Darkie's ; BMW 328 E36 "SÅLD"

guwib
7 april 2010 · 624 Inlägg

Hur vart väghållningen med de nya "coiloversarna"..har du hunnit pilla lite med inställningarna än och känt ngn skillnad,förutom kanske att bilen är stenhård=)

who´s the man?
Darkie dARKiE
7 april 2010 · 5 031 Inlägg

guwib skrev:
Hur vart väghållningen med de nya "coiloversarna"..har du hunnit pilla lite med inställningarna än och känt ngn skillnad,förutom kanske att bilen är stenhård=)

Det är en enorm skillnad,  kan knappt få sladd i rondellerna längre så bra grepp jag har fått roll
Nej men, dem är superbra.. känns skillnad som fan och den är inte stötigare än innan.. trots att jag skruvat den på lite mer än normal i hårdhet..  rekommenderas.. ska testas på bana också i sommar.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
guwib
8 april 2010 · 624 Inlägg

kul att höra att det vart skillnad..funderar på dessa till min med

who´s the man?
Lozinmust "Unloaded"
8 april 2010 · 1 557 Inlägg

Du har redan rätt låda för detta recept som jag kör på(likt tonvis med andra, många håriga bmw-turbos bl.a.):

1x Sachs 618 tryckplatta
1x Svänghjul från M20-motor(E30-karossens sexa)
1x Startmotor från M20, ska helst vara LILLA startmotorn, har för mig att de sitter på senare årsmodeller av E30, men inte helt hundra. Med större startmotorn får man börja modda om oljetråg..
1x 4/6-puckad sinterlamell, antingen fjädrad eller ofjädrad. Färre puckar samt ofjädrat = Jobbigare/Mer svårkört, fler puckar med fjädring = Lite lättare körning iaf. Inte helt säker ifall du behöver byta urtrampningslager mer än att bara byta till ett nytt original ifall det gamla är slitet.

Och din nuvarande ZF-låda, så har du ett vinnande recept! Kronan på verket är att du måste förlänga slavcylindern på lådan med 1,5 cm ca, eller typ 18mm ifall man vill vara petig men 15mm funkar. Och gärna förlänga på andra sidan av lådan också, så att urtrampningslagret inte anligger snett, orsakar lite oljud men så hållbar låda som det är från början så.. äsch =P

Detta kostar givetvis en slant, tryckplatta + lamell går lös för hur billigt du kan hitta det på Ebay eller gå till Bakaxeldelar.se, där jag köpte min 6-puckade ofjädrade samt Sachs tryckplatta, för runt 4500 totalt om jag inte minns fel. M20-startmotor och svänghjul går lös på inte mer än 500 spänn beggat smile

Fotnot; M20-svänghjulet är enkelmasse-typ, därav behövs förlängningen av kopplingscylindern för att kompensera mot M50-hjulets dubbelmassa. Du får lite varvigare karaktär också av detta, kan vara roligt smile

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Darkie dARKiE
8 april 2010 · 5 031 Inlägg

Tack för fint svar men det dära låter lite väl avancerat för mig, haha. wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Lozinmust "Unloaded"
8 april 2010 · 1 557 Inlägg

Darkie skrev:
Tack för fint svar men det dära låter lite väl avancerat för mig, haha. wink

Äsch då! Jag misslyckades flera ggr tills jag hittade min väg fram; Köpte först komplett M3-koppling; nehe det var för stor koppling gentemot svänghjulet. Skit. Köpte istället det receptet jag gav dig, då var slavcylindern för kort helt plötsligt ;( Men en bekant som kör bmw-turbo förlängde den så snällt åt mig, behövs bara lite svets-skill så är det fixat smile Jag är världens säkert mest obildade människa i mekande, jag lär mig alltid något nytt i garaget, tur att man har vänner som kan =P

Men annars vet jag inte hur man gör riktigt, finns säkert någon bra tråd på antingen Rejsa.nu -> BMW SC forum eller på PPF-forumet om vettiga kopplingslösningar.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW 318is "Class II" (1994)
Darkie dARKiE
8 april 2010 · 5 031 Inlägg

Har inte tid för att misslyckas måste vara klar på en helg, då jag måste ha den till jobbet ;D

Menne, hittade någon koppling på ppf.. men har ingen aning om vilken MM jag har på min..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Jullee
8 april 2010 · 235 Inlägg

Sachs 731 tryckplatta med org lamell. Står på ppf att det håller för 380nm.

Jag är dock inte helt säker om det skiljer nåt på m50 och m52 motorn, Står att tryckplattan passar på m50 iaf. Lättast är ju att maila och fråga. Funderar själv faktiskt på den tryckplattan nu när jag ska byta koppling.

Darkie dARKiE
8 april 2010 · 5 031 Inlägg

hm aja vi får se.. kanske bara köper en steg 2 koppling från ebay å testar..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
10 april 2010 · 5 031 Inlägg

Kopplat ström till mätarna idag..
Såhär blev bygget..
Försökte få lite diskret orginal look.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/901461_8pkzx5.jpg

Byggdes utav, ett Dvd fodral och lite lädertyg från mammas väska som matchade övriga skinn i bilen.. wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/901463_mi9r1q.jpg


I mörker  (FÄRDDATORN SAKNAS PÅ BILDEN)...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/901469_9lt24w.jpg

Å en liten filmsnutt..
[video]http://www.garaget.org/video/wuw25rcnttm4[/video]

Som sagt oljetemp sensorn kopplas imorgon.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Wiechert tysk.
10 april 2010 · 592 Inlägg

Ledsen Darkie. Men det föll mig faktiskt inte i smaken sad

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
TheMan89 MR Andersson
10 april 2010 · 1 229 Inlägg

Dem ser ju helt okej ut men bilderna är ju på tok för dåliga tongue

Darkie dARKiE
11 april 2010 · 5 031 Inlägg

Ska fixa bättre bilder, ser bättre ut irl. : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Crille-76 Rekondchef
11 april 2010 · 265 Inlägg

Märkligt att kopplingen slirar.. Vet flera stycken turbobeemers me 300+hk som kör original koppling utan problem..? Har ingen aning om min e bytt på min 328 sen -96 men får man ju nästan anta tongue Dock har ja kört i 1,5 år (sen ja köpte bilen) nu utan tendens till att d ska slira!

Darkie dARKiE
24 april 2010 · 5 031 Inlägg

Så kan det gååååååå.......

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/912429_z7ctc6.jpg

Missar Gbg träffen 1 maj pga en hare ;(
100km/ pang boooom

Ny front + läpp beställd + lack = dyrt ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
NJ_
24 april 2010 · 2 118 Inlägg

Darkie skrev:
Så kan det gååååååå.......

http://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/912429_z7ctc6.jpg

Missar Gbg träffen 1 maj pga en hare ;(
100km/ pang boooom

Ny front + läpp beställd + lack = dyrt ;D

Ajajajaj... hmm

såg mindre kul ut! skynd fixa ! big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
TheMan89 MR Andersson
24 april 2010 · 1 229 Inlägg

e36 frontarna håller inge vidare för harar.... plockade  en med polarns cab i ca 110.... Spräckte fronten och dimmljuset fanns inget kvar av...

Viltförsäkring? Här på Ön finns det så mycket vilt så viltförsäkring är ett måste.

Darkie dARKiE
24 april 2010 · 5 031 Inlägg

Nj, skynda fixa ska jag.. smällde igår beställde nytt idag.. Hoppas bara på snabb leverans och lack.. smile

TheMan
Fått många smällar men nu var det slut efter 1½år hehe..

Orkar inte blanda in försäkringsbolag tar bara längre tid, hade det hänt något med plåten på bilen hade jag såklart gjort det.. smile Bara lite plast.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Alpinabiturbo Kulan
24 april 2010 · 1 435 Inlägg

Tråkigt med djur som är i vägen, men du får nog ordning på bilen snart igen smile

Darkie dARKiE
25 april 2010 · 5 031 Inlägg

Tog faktiskt saken i egna händer eller min far gjorde det, då jag verkligen vill till Schmiedmann träffen 1 Maj och han orkar inte höra mig gnälla ;D  tror dock inte jag hinner men går ju alltid försöka.

han har ialf spacklat upp fronten igen ser faktiskt bra ut..
Kanske kan lämna den på lack på tisdag vi får se. om jag hinner efter jobbet.. smile

å hoppas på en snabb lackare..

och att jag få M3 läppen + Gt läppen levererad innan torsdag.. roll men har aldrig hänt förr så.. tongue

Senast redigerat av Darkie (25 april 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang