror inga de ja, då skulle man ju fast kunna slänga i en V8 men man tar bort 4 kolvar så är de som att köra med en vanlig rak 4 bara....lite överdrivet men i teorin är de samma sak....

Nej för där har du ett annat block och de får en annan tyngd med mera.

Jo förstås men tänkte mera på effekten/vridet

Jo möjligtvis de men de är ju mer som spelar in tyvärr.

Men åk och prata med dom. De kommer säkert att säga nej för att de fattar vad de är du håller på med men de är fömodligen inte förbjudet.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AxlSam
13 maj 2008 · 1 497 Inlägg

Jag kan med stor sannolikhet säga att du kommer få "ändring av motor" som anmärkning i protokollet.
Turbon är konstuerad som en effekthöjare och inte en ljuddämpare.
Just pga. av detta så platsar den inte under huven på en 740 GL.

Rylander
14 maj 2008 ·

Bocka till lite plåt o gör snyggt så man inte ser turbon då wink

torpis Forummoderator
14 maj 2008 · 10 576 Inlägg

Lägg i en V8 och dra ur tändkablarna på ena sidan och hävda att det är en extra olje/vatten kylare


Ungefär lika dumt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kolvas
14 maj 2008 · 4 001 Inlägg

så du hade tänkt att ta bort nåt rör  eller nåt till IC eller?

hade inte jag gjort, turbon tar fruktansvärt mycket stryk om den inte får nåt mottryck på kompressorsidan och lär övervarva utav bara h*lvete och sedan får du sätta dit en ny turbo!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Niotusen
14 maj 2008 · 272 Inlägg

Alltså om man bygger ett diskret grenrör som placerar turbon under motorn, och gör en diskret eller iallafall övertäckande lösning med tryckrör och icrör så kan man nog komma undan med det, dom öppnade min huv, skakade på expansionskärlet och sa "ok" och stängde den igen, så gör man det på ett snyggt sätt och inte har laddtrycksmätare och pysljud går det nog bra wink

Det går att göra massa "stealth" lösningar i motorn som försvårar för SBP men samtidigt tar man ju en stor risk om ombesiktning, så om man har orken kan man ju bara montera ned det varje bes.

Bygg en värmesköld i aluminium över hela grenröret, turbon osv!

Sierra-döbel
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
pimpad740
14 maj 2008 · 812 Inlägg

torpis skrev:
Lägg i en V8 och dra ur tändkablarna på ena sidan och hävda att det är en extra olje/vatten kylare


Ungefär lika dumt.

de vet jaf faktist en som gjort med en 242a med v8 den gick inte igenom pga att de va för hög effekt så som tog ur 4 tändstift å plugga de.. den gick piss dåligt men den gick igenom med de iaf.

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
pimpad740
14 maj 2008 · 812 Inlägg

camaro67 skrev:

Toffe10 skrev:

camaro67 skrev:

Nej för där har du ett annat block och de får en annan tyngd med mera.

Jo förstås men tänkte mera på effekten/vridet

Jo möjligtvis de men de är ju mer som spelar in tyvärr.

Men åk och prata med dom. De kommer säkert att säga nej för att de fattar vad de är du håller på med men de är fömodligen inte förbjudet.

där har vi en som fattar vad jag menar iaf tongue va jag gör med min motor sålänge de inte är effekt höjande så är de väl skit samma..  kan ha tryckrör på oxå för så länge jag inte har nån wg så kan den inte ladda då med andra ord så är det inget effekt höjande. men plockar man bort ett tryckrör å sätter lmm på ic´n så "kyler" den bara luften in och de är ju samma sak som å sätta luftfiltret i grillen ger ju inge effekt alls

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
gamlingen
14 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Istället för att sitta å gissa  å komma med ännu dummare förslag.. ta telefon luren och ring SBP....

pimpad740
14 maj 2008 · 812 Inlägg

gamlingen skrev:
Istället för att sitta å gissa  å komma med ännu dummare förslag.. ta telefon luren och ring SBP....

istället för att låta cool å kaxig så skriv inte i en tråd du inte vet nå om. tareda på de sj å skriv ett vättigt svar istället för att klaga lr skapa en egen tråd man kan klaga på.

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang