byta sidoruta volvo 240

darthvidar
2 juni 2008 · 4 Inlägg

Jag hade inbrott i bilen häromdagen och fick passagerarrutan krossad. Jag har skaffat en ny ruta men är lite osäker på hur jag ska montera den så jag undrar på om det är någon som har lite tips och råd på hur jag ska göra.
Det är en volvo 240 från 90 med elhissar.

Niotusen
2 juni 2008 · 272 Inlägg

Börja med att montera ned dörrsidan, alltså inredningen osv innanför så kommer du ganska lätt att själv kunna lista ut hur rutan sitter fastklämd i elhissen, själv har jag bara tagit ned sådana med handvev, men skulle tro att det är väldigt lätt gjort med elhiss också, innanför dörrsidan är det hyfsat lätt att komma åt allt på en 240, så det borde inte vara några som helst problem sålänge man har sunt förnuft!

Glöm dock inte att tömma ur varenda liten glassmula ur "fastsättningen" och göra dig av med allt som ligger däri och skräpar, ljudet från skräp som hasar fram och tillbaka under körning kan bli väääldigt störande

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
darthvidar
2 juni 2008 · 4 Inlägg

tack så mycket för det snabba svaret!!

stylinguffe Egen företagare
2 juni 2008 · 201 Inlägg

Sitter med plåtclips,som är lätt att plocka lös för hand,sen bara lyfta ur rutan och ner med den nya

PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
3 juni 2008 · 137 Inlägg

Du stoppar ner rutan från utsidan av rutramen (alltså utanför bilen) med framkanten först sen vrider du den till rätt position på plats nere i dörren och ser samtidigt till att den går rätt i spåren i skenorna fram och bak. Strax bredvid låsknoppen finns en utbuktning i plåten, ungefär där hamnar skenan som sitter i underkanten på rutan när du för ner den. Akta så att du inte skadar gummilisten mot skenan.
Se till att ha vevat ner hissmekanismen långt ner innan du stoppar i rutan så att den inte är i vägen.
Att fästa rutan mot vevmekanismen sen är tämligen enkelt, Glöm inte plastbrickorna och tryck dit låsclipsen ordentligt.

Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang