Onödigt bilvetande, dela med dig..

Putteliten
19 april 2020 · 9 079 Inlägg

KolGruvan skrev:
Vet inte om det tagits upp förut men Volvo 940 såldes med 740 front första årsmodellen i usa. Ser väldigt speciellt ut.

Har ingen källa på det dock men har hört detta av flera Volvo experter

http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_940_USA_front.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Volvo-940.jpg

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
KolGruvan
19 april 2020 · 1 450 Inlägg

Putteliten skrev:

KolGruvan skrev:
Vet inte om det tagits upp förut men Volvo 940 såldes med 740 front första årsmodellen i usa. Ser väldigt speciellt ut.

Har ingen källa på det dock men har hört detta av flera Volvo experter

http://www.volvotips.com/wp-content/upl … _front.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … vo-940.jpg

Sedärja. Fasen dom ser ju lite häftiga ut ändå

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Eleeb90
20 april 2020 · 345 Inlägg

Audi 100 hade länge världsrekord i lägst cw-värde luftmotstånd med 0.29 cw det var i början på 80-talet.
Volvo 245 var den första serietillverkade kombibilen med turbo i hela världen när den kom 1983.
Hmmm Volvo 760 turbodiesel var  en av de snabbaste personbilsdieseln i Europa då den kom. 0-100 på 11 sekunder.

Subtext
20 april 2020 · 107 Inlägg

granadadr skrev:

Moparracing skrev:
När ac cobran släpptes gav ford motors en kurs för dom som köpt den hur man ska "hantera" bilen utan att köra ihjäl sig på grund utav många döds fall av människor som köpt bilen och kört ihjäl sig.

var nog dock av ekonomiska skäl,, de flesta dog ju innan de hann betala bilarna sad

Kan inte låta bli att jämföra med Chevrolet Corvair.
Jag har haft några och en hade reg nr DOG400.
400  förare dog i USA genom att ratta av sina Corvairer i kurvor.
Miljökämpen Ralph Nader kastade sig över modellen.
Men den iofs mysiga "tvålkoppen" år 59 - 64, hade farlig tvådelad pendelaxel (plus svansmotor)
1965 fick modellen fyrdelad bakaxel från Corvetten och det blev nästan omöjligt att flyga av
i en kurva ifall man inte styde åt fel håll.
GM var korkade som inte bytte namn på bilen, modellen dog trots lyftet.
Men "dog"?  Det såldes 1,8 miljoner ex.
Det här är onödigt vetande för de som hatar Corvair och tycker det är en ful och dålig bil
oavsett ändringen.
Och för alla andra är det ju onödigt vetande vad hatarna tycker.
Jag själv är neutralt inställd till bilen, den är dålig i kvalitet men mycket vacker snett bakifrån from årgång -65 och det är också onödigt vetande  att läsa vad jag tycker om något alls.

Senast redigerat av Subtext (20 april 2020)

torsen
20 april 2020 · 7 238 Inlägg

Mazda 626, som var framhjulsdriven japan, tillverkades även som FORD i Australien - men var BAKHJULSDRIVEN!!!!!
Hur jag vet det?
Jo jag köpte verkstadshandboken till min dåvarande nya Mazda 626.
Med boken följde, som supplement, avvikelserna för FORD-varianten!!!!!!!

Subtext
20 april 2020 · 107 Inlägg

Simca 1000.

Körning i snö medförde att allt mer snö satte sig runt framvagnsdetaljerna och till slut gick det inte att styra.  Snö packades in tills det var fullt.

Senast redigerat av Subtext (30 april 2020)

Subtext
30 april 2020 · 107 Inlägg

Fälgar från Volvo 850 4-bult passar till Citroen Xantia -99 i bultcirkel.
Men volvobultarna har fel gänga.
Man behöver längre bultar än Citroen original och dessa kommer kosta mycket mer än fälgarna.
Ca 50 kr styck dvs ca 800 kr.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2020 · 13 744 Inlägg

torsen skrev:
Mazda 626, som var framhjulsdriven japan, tillverkades även som FORD i Australien - men var BAKHJULSDRIVEN!!!!!
Hur jag vet det?
Jo jag köpte verkstadshandboken till min dåvarande nya Mazda 626.
Med boken följde, som supplement, avvikelserna för FORD-varianten!!!!!!!

nu blev jag nyfiken minns du vad modellen hette som Ford?
smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2020 · 13 744 Inlägg

nu ni kom jag på något riktigt onödigt vetande.. 

Saab 9000 
Fiat Croma
Lancia Thema
Alfa Romeo 164

är slältingar med varandra...

Släktskapet är tydligast mellan Saab, Fiat och Lancia. Dessa modeller har flera gemensamma delar medan Alfa Romeo 164 bara har samma chassi och har markant annorlunda utseende. Saab 9000 har till exempel identiska dörrar med Fiat Croma liksom vindruta. För designen av Croma och Thema stod Giorgetto Giugiaro.[1] Björn Envall "saabifierade" utseendet till att bli Saab 9000. Saaben fick en stel bakaxel efter att Saab utvärderat Fiats respektive Alfa Romeos alternativ på sjöis och kommit fram till att det senare erbjöd bäst väghållning. Fiat Croma behöll den mer avancerade delade bakaxeln som å andra sidan gav bättre komfort. Det var inte populärt hos Fiats chefsingenjör som sägs ha ringt ett mycket upprört samtal till sina svenska samarbetspartners och berättat läget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-14759cd1e14b4697852e0d9ecc4c7d16.jpg

Senast redigerat av Growe (30 april 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2020 · 7 232 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:
Mazda 626, som var framhjulsdriven japan, tillverkades även som FORD i Australien - men var BAKHJULSDRIVEN!!!!!
Hur jag vet det?
Jo jag köpte verkstadshandboken till min dåvarande nya Mazda 626.
Med boken följde, som supplement, avvikelserna för FORD-varianten!!!!!!!

nu blev jag nyfiken minns du vad modellen hette som Ford?
smile

gissar på att det är denna https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Telstar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2020 · 13 744 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:

torsen skrev:
Mazda 626, som var framhjulsdriven japan, tillverkades även som FORD i Australien - men var BAKHJULSDRIVEN!!!!!
Hur jag vet det?
Jo jag köpte verkstadshandboken till min dåvarande nya Mazda 626.
Med boken följde, som supplement, avvikelserna för FORD-varianten!!!!!!!

nu blev jag nyfiken minns du vad modellen hette som Ford?
smile

gissar på att det är denna https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Telstar

wow..  626an är ju ingen skönhet..men den där var väldigt ful smile


men det ser ut att stämma..  känns skönt att aldrig sätt en sån i verkligheten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
30 april 2020 · 2 215 Inlägg

En sen 940(med ABS!) har lika hastighetssignal som 85x70 92-98. Så teoretiskt kan man bulta dit ett 85x70 instrumenthus i en 940 och hastighetsmätaren fungerar korrekt, eller vice versa.
Resten av mätarna stämmer dock inte lika bra :p

Vet inte om det räknas som onödigt vetande, men there you go smile

torsen
1 maj 2020 · 7 238 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:

torsen skrev:
Mazda 626, som var framhjulsdriven japan, tillverkades även som FORD i Australien - men var BAKHJULSDRIVEN!!!!!
Hur jag vet det?
Jo jag köpte verkstadshandboken till min dåvarande nya Mazda 626.
Med boken följde, som supplement, avvikelserna för FORD-varianten!!!!!!!

nu blev jag nyfiken minns du vad modellen hette som Ford?
smile

gissar på att det är denna https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Telstar

Den var det!

caromania Forummoderator
1 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Exportversionen av Austin Seven hade fyrbladig fläkt, bilarna som såldes i England hade tvåbladig. Orsaken är lika okänd som obegriplig men förmodligen ansågs klimatet i England vara så kallt att det inte behövdes. En fyrbladig propeller är värd sin vikt i guld.

En lika obegriplig sak är att fläktremmen var dubbelt så bred på exportversionen vilket gör att remskivor inte går att få tag på om man saknar en sådan på en exportbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-2adce2af398c9cdae79e41e4bd9e9c3f.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2020 · 17 483 Inlägg

caromania skrev:
Exportversionen av Austin Seven hade fyrbladig fläkt, bilarna som såldes i England hade tvåbladig. Orsaken är lika okänd som obegriplig men förmodligen ansågs klimatet i England vara så kallt att det inte behövdes. En fyrbladig propeller är värd sin vikt i guld.

En lika obegriplig sak är att fläktremmen var dubbelt så bred på exportversionen vilket gör att remskivor inte går att få tag på om man saknar en sådan på en exportbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-2adce2af398c9cdae79e41e4bd9e9c3f.jpg

Hybridbil. 80% av kraften går till drivhjulen och resterande står motorfläkten för.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
1 maj 2020 · 10 280 Inlägg

Subtext skrev:
Fälgar från Volvo 850 4-bult passar till Citroen Xantia -99 i bultcirkel.
Men volvobultarna har fel gänga.
Man behöver längre bultar än Citroen original och dessa kommer kosta mycket mer än fälgarna.
Ca 50 kr styck dvs ca 800 kr.

Och 4-bultade Audi och Peugeot tex... (4/108)

Senast redigerat av Brådhis (1 maj 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fiesta_Racing Ford fantast
1 maj 2020 · 1 607 Inlägg

Brådhis skrev:

Subtext skrev:
Fälgar från Volvo 850 4-bult passar till Citroen Xantia -99 i bultcirkel.
Men volvobultarna har fel gänga.
Man behöver längre bultar än Citroen original och dessa kommer kosta mycket mer än fälgarna.
Ca 50 kr styck dvs ca 800 kr.

Och 4-bultade Audi och Peugeot tex... (4/108)

ford har 4x108 på alla 4 bultade bilar byggda i europa förutom andra generationen ford ka dom har 4x98 som fiat och är i stort sett en fiat med annan kaross

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
caromania Forummoderator
1 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Exportversionen av Austin Seven hade fyrbladig fläkt, bilarna som såldes i England hade tvåbladig. Orsaken är lika okänd som obegriplig men förmodligen ansågs klimatet i England vara så kallt att det inte behövdes. En fyrbladig propeller är värd sin vikt i guld.

En lika obegriplig sak är att fläktremmen var dubbelt så bred på exportversionen vilket gör att remskivor inte går att få tag på om man saknar en sådan på en exportbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-2adce2af398c9cdae79e41e4bd9e9c3f.jpg

Hybridbil. 80% av kraften går till drivhjulen och resterande står motorfläkten för.

Höhö, och vänta bara tills jag sätter på vingen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
2 maj 2020 · 7 238 Inlägg

SAAB 99 hade öppningsbara bakfönster på 2-d modellerna samt längre bilbälten på USA-bilarna.

KolGruvan
2 maj 2020 · 1 450 Inlägg

Sista årsmodellen av volvo 240 hade en annan instrumentpanel än de tidigare årsmodellerna
Onödigt att veta

Edit: regnumret på sista årsmodellen börjar alltid på P.
Sålänge inte bilen är importerad eller nåt

Senast redigerat av KolGruvan (2 maj 2020)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang