2791
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 april 2014
666_Beast skrev:
Imorgon börjar allvaret, ska börja på intensivkurs för mc kort. Några tips från er som är erfarna?

ta det lugnt, lyssna på instruktören, det ni lär er är hur ni ska göra för att klara uppkörningen, lära er köra får ni göra nån annan stans  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
6 april 2014
666_Beast skrev:
Imorgon börjar allvaret, ska börja på intensivkurs för mc kort. Några tips från er som är erfarna?

kläm åt tanken med benen och sitt rak i ryggen under lågfarten smile Titta långt fram hela tiden, så kommer det gå skit bra.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 april 2014
CHEEVA skrev:
666_Beast skrev:

kläm åt tanken med benen och sitt rak i ryggen under lågfarten smile Titta långt fram hela tiden, så kommer det gå skit bra.

helt rätt, upp med blicken, man tittar dit man vill åka och det är aldrig ner i backen  smile

Numera leg. grusligist!

1 863 Inlägg
7 april 2014
Nu är första dagen på intensivkursen avklarad, gick faktiskt över förväntan då jag aldrig kört hoj. Men jag har svårt för att lägga ner cykeln i kurvor, typ slalombanan. Litar inte på hojen ännu. Tyvärr så regnade det hela dagen, så det gjorde det inte bättre.
Men imorgon är en annan dag, får våga mer då.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

412 Inlägg
10 april 2014
666_Beast skrev:
Nu är första dagen på intensivkursen avklarad, gick faktiskt över förväntan då jag aldrig kört hoj. Men jag har svårt för att lägga ner cykeln i kurvor, typ slalombanan. Litar inte på hojen ännu. Tyvärr så regnade det hela dagen, så det gjorde det inte bättre.
Men imorgon är en annan dag, får våga mer då.

Slappna av i kroppen och använd motstyrning (fråga din körlärare vad det är om du inte redan vet smile ) så ska du se att det är jätteenkelt, även i det våta smile Kul att det gick över förväntan första dagen! big_smile

Ut och köra snart; 7 grader varmt och nästintill vindstilla. Enda som fattas för perfekt hojväder är solen men den kommer väl till sommaren big_smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!

1 354 Inlägg
10 april 2014
Mors, blivit sjukt sugen på att ta hojkort. Fått tillstånd från regeringen att ta kort om jag tar det luuuuugnt hehe.. Skämt och sido, surfade in på körkortsportalen och såg då att det finns tre olika kort för hoj A1 A2 och A som ni vet. Jag är bara 20 så hur mycket povver får hojen ha när man har en A2 lapp? Vet att man inte ska köpa en värsting hoj som nybörjare men till exempel så har jag kollat på blocket på Yamaha R modeller, får man köra någon av dom med A2 kort? (Om jag förstått det rätt så har den "minsta" typ 650cc?) eller ska man helt enkelt vänta 4 år till så man inte behöver tänka på effekten vid inköp? smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
10 april 2014
Mack855 skrev:
Mors, blivit sjukt sugen på att ta hojkort. Fått tillstånd från regeringen att ta kort om jag tar det luuuuugnt hehe.. Skämt och sido, surfade in på körkortsportalen och såg då att det finns tre olika kort för hoj A1 A2 och A som ni vet. Jag är bara 20 så hur mycket povver får hojen ha när man har en A2 lapp? Vet att man inte ska köpa en värsting hoj som nybörjare men till exempel så har jag kollat på blocket på Yamaha R modeller, får man köra någon av dom med A2 kort? (Om jag förstått det rätt så har den "minsta" typ 650cc?) eller ska man helt enkelt vänta 4 år till så man inte behöver tänka på effekten vid inköp? smile

Du får inte köra någon sporthoj på över 600cc på a2 då alla har mer än 70kw i originalutförande och får därför ej strypas ner till 35kw ( yamaha r6 ligger på 600cc eller strax under i verkligheten, men cylindervolymen spelar ingen roll. Det som gäller är effekt och vikt/effekt förhållande)

Dock så finns bla en ny honda cbr 500 som man får köra på a2 kortet smile

1 354 Inlägg
10 april 2014
Så inget under 600, har du eller nån lust att föreslå fler hojar man får köra på A2 kort? Det går väl ganska fort på en hoj oavsett hur mycket effekt du har gentemot en bil. Slängde de inte är en moppe tongue Honda cbr är faktiskt ganska schyssta, kollade som sagt lite på blocket och såg en sån smile Tack för infon.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
10 april 2014
Mack855 skrev:
Så inget under 600, har du eller nån lust att föreslå fler hojar man får köra på A2 kort? Det går väl ganska fort på en hoj oavsett hur mycket effekt du har gentemot en bil. Slängde de inte är en moppe tongue Honda cbr är faktiskt ganska schyssta, kollade som sagt lite på blocket och såg en sån smile Tack för infon.

Tror du förstod fel, du får köra hojar som är större än 600cc också ! så länge inte effekten är för hög smile

Det bästa du kan köpa enligt mig är någon typ utav allround hoj som tex bandit 650 eller liknande.

1 354 Inlägg
10 april 2014
Opus, skrev fel menade inget över 600 smile Men.. Ja hur vet man det? Ingen skriver ut regnr på hojen så man kan kolla effekt på "fråga på annat fordon" vilket är förståeligt att dom inte gör.

"There can only be One... "
43 Inlägg
10 april 2014
666_Beast skrev:

Håll avstånd!....från tanken....kan göra ont annars!

- Live On The Edge -

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 april 2014
Mack855 skrev:
Opus, skrev fel menade inget över 600 smile Men.. Ja hur vet man det? Ingen skriver ut regnr på hojen så man kan kolla effekt på "fråga på annat fordon" vilket är förståeligt att dom inte gör.

R-hoj på A2-kort är som sagt bara att glömma då "alla" har mer än 70 kw original. Är du helt låst på hoj med kåpor eller kan du tänka dig annat också? Har själv en Yamaha XT 660, ingen raket på något sätt men fördelen för dig med en sån cykel är att den har 35kw original och 0,19-nånting kw/kg dvs du slipper betala för strypning och regbes, bara att sätta sig på och köra... Finns i tre modeller, R som är standard offroad, X som är motard samt Z som är en offroadtourer....

Numera leg. grusligist!

1 863 Inlägg
11 april 2014
Tack för alla tips, nu är veckan över och risktvåan är gjord. Nästa vecka är det teoriprov som gäller. Helt sjukt att för 5 dagar sen visste jag inte alls hur man körde hoj och nu är jag enligt läraren klar för uppkörning.

Men nu har jag ett dilemma, körde Kawasaki ER-6 på skolan och blev helfrälst i den hojen. Ska jag byta från min Honda Shadow till den? Även Hondan har ju sin charm att glida runt.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Administratör
2 981 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Jag har funderat på om inte dom här a1 korten typ är till för att folk ska tröttna på att köra hoj "sjukt slött" och sen när folk inte längre kör hoj "tar några år ju" så förbjuder dom det helt !

En kopp av den svarta såsen...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 april 2014
Goffen skrev:
Jag har funderat på om inte dom här a1 korten typ är till för att folk ska tröttna på att köra hoj "sjukt slött" och sen när folk inte längre kör hoj "tar några år ju" så förbjuder dom det helt !

"förbjud allt som är farligt" ger mig fan på att man snart måste ansöka om vapenlicens för att få köpa en hammare....

Numera leg. grusligist!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
11 april 2014
666_Beast skrev:
Tack för alla tips, nu är veckan över och risktvåan är gjord. Nästa vecka är det teoriprov som gäller. Helt sjukt att för 5 dagar sen visste jag inte alls hur man körde hoj och nu är jag enligt läraren klar för uppkörning.

Men nu har jag ett dilemma, körde Kawasaki ER-6 på skolan och blev helfrälst i den hojen. Ska jag byta från min Honda Shadow till den? Även Hondan har ju sin charm att glida runt.

en er-6 är mycket trevligare enligt mig smile tycker faktiskt det är helt ok hojar till en vettig peng !

1 354 Inlägg
11 april 2014
TS_quattro skrev:
Mack855 skrev:

R-hoj på A2-kort är som sagt bara att glömma då "alla" har mer än 70 kw original. Är du helt låst på hoj med kåpor eller kan du tänka dig annat också? Har själv en Yamaha XT 660, ingen raket på något sätt men fördelen för dig med en sån cykel är att den har 35kw original och 0,19-nånting kw/kg dvs du slipper betala för strypning och regbes, bara att sätta sig på och köra... Finns i tre modeller, R som är standard offroad, X som är motard samt Z som är en offroadtourer....

Jo jag är helt såld på hoj med kåpa, ser riktigt fränt ut när dom glider förbi en med en hoj som går under kategorin sport på blocket. Kanske bättre att vänta 3 år till då? tongue

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 april 2014
Mack855 skrev:
TS_quattro skrev:
Mack855 skrev:

Jo jag är helt såld på hoj med kåpa, ser riktigt fränt ut när dom glider förbi en med en hoj som går under kategorin sport på blocket. Kanske bättre att vänta 3 år till då? tongue

Bättre å bättre, alltid bra att skaffa sig lite erfarenhet oavsett vad man sitter på. Kåpor gör försäkringen X kronor dyrare, aldrig billigare även om hojen utan kåpor har mer effekt, men är det kåpor du vill ha så är det ju så  smile
Finns inget fel i att ta kortet nu, då har du grunden lagd så att säga.

Numera leg. grusligist!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
11 april 2014
Mack855 skrev:
TS_quattro skrev:
Mack855 skrev:

Jag håller med dig ! Sporthoj är skit kul !!

Men jag råder dig till att köpa något annat i början, tror faktiskt du har roligare på en annan typ utav hoj i början.
Nu vet ju inte jag hur mycket hoj du har kört innan heller så.
Jag var precis som dig hel såld på sporthoj innan, då jag endast provat köra sporthoj och glidare förut. När jag tog körkort fick jag köra en bandit 650 och blev helt såld på den typen utav hoj, framför allt för att man inte sitter som en handikappad banan på den men även för att där finns mer än nog med kraft för gatan. Sporthoj ska jag köpa igen när jag blir rik och kan pressa den riktigt hårt på bana titt som tätt ! I dags läget finns det tyvärr inte ekonomi till två hojar hmm

1 433 Inlägg
13 april 2014
om ni gillar hojjar borde ni like:a denna Sidan på Facebook! 

lite turbo hojjar och nya klipp nästan dagligen   

NoLimit

Sök