Onödigt bilvetande, dela med dig..

SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2014 · 7 232 Inlägg

Evildan skrev:

dawwe skrev:
Nice, det går åt rätt håll smile. S8 nästa sen är du fast i "prestanda träsket" smile

Fyller på med onödiga fakta om D2, S varianten har lägre utväxling än 4.2 för att uppnå den eftersökta accelerationen och därmed är den "surrigare" än 4.2 även om utväxlingen inte är särskilt låg för normala hastigheter. Stolarna i en S8 är dessutom mer kramande än i sina mer komfortorienterade syskon vilket inte passar mig med lite bredd över ryggen.

En stor del av de ökända ofta klapprande framvagnsdetaljerna på den 1830kg tunga bilen delas med A4, Superb, Passat mfl lättare vag produkter.

Trevliga bilar annars D2, fast utan 4.2 299hk eller quattro är dom i mitt tycke för undermotoriserade för ett premiumship, likt en E38 2.8 eller W140 2.8.
(ja jag har haft en 4.2q samt en 2.8q, trevligt chassi men 193hk är för klent i ett dylikt premiumship anser jag, 3.7 är en dålig kompromiss, stark som en 6cyl och drar sås som den V8 den är.)

Kan ju säga att allt är identiskt sånär som på en led, bytte på min a8 och en passat samtidigt.

Med anledning utav de skillnaderna du nämner så blir det nog ingen s modell för mig smile en med 4,2tdi hade däremot varit trevligt, med så mycket utrustning som möjligt såklart ! Skulle dock vilja påstå att 3,7an är markant snålare än sitt större syskon, men visst saknar man kraft ibland.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Tumbleweed
17 november 2014 · 1 711 Inlägg

Och här klippte Jag denna tråden för min del

Lowpass
17 november 2014 · 1 224 Inlägg

Det sitter likadana bromsar på en Civic Type R och S2000 smile

i-vtec Do you?
Evildan
17 november 2014 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

dawwe skrev:
Nice, det går åt rätt håll smile. S8 nästa sen är du fast i "prestanda träsket" smile

Fyller på med onödiga fakta om D2, S varianten har lägre utväxling än 4.2 för att uppnå den eftersökta accelerationen och därmed är den "surrigare" än 4.2 även om utväxlingen inte är särskilt låg för normala hastigheter. Stolarna i en S8 är dessutom mer kramande än i sina mer komfortorienterade syskon vilket inte passar mig med lite bredd över ryggen.

En stor del av de ökända ofta klapprande framvagnsdetaljerna på den 1830kg tunga bilen delas med A4, Superb, Passat mfl lättare vag produkter.

Trevliga bilar annars D2, fast utan 4.2 299hk eller quattro är dom i mitt tycke för undermotoriserade för ett premiumship, likt en E38 2.8 eller W140 2.8.
(ja jag har haft en 4.2q samt en 2.8q, trevligt chassi men 193hk är för klent i ett dylikt premiumship anser jag, 3.7 är en dålig kompromiss, stark som en 6cyl och drar sås som den V8 den är.)

Kan ju säga att allt är identiskt sånär som på en led, bytte på min a8 och en passat samtidigt.

Med anledning utav de skillnaderna du nämner så blir det nog ingen s modell för mig smile en med 4,2tdi hade däremot varit trevligt, med så mycket utrustning som möjligt såklart ! Skulle dock vilja påstå att 3,7an är markant snålare än sitt större syskon, men visst saknar man kraft ibland.

Det är bla dom anledningarna jag inte köpt en S, förutom dom stora och dyrare bromsarna och några andra smådetaljer som j ag föredrar på en 4.2q, speciellt som den -98 jag ägde hade all utrustning (GPS, elbaksäte för två resenärer, S8optik mm) som fanns att köpa förutom det originalmonterade tillvalet bränslevärmare som beskrevs i instruktionsboken.
1085000kr skulle den bilen kostat ny 1998 i Sverige enligt prislistan.
Jag köpte den 2008 för 1035000 mindre. Värdeminskning deluxe.

Det skiljer ca 1dl milen mellan 3.7 och 4.2q, 0.3 om det är 3.7q.
En utav anledningarna att 4.2q vill ha mer är nog det faktumet att det är mer nöje att öppna spjällen på den än de mindre motorstarka varianterna som inte på något vis är dåliga bilar men i mitt tycke felmotoriserade för en dylik premiumkälke.

Nåväl, vi dödade tydligen tråden för någon medlem med vårat AUDI dravel.

dawwe ...has left the building...
17 november 2014 · 4 474 Inlägg

Motorn i BMW M8 (den som aldrig blev verklighet) en V12:a (S70/2 med dubbel-Vanos redan 1992!), hamnade i något modifierad form i McLaren F1 smile. Det påstås även att S50 är i mångt o mycket en halv S70, men det är mer obekräftade "rykten", men slagvolymen är ganska exakt hälften iaf (3.0 kontra 6.0, sen finns ju EVO varianten av S50 med 3.2 liters volym och dubbel-Vanos, 3.0 har enkel-Vanos)

Senast redigerat av dawwe (17 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KolGruvan
17 november 2014 · 1 450 Inlägg

Mer onödig fakta :
På 240 grupp a bilarna dom körde bana med under 80 talet så flyttade man upp hela hjulhuset för att på så vis få lägre bil med full fjädring, även balk till länk arm flyttade man upp fästet = mycket onödigt att veta

Även lamporna som användes på dessa banbilar hade lampor som såg exakt ut som orginal lampor men helt i plast. ( inte förväxlas med usa lampor)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Putteliten
17 november 2014 · 9 079 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Mer onödig fakta :
På 240 grupp a bilarna dom körde bana med under 80 talet så flyttade man upp hela hjulhuset för att på så vis få lägre bil med full fjädring, även balk till länk arm flyttade man upp fästet = mycket onödigt att veta

Även lamporna som användes på dessa banbilar hade lampor som såg exakt ut som orginal lampor men helt i plast. ( inte förväxlas med usa lampor)

Kan tillägga det att en del av bilarna hade antispinn också. Satt liknande givare på bakaxeln som dagens ABS kransar, och när hjulen spann så bröts tändningen på 1ans cylinder.

KolGruvan
17 november 2014 · 1 450 Inlägg

Putteliten skrev:

xVolvo240x skrev:
Mer onödig fakta :
På 240 grupp a bilarna dom körde bana med under 80 talet så flyttade man upp hela hjulhuset för att på så vis få lägre bil med full fjädring, även balk till länk arm flyttade man upp fästet = mycket onödigt att veta

Även lamporna som användes på dessa banbilar hade lampor som såg exakt ut som orginal lampor men helt i plast. ( inte förväxlas med usa lampor)

Kan tillägga det att en del av bilarna hade antispinn också. Satt liknande givare på bakaxeln som dagens ABS kransar, och när hjulen spann så bröts tändningen på 1ans cylinder.

De va mer än va ja hade koll på, men de finns mycket onödig fakta om dom bilarna, även växellådsbalken va av aluminium, å rutorna i bilen va mycket tunnare än orginal.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Putteliten
17 november 2014 · 9 079 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Putteliten skrev:

xVolvo240x skrev:
Mer onödig fakta :
På 240 grupp a bilarna dom körde bana med under 80 talet så flyttade man upp hela hjulhuset för att på så vis få lägre bil med full fjädring, även balk till länk arm flyttade man upp fästet = mycket onödigt att veta

Även lamporna som användes på dessa banbilar hade lampor som såg exakt ut som orginal lampor men helt i plast. ( inte förväxlas med usa lampor)

Kan tillägga det att en del av bilarna hade antispinn också. Satt liknande givare på bakaxeln som dagens ABS kransar, och när hjulen spann så bröts tändningen på 1ans cylinder.

De va mer än va ja hade koll på, men de finns mycket onödig fakta om dom bilarna, även växellådsbalken va av aluminium, å rutorna i bilen va mycket tunnare än orginal.

Bakaxeln var också aluminium.

KolGruvan
17 november 2014 · 1 450 Inlägg

Putteliten skrev:

xVolvo240x skrev:

Putteliten skrev:

Kan tillägga det att en del av bilarna hade antispinn också. Satt liknande givare på bakaxeln som dagens ABS kransar, och när hjulen spann så bröts tändningen på 1ans cylinder.

De va mer än va ja hade koll på, men de finns mycket onödig fakta om dom bilarna, även växellådsbalken va av aluminium, å rutorna i bilen va mycket tunnare än orginal.

Bakaxeln var också aluminium.

Va de inte bara "klumpen" som va alu?

Även has plåtarna dom använde va av nån form av alu.. Formeln hette om ja nu kommer ihåg rätt men de e inte ofta ,AA7071, och va starkare än stål.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Putteliten
17 november 2014 · 9 079 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Putteliten skrev:

xVolvo240x skrev:

De va mer än va ja hade koll på, men de finns mycket onödig fakta om dom bilarna, även växellådsbalken va av aluminium, å rutorna i bilen va mycket tunnare än orginal.

Bakaxeln var också aluminium.

Va de inte bara "klumpen" som va alu?

Även has plåtarna dom använde va av nån form av alu.. Formeln hette om ja nu kommer ihåg rätt men de e inte ofta ,AA7071, och va starkare än stål.

Jag har hört lite olika där. Men det jag vet är att axeln var 3 delad i alla fall.

KolGruvan
17 november 2014 · 1 450 Inlägg

Putteliten skrev:

xVolvo240x skrev:

Putteliten skrev:

Bakaxeln var också aluminium.

Va de inte bara "klumpen" som va alu?

Även has plåtarna dom använde va av nån form av alu.. Formeln hette om ja nu kommer ihåg rätt men de e inte ofta ,AA7071, och va starkare än stål.

Jag har hört lite olika där. Men det jag vet är att axeln var 3 delad i alla fall.

Ja de stämmer, de har ja också hört

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 november 2014 · 3 929 Inlägg

Trött på all offtopic!

På en Ford Windsor så är centrumbulten för svängdämparen 24mm (nej, faktiskt inte 1", vilket man kan faktiskt tro) men bultarna för remhjulet på den är 5/8"!

Bultarna mellan växellåda och motor är 7/8" och växellådsbalken är 17mm!

Senast redigerat av Thunderbird88 (18 november 2014)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Maffia
18 november 2014 · 383 Inlägg

Putteliten skrev:

xVolvo240x skrev:

Putteliten skrev:

Kan tillägga det att en del av bilarna hade antispinn också. Satt liknande givare på bakaxeln som dagens ABS kransar, och när hjulen spann så bröts tändningen på 1ans cylinder.

De va mer än va ja hade koll på, men de finns mycket onödig fakta om dom bilarna, även växellådsbalken va av aluminium, å rutorna i bilen va mycket tunnare än orginal.

Bakaxeln var också aluminium.

Klumpen var av aluminium men drivaxelrören va av chromoly med 1.5 graders negativ camber. Man ska inte förväxla den a axel med axlar som sitter på tex ambulanser då axeln på grupp A bilar tillverkades av Volvo motorsport och monterades inte på standardbilar.

Evildan
18 november 2014 ·

Oavsett hur mycket man trimmar en Volvo 700/900 har det aldrig, är inte eller kommer aldrig att bli en sportig bil.

Uppfinnaren av farthållaren var blind.

Evildan
18 november 2014 ·

I första generationen Honda CRV ingick ett ihopfällbart picknickbord i bagageutrymmet.

Evildan
18 november 2014 ·

Pagani Zonda har samma instrumentgrupp som Lancia city car.

Evildan
18 november 2014 ·

Austin Metro som var en av dom första bilarna med en pratande digital instrumentgrupp hade en kvinnoröst, Nicolette Mackenzie, medans det var en mansröst i bla tyskland och spanien för att Austin-Rover Group inte trodde att förare från dessa länder ville ta order utav en kvinna.

Mr_EmCom Med.lem
18 november 2014 · 3 759 Inlägg

Evildan skrev:
Pagani Zonda har samma instrumentgrupp som Lancia city car.

Lancia har ingen bil som heter City car...

Sen undrar jag varför du inte gör ett inlägg med dina fakta...

Senast redigerat av Mr_EmCom (18 november 2014)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang