Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

KHRacing
30 april 2014 ·

precis.. En 600 idag gör 275-285 i topp.. en 1000 gör 300-310.'
Stooooor skillnad... NOT

Goffen Administratör
30 april 2014 · 2 975 Inlägg

Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2014 · 7 243 Inlägg

Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

jo den är ganska stor, men upp till 150-200 skiljer den inte speciellt mkt och fortare än så är inte direkt nödvändigt att köra på gatan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Goffen Administratör
30 april 2014 · 2 975 Inlägg

Jag pratar generellt sett inte enbart gata jag kör med smc  actionpics arc bikeweek osv på bana!

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
hangman
30 april 2014 · 2 174 Inlägg

Goffen skrev:
Jag pratar generellt sett inte enbart gata jag kör med smc  actionpics arc bikeweek osv på bana!

Tycker en småvässad 600 är roligare än en 1000, hade 200 hk i min gsx1000R 10a, va inte roligt köra tyckte jag på gatan, och jag är för mesig för hålla i i farter över 200, så tyckte 600an eller min 750 ninja va jävligt mycket roligare och lättare, och för att inte prata om försäkringspremie skillnad...Men när man växt ur en 600 på 2-3 säsonger då byter nog dom flesta till 1000, men att rekommendera tex r1 som första hoj, ja det får stå för dig men inget jag skulle rekommendera som yrkeschaufför...statistiken talar sitt..

Goffen Administratör
30 april 2014 · 2 975 Inlägg

Och vad säger statistiken exakt? Jag säger att föraren kör hojen och inte tvärtom. Många kör ihjäl sig på kromslädar osv några på 600 och några fler på 1000 Jag TROR inte du kan påvisa att dom som köpte 1000cc hojar som första hoj körde ihjäl sig i större utsträckning än andra storlekar på hoj eller modeller.
Men som sagt jag tvingar ingen köp det ni vill ha !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
TS_quattro fyrkrafsare
30 april 2014 · 1 443 Inlägg

Nu är det väl inte riktigt det det handlar om, vissa av oss som gärna åker motorcykel har inte intresse av att köra 300 blås och ser således inget behov av en sån cykel, kan finnas andra orsaker också, tycker inte om ljudet eller körställningen eller utseendet eller det huvudsakliga användningsområdet alldeles oavsett om det är en kromsläde eller plastraket eller vad som helst däremellan. Jag ser ingen mening i att sitta och säga att något är bättre än något annat, to each his own liksom, har man hittat en hoj man trivs med så är väl allt frid och fröjd, det är ju den som köpt hojen som ska åka på den och ingen annan. Om nån annan tycker hojen jag har är skräp, tråkig, ful eller vad som helst skiter jag i. Sedan vilka hojar som smäller mest och av vilka anledningar varierar väl som allt annat, smällda kromslädar har oftast framförts av män 50+ som fick sitt A-kort på köpet med bilkortet som på äldre dar efter att ungarna flyttat ut gått och köpt sig en kromsläde för att tuffa runt med på helgerna, sist jag var inne på mascot i Nässjö stod det just en sån herre och tittade på en av de större slädarna. Försäljaren som var med honom frågade om han kört mycket hoj, svaret: nja, jag hade ju moped när jag var 15... Vill jag vara ute på vägen när han är ute på premiärturen med sin 350 kilo+ gjutjärnsklump? Nej. Är sannolikheten stor att han kommer lägga den inom det första halvåret? Ja... Många smällda sporthojar kördes av yngre män (under 30 iaf) det är bla en av orsakerna till att vi nu har kortklassen A2, om det hjälper mot själva antalet olyckor för förare i den åldersgruppen är väl tveksamt men trafikverket kan ju låtsas iaf...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
KHRacing
30 april 2014 ·

Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

Så sant så smile

jag har utmanat min polare som kör en -02 Gixxer 1000 på strax över 200hk i roadracing.
med min 19 år gamla CBR600 på Malmöstrippen i sommar.
jag kör 14/49 (orginal 15/43)
han kommer köra med standarddrevningen..

kan bli en kul duell :-)

Nu kommer dock inte min hoj att vara "orginal" direkt i motorn.. hehe

Goffen Administratör
2 maj 2014 · 2 975 Inlägg

KHRacing skrev:

Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

Så sant så smile

jag har utmanat min polare som kör en -02 Gixxer 1000 på strax över 200hk i roadracing.
med min 19 år gamla CBR600 på Malmöstrippen i sommar.
jag kör 14/49 (orginal 15/43)
han kommer köra med standarddrevningen..

kan bli en kul duell :-)

Nu kommer dock inte min hoj att vara "orginal" direkt i motorn.. hehe

Vill inte vara sån men vilken serie kör han RR i med en 02ans gixxer? 


