2185
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

KHRacing
30 april 2014
#4361
Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

Så sant så smile

jag har utmanat min polare som kör en -02 Gixxer 1000 på strax över 200hk i roadracing.
med min 19 år gamla CBR600 på Malmöstrippen i sommar.
jag kör 14/49 (orginal 15/43)
han kommer köra med standarddrevningen..

kan bli en kul duell :-)

Nu kommer dock inte min hoj att vara "orginal" direkt i motorn.. hehe

Administratör
2 981 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
#4362
KHRacing skrev:
Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

Så sant så smile

jag har utmanat min polare som kör en -02 Gixxer 1000 på strax över 200hk i roadracing.
med min 19 år gamla CBR600 på Malmöstrippen i sommar.
jag kör 14/49 (orginal 15/43)
han kommer köra med standarddrevningen..

kan bli en kul duell :-)

Nu kommer dock inte min hoj att vara "orginal" direkt i motorn.. hehe

Vill inte vara sån men vilken serie kör han RR i med en 02ans gixxer? 


Jag har raderat två inlägg som inte tillförde tråden något, för stämningens skull, acceptera att folk tycker olika och lägg fram era argument sakligt och påvisa att det är ERAN åsikt så kommer vi att komma överens fint här !

En kopp av den svarta såsen...

171 Inlägg
2 maj 2014
#4363
Någon som bor i Göteborg och skulle kunna tänka sig att ställa upp som handledare? Jag fyller 20 år, har egen MC och kör för A2-kort.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 maj 2014
#4364
Goffen skrev:
KHRacing skrev:
Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

Så sant så smile

jag har utmanat min polare som kör en -02 Gixxer 1000 på strax över 200hk i roadracing.
med min 19 år gamla CBR600 på Malmöstrippen i sommar.
jag kör 14/49 (orginal 15/43)
han kommer köra med standarddrevningen..

kan bli en kul duell :-)

Nu kommer dock inte min hoj att vara "orginal" direkt i motorn.. hehe

Vill inte vara sån men vilken serie kör han RR i med en 02ans gixxer? 


Jag har raderat två inlägg som inte tillförde tråden något, för stämningens skull, acceptera att folk tycker olika och lägg fram era argument sakligt och påvisa att det är ERAN åsikt så kommer vi att komma överens fint här !

skulle gissa på rookie 1000 smile

har haft tankar på att köpa en gammal hoj och prova det istället för att köra på gatan.
Men du som verkar ha lite kunskap om det, klarar man sig med en äldre kittad gathoj om man ska köra i en utav rookie klasserna ? Tänkte på runt 2000 +- några år


Administratör
2 981 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
#4365
Dom har ju talat om en ny amatörklass där man i princip ska kunna köra med vad som helst så där borde det ju funka! Nått år när jag varit på Anderstorp och kollat så har dom sämsta i rookie 1000 kört på 1.55 tider typ.

En kopp av den svarta såsen...

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 maj 2014
#4366
Goffen skrev:
Dom har ju talat om en ny amatörklass där man i princip ska kunna köra med vad som helst så där borde det ju funka! Nått år när jag varit på Anderstorp och kollat så har dom sämsta i rookie 1000 kört på 1.55 tider typ.

vet inte om 1.55 är bra eller dåligt tongue har aldrig varit på anderstorp


Administratör
2 981 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
#4367
Jag kör rätt safe med min gathoj på 1.50 så pratar vi en racingklass borde det vara rätt dåligt smile

En kopp av den svarta såsen...

1 863 Inlägg
6 maj 2014
#4368
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 maj 2014
#4369
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!
Senast redigerat av TS_quattro (6 maj 2014)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 863 Inlägg
6 maj 2014
#4370
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 maj 2014
#4371
666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Grus funkar strålande, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid krypkörning, stör balansen mindre...

Edit: telefonjäveln stavar med röven
Senast redigerat av TS_quattro (6 maj 2014)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 863 Inlägg
6 maj 2014
#4372
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Grus funkar strålande, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid kryptering, stör balansen mindre...

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
7 maj 2014
#4373
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Det är faktiskt en sak min körskollärare gjorde med mig ganska tidigt, han tog ut mig på en dålig skogsväg sen fick jag köra efter han. Det är grym balansträning smile
Och som TS_quattro sa så använd fotbromsen och var noga med att inte titta ner. Sen kan du använda överkroppen som motvikt.

Vad är det för hoj du övningskör på ?
Senast redigerat av CHEEVA (7 maj 2014)


9 Inlägg
7 maj 2014
#4374
666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Grus funkar strålan de, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid kryptering, stör balansen mindre...

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Hali hallå, tänkte lämpa av den lilla vissdom jag bär på ämnet.

Nr 1 glo dig inte blind på hastigheten ibörjan hitta en hastighet där du känner dig bekväm. Det är också ganska uppenbart att du inte har blicken på rätt ställe då du ojar så mycket om hastigheten vilket lär betyda att du även sitter och glor på hastighetsmätaren vilket är så nära fram hjulet du kan komma, så upp med blicken glo på trädtopparna om det behövs och skit i hastigheten så ska du se att det blir lättare.

Nr 2 som nämnts tidigare grus, grus och åter grus kan du krypköra på grus kan du på asfalt. Ju hålligare o jävligt ju bättre.

Nr 3 du nämde att du har problem att släppa ut handledaren. Finns det verkligen inte någon öppen ytan inom gång avstånd från där du har mcn? Jag hade de så lyxigt att jag bor på en gård så vi har en stor grusplan på gårn nu förstår jag att detta må vara ovanligt men det måste finnas en yta du kan putta mcn till å träna på.

Nr 4 du var orolig för hur stort område du får använda för att svänga runt på detta varierar beroende på vilken mc du har. När jag tog kortet för lätt mc så hade jag köpt en yzf r125 vilket gjorde att jag behövde en halv fotbolls plan för att svänga runt och detta med fullt styrutslag men detta tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till. När jag tog A begränsad så körde jag upp på en cb500 abs som kunde svänga runt på en femöring vilket gjorde att kravet på hur snäv sväng jag tog ökade.

Nr 5 om höger sväng ger dig problem så betyder det att du vet vad du behöver träna på och om de kör ihop sig så går det att manipulera åt vilket håll garage svängen skall gå åt.

Nr 6 fotbromsen har nämnts tidigare men jag slänger in den här också ibland när den börjar gå illa kan det faktist hjälpa att bromsa lite lätt för att skapa stabilitet.

Nr 7 det uppkörnings kontrollanten ser efter  är att du kan kontrollera din motorcykel på ett säker och avslappnat sätt så slappna av och låt träningen ta sin tid.

1 863 Inlägg
9 maj 2014
#4375
Larsson1994 skrev:
666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:

Grus funkar strålan de, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid kryptering, stör balansen mindre...

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Hali hallå, tänkte lämpa av den lilla vissdom jag bär på ämnet.

Nr 1 glo dig inte blind på hastigheten ibörjan hitta en hastighet där du känner dig bekväm. Det är också ganska uppenbart att du inte har blicken på rätt ställe då du ojar så mycket om hastigheten vilket lär betyda att du även sitter och glor på hastighetsmätaren vilket är så nära fram hjulet du kan komma, så upp med blicken glo på trädtopparna om det behövs och skit i hastigheten så ska du se att det blir lättare.

Nr 2 som nämnts tidigare grus, grus och åter grus kan du krypköra på grus kan du på asfalt. Ju hålligare o jävligt ju bättre.

Nr 3 du nämde att du har problem att släppa ut handledaren. Finns det verkligen inte någon öppen ytan inom gång avstånd från där du har mcn? Jag hade de så lyxigt att jag bor på en gård så vi har en stor grusplan på gårn nu förstår jag att detta må vara ovanligt men det måste finnas en yta du kan putta mcn till å träna på.

Nr 4 du var orolig för hur stort område du får använda för att svänga runt på detta varierar beroende på vilken mc du har. När jag tog kortet för lätt mc så hade jag köpt en yzf r125 vilket gjorde att jag behövde en halv fotbolls plan för att svänga runt och detta med fullt styrutslag men detta tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till. När jag tog A begränsad så körde jag upp på en cb500 abs som kunde svänga runt på en femöring vilket gjorde att kravet på hur snäv sväng jag tog ökade.

Nr 5 om höger sväng ger dig problem så betyder det att du vet vad du behöver träna på och om de kör ihop sig så går det att manipulera åt vilket håll garage svängen skall gå åt.

Nr 6 fotbromsen har nämnts tidigare men jag slänger in den här också ibland när den börjar gå illa kan det faktist hjälpa att bromsa lite lätt för att skapa stabilitet.

Nr 7 det uppkörnings kontrollanten ser efter  är att du kan kontrollera din motorcykel på ett säker och avslappnat sätt så slappna av och låt träningen ta sin tid.

Tack för alla tipsen. Det där med att träna själv har jag funderat på, men räknas inte det som olovlig körning om polisen kommer? Dumt att riskera att inte få ta kortet alls.

Vid uppkörningen, bestämmer inspektören vilket håll man ska göra vändningen åt eller får man välja själv?

Det är bara två veckor kvar till uppkörningen, därför börjar jag bli lite stressad över att man inte får träna så mycket. Har visserligen två pass kvar med trafikskolan innan dess.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 863 Inlägg
9 maj 2014
#4376
CHEEVA skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Det är faktiskt en sak min körskollärare gjorde med mig ganska tidigt, han tog ut mig på en dålig skogsväg sen fick jag köra efter han. Det är grym balansträning smile
Och som TS_quattro sa så använd fotbromsen och var noga med att inte titta ner. Sen kan du använda överkroppen som motvikt.

Vad är det för hoj du övningskör på ?

Jag har en Suzuki Bandit 650. Hade en Honda Shadow innan den, men den var jag inte alls nöjd med så jag bytte.

Har även en fundering på hur fort är gångfart?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

9 Inlägg
9 maj 2014
#4377
666_Beast skrev:
Larsson1994 skrev:
666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

666_Beast skrev:

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Hali hallå, tänkte lämpa av den lilla vissdom jag bär på ämnet.

Nr 1 glo dig inte blind på hastigheten ibörjan hitta en hastighet där du känner dig bekväm. Det är också ganska uppenbart att du inte har blicken på rätt ställe då du ojar så mycket om hastigheten vilket lär betyda att du även sitter och glor på hastighetsmätaren vilket är så nära fram hjulet du kan komma, så upp med blicken glo på trädtopparna om det behövs och skit i hastigheten så ska du se att det blir lättare.

Nr 2 som nämnts tidigare grus, grus och åter grus kan du krypköra på grus kan du på asfalt. Ju hålligare o jävligt ju bättre.

Nr 3 du nämde att du har problem att släppa ut handledaren. Finns det verkligen inte någon öppen ytan inom gång avstånd från där du har mcn? Jag hade de så lyxigt att jag bor på en gård så vi har en stor grusplan på gårn nu förstår jag att detta må vara ovanligt men det måste finnas en yta du kan putta mcn till å träna på.

Nr 4 du var orolig för hur stort område du får använda för att svänga runt på detta varierar beroende på vilken mc du har. När jag tog kortet för lätt mc så hade jag köpt en yzf r125 vilket gjorde att jag behövde en halv fotbolls plan för att svänga runt och detta med fullt styrutslag men detta tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till. När jag tog A begränsad så körde jag upp på en cb500 abs som kunde svänga runt på en femöring vilket gjorde att kravet på hur snäv sväng jag tog ökade.

Nr 5 om höger sväng ger dig problem så betyder det att du vet vad du behöver träna på och om de kör ihop sig så går det att manipulera åt vilket håll garage svängen skall gå åt.

Nr 6 fotbromsen har nämnts tidigare men jag slänger in den här också ibland när den börjar gå illa kan det faktist hjälpa att bromsa lite lätt för att skapa stabilitet.

Nr 7 det uppkörnings kontrollanten ser efter  är att du kan kontrollera din motorcykel på ett säker och avslappnat sätt så slappna av och låt träningen ta sin tid.

Tack för alla tipsen. Det där med att träna själv har jag funderat på, men räknas inte det som olovlig körning om polisen kommer? Dumt att riskera att inte få ta kortet alls.

Vid uppkörningen, bestämmer inspektören vilket håll man ska göra vändningen åt eller får man välja själv?

Det är bara två veckor kvar till uppkörningen, därför börjar jag bli lite stressad över att man inte får träna så mycket. Har visserligen två pass kvar med trafikskolan innan dess.

Har du bil körkort? Om så är fallet så kan du ju hyra ett släp på Statoil och åka ut stället där du tränar med din mc instruktör. Om du åker dit på en lördag morgon så lär du inte få några problem och kommer polisen kan du ju bara säga att du tog dig dit med släpet. Om nu det inte är ok fråga mc instruktören kan du nog hitta en tyst grusplan någon stans. Åk dock inte till ICA pakeringen.

9 Inlägg
9 maj 2014
#4378
Hejsan, har gått ett par månader och funderat på en sak så tänkte nu få lite kommentarer på vad jag ska göra.

Så min mc karriär startade 2010 med att jag hade lyckats få min gamle moppe att gå i hör och häpna 80km/h. När min far fick reda på detta sa han till mig att nu åker vi och kollar på lite motorcyklar. En trip till Bike Trollhättan senare och jag hade spenderat hela sparkapitalet på en ny yzf r125. Så nu köra jag runt på en mc och då med fullgas överallt hela tiden. Vi spolar fram till hösten 2012 då jag tog min A begränsad licens. Jag sålde 125an på senhösten med 2500mil på mätaren. Jag letade sedan som en galning hela vinter efter en värdig ersättare och så en vårig mars dag hittade jag en R6a på blocket för en vättig peng. (Ringde på hojen på fredag köpte den på lördag). Hojen var begränsad på papret med full effekt på gatan. Körde som galning hela säsongen med tre turer på kinnekulle ring (en med SMC) och jag hade nu hittat något nytt att leva för. Bankörning är ju SÅ förbannat kul. Sista turen för säsongen blev 20 november och jag hade lyckat få 1500 mil på mätaren efter första säsongen på stor hoj. Sedan bar det av till Australien. Jag har längtat efter min mc under hela den tiden jag har varit här. Allt är frid och fröjd då? Tyvärr inte jag satt för ett tag sedan och harvade runt på SH och hittade denna tråd www.sporthoj.com/forum/showthread.php?2 … oj%E5kning .
Att läsa detta var som att bli slagen i huvet med stor släggan. Det jag tog från tråden var att jag inte är odödlig. Alltid vettat att jag någon gång kommer vurpa men då tänkte jag att det värsta som kan hända är ett brutet ben.
Så nu ska R6an säljas. Men jag vet inte vad jag skall köpa istället.

Jag vellar mellan banhoj med struken ram så jag inte kan ut och bränna på gatan mer. Då hade det troligt blivit en R6a med full öhlins m.m. Jag har tänkt gå alla SMC steg och ta tävlings licens. Hört att det finns något som heter Rooki 600 som verkar intressant.     

Jag har även hittat KTM RC390. Verkar som ett bra sätt att få ner hastigheten men funderar på om man inte kan bli en grönsak även om man kör bara 140-150. Den har dock ABS som jag tycker verkar som en bra ide för att minska risken att åka elmoppe resten av livet.

Är det bara jag som har dessa tankar eller finns det några alternativ som jag har missat för att minska riskerna. 
Mvh Larsson94

PS sorry om det är rörigt men har enbart en iphone 4 att surfa på för tillfället så lite svårt att över se helheten.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 maj 2014
#4379
Köra ihjäl sig i "bara" 140 är inte särskilt svårt, ska man hårddra det så kan 30 km/h och en skopa otur räcka för att det ska skita sig rejält. Gott omdöme och vetskapen att man är osynlig för bilister är dock en bra början om man vill undvika att smälla...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
9 maj 2014
#4380
666_Beast skrev:
CHEEVA skrev:
TS_quattro skrev:

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Det är faktiskt en sak min körskollärare gjorde med mig ganska tidigt, han tog ut mig på en dålig skogsväg sen fick jag köra efter han. Det är grym balansträning smile
Och som TS_quattro sa så använd fotbromsen och var noga med att inte titta ner. Sen kan du använda överkroppen som motvikt.

Vad är det för hoj du övningskör på ?

Jag har en Suzuki Bandit 650. Hade en Honda Shadow innan den, men den var jag inte alls nöjd med så jag bytte.

Har även en fundering på hur fort är gångfart?

Övningskörde också på en bandit 650 smile riktigt smidig hoj !

Gångfart var enligt min lärare mellan 3-5km/h men han menade att inspektören bryr sig inte om man ökar till 7-8km/h när man gör garagesvängen.

Vi fick välja vilket håll vi skulle köra garagesvängen på, det väljer man ju när man går in i banan smile Sen singlade vi slant om vilken utav lågfartsbanorna vi skulle köra och åt vilket håll undanmanövern skulle ske i högfarten.



Sök