Jag har raderat två inlägg som inte tillförde tråden något, för stämningens skull, acceptera att folk tycker olika och lägg fram era argument sakligt och påvisa att det är ERAN åsikt så kommer vi att komma överens fint här !

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
john_petrucci
2 maj 2014 · 171 Inlägg

Någon som bor i Göteborg och skulle kunna tänka sig att ställa upp som handledare? Jag fyller 20 år, har egen MC och kör för A2-kort.

SportPilot Ubåtsingenjör
2 maj 2014 · 7 243 Inlägg

Goffen skrev:

KHRacing skrev:

Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

Så sant så smile

jag har utmanat min polare som kör en -02 Gixxer 1000 på strax över 200hk i roadracing.
med min 19 år gamla CBR600 på Malmöstrippen i sommar.
jag kör 14/49 (orginal 15/43)
han kommer köra med standarddrevningen..

kan bli en kul duell :-)

Nu kommer dock inte min hoj att vara "orginal" direkt i motorn.. hehe

Vill inte vara sån men vilken serie kör han RR i med en 02ans gixxer? 


Jag har raderat två inlägg som inte tillförde tråden något, för stämningens skull, acceptera att folk tycker olika och lägg fram era argument sakligt och påvisa att det är ERAN åsikt så kommer vi att komma överens fint här !

skulle gissa på rookie 1000 smile

har haft tankar på att köpa en gammal hoj och prova det istället för att köra på gatan.
Men du som verkar ha lite kunskap om det, klarar man sig med en äldre kittad gathoj om man ska köra i en utav rookie klasserna ? Tänkte på runt 2000 +- några år

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Goffen Administratör
2 maj 2014 · 2 975 Inlägg

Dom har ju talat om en ny amatörklass där man i princip ska kunna köra med vad som helst så där borde det ju funka! Nått år när jag varit på Anderstorp och kollat så har dom sämsta i rookie 1000 kört på 1.55 tider typ.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
SportPilot Ubåtsingenjör
2 maj 2014 · 7 243 Inlägg

Goffen skrev:
Dom har ju talat om en ny amatörklass där man i princip ska kunna köra med vad som helst så där borde det ju funka! Nått år när jag varit på Anderstorp och kollat så har dom sämsta i rookie 1000 kört på 1.55 tider typ.

vet inte om 1.55 är bra eller dåligt tongue har aldrig varit på anderstorp

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Goffen Administratör
2 maj 2014 · 2 975 Inlägg

Jag kör rätt safe med min gathoj på 1.50 så pratar vi en racingklass borde det vara rätt dåligt smile

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
666_Beast
6 maj 2014 · 1 863 Inlägg

Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
TS_quattro fyrkrafsare
6 maj 2014 · 1 443 Inlägg

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Senast redigerat av TS_quattro (6 maj 2014)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
666_Beast
6 maj 2014 · 1 863 Inlägg

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
TS_quattro fyrkrafsare
6 maj 2014 · 1 443 Inlägg

666_Beast skrev:

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Grus funkar strålande, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid krypkörning, stör balansen mindre...

Edit: telefonjäveln stavar med röven

Senast redigerat av TS_quattro (6 maj 2014)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
666_Beast
6 maj 2014 · 1 863 Inlägg

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:

TS_quattro skrev:

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Grus funkar strålande, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid kryptering, stör balansen mindre...

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
SportPilot Ubåtsingenjör
7 maj 2014 · 7 243 Inlägg

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Det är faktiskt en sak min körskollärare gjorde med mig ganska tidigt, han tog ut mig på en dålig skogsväg sen fick jag köra efter han. Det är grym balansträning smile
Och som TS_quattro sa så använd fotbromsen och var noga med att inte titta ner. Sen kan du använda överkroppen som motvikt.

Vad är det för hoj du övningskör på ?

Senast redigerat av CHEEVA (7 maj 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang