Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Larsson1994
7 maj 2014 · 9 Inlägg

666_Beast skrev:

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

666_Beast skrev:

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

Grus funkar strålan de, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid kryptering, stör balansen mindre...

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Hali hallå, tänkte lämpa av den lilla vissdom jag bär på ämnet.

Nr 1 glo dig inte blind på hastigheten ibörjan hitta en hastighet där du känner dig bekväm. Det är också ganska uppenbart att du inte har blicken på rätt ställe då du ojar så mycket om hastigheten vilket lär betyda att du även sitter och glor på hastighetsmätaren vilket är så nära fram hjulet du kan komma, så upp med blicken glo på trädtopparna om det behövs och skit i hastigheten så ska du se att det blir lättare.

Nr 2 som nämnts tidigare grus, grus och åter grus kan du krypköra på grus kan du på asfalt. Ju hålligare o jävligt ju bättre.

Nr 3 du nämde att du har problem att släppa ut handledaren. Finns det verkligen inte någon öppen ytan inom gång avstånd från där du har mcn? Jag hade de så lyxigt att jag bor på en gård så vi har en stor grusplan på gårn nu förstår jag att detta må vara ovanligt men det måste finnas en yta du kan putta mcn till å träna på.

Nr 4 du var orolig för hur stort område du får använda för att svänga runt på detta varierar beroende på vilken mc du har. När jag tog kortet för lätt mc så hade jag köpt en yzf r125 vilket gjorde att jag behövde en halv fotbolls plan för att svänga runt och detta med fullt styrutslag men detta tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till. När jag tog A begränsad så körde jag upp på en cb500 abs som kunde svänga runt på en femöring vilket gjorde att kravet på hur snäv sväng jag tog ökade.

Nr 5 om höger sväng ger dig problem så betyder det att du vet vad du behöver träna på och om de kör ihop sig så går det att manipulera åt vilket håll garage svängen skall gå åt.

Nr 6 fotbromsen har nämnts tidigare men jag slänger in den här också ibland när den börjar gå illa kan det faktist hjälpa att bromsa lite lätt för att skapa stabilitet.

Nr 7 det uppkörnings kontrollanten ser efter  är att du kan kontrollera din motorcykel på ett säker och avslappnat sätt så slappna av och låt träningen ta sin tid.

666_Beast
9 maj 2014 · 1 863 Inlägg

Larsson1994 skrev:

666_Beast skrev:

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

666_Beast skrev:

TS_quattro skrev:

Grus funkar strålan de, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...

En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid kryptering, stör balansen mindre...

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Hali hallå, tänkte lämpa av den lilla vissdom jag bär på ämnet.

Nr 1 glo dig inte blind på hastigheten ibörjan hitta en hastighet där du känner dig bekväm. Det är också ganska uppenbart att du inte har blicken på rätt ställe då du ojar så mycket om hastigheten vilket lär betyda att du även sitter och glor på hastighetsmätaren vilket är så nära fram hjulet du kan komma, så upp med blicken glo på trädtopparna om det behövs och skit i hastigheten så ska du se att det blir lättare.

Nr 2 som nämnts tidigare grus, grus och åter grus kan du krypköra på grus kan du på asfalt. Ju hålligare o jävligt ju bättre.

Nr 3 du nämde att du har problem att släppa ut handledaren. Finns det verkligen inte någon öppen ytan inom gång avstånd från där du har mcn? Jag hade de så lyxigt att jag bor på en gård så vi har en stor grusplan på gårn nu förstår jag att detta må vara ovanligt men det måste finnas en yta du kan putta mcn till å träna på.

Nr 4 du var orolig för hur stort område du får använda för att svänga runt på detta varierar beroende på vilken mc du har. När jag tog kortet för lätt mc så hade jag köpt en yzf r125 vilket gjorde att jag behövde en halv fotbolls plan för att svänga runt och detta med fullt styrutslag men detta tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till. När jag tog A begränsad så körde jag upp på en cb500 abs som kunde svänga runt på en femöring vilket gjorde att kravet på hur snäv sväng jag tog ökade.

Nr 5 om höger sväng ger dig problem så betyder det att du vet vad du behöver träna på och om de kör ihop sig så går det att manipulera åt vilket håll garage svängen skall gå åt.

Nr 6 fotbromsen har nämnts tidigare men jag slänger in den här också ibland när den börjar gå illa kan det faktist hjälpa att bromsa lite lätt för att skapa stabilitet.

Nr 7 det uppkörnings kontrollanten ser efter  är att du kan kontrollera din motorcykel på ett säker och avslappnat sätt så slappna av och låt träningen ta sin tid.

Tack för alla tipsen. Det där med att träna själv har jag funderat på, men räknas inte det som olovlig körning om polisen kommer? Dumt att riskera att inte få ta kortet alls.

Vid uppkörningen, bestämmer inspektören vilket håll man ska göra vändningen åt eller får man välja själv?

Det är bara två veckor kvar till uppkörningen, därför börjar jag bli lite stressad över att man inte får träna så mycket. Har visserligen två pass kvar med trafikskolan innan dess.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
9 maj 2014 · 1 863 Inlägg

CHEEVA skrev:

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Det är faktiskt en sak min körskollärare gjorde med mig ganska tidigt, han tog ut mig på en dålig skogsväg sen fick jag köra efter han. Det är grym balansträning smile
Och som TS_quattro sa så använd fotbromsen och var noga med att inte titta ner. Sen kan du använda överkroppen som motvikt.

Vad är det för hoj du övningskör på ?

Jag har en Suzuki Bandit 650. Hade en Honda Shadow innan den, men den var jag inte alls nöjd med så jag bytte.

Har även en fundering på hur fort är gångfart?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Larsson1994
9 maj 2014 · 9 Inlägg

666_Beast skrev:

Larsson1994 skrev:

666_Beast skrev:

TS_quattro skrev:

666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.

Funkar det verkligen att börja på grus?

666_Beast skrev:

Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.

Hali hallå, tänkte lämpa av den lilla vissdom jag bär på ämnet.

Nr 1 glo dig inte blind på hastigheten ibörjan hitta en hastighet där du känner dig bekväm. Det är också ganska uppenbart att du inte har blicken på rätt ställe då du ojar så mycket om hastigheten vilket lär betyda att du även sitter och glor på hastighetsmätaren vilket är så nära fram hjulet du kan komma, så upp med blicken glo på trädtopparna om det behövs och skit i hastigheten så ska du se att det blir lättare.

Nr 2 som nämnts tidigare grus, grus och åter grus kan du krypköra på grus kan du på asfalt. Ju hålligare o jävligt ju bättre.

Nr 3 du nämde att du har problem att släppa ut handledaren. Finns det verkligen inte någon öppen ytan inom gång avstånd från där du har mcn? Jag hade de så lyxigt att jag bor på en gård så vi har en stor grusplan på gårn nu förstår jag att detta må vara ovanligt men det måste finnas en yta du kan putta mcn till å träna på.

Nr 4 du var orolig för hur stort område du får använda för att svänga runt på detta varierar beroende på vilken mc du har. När jag tog kortet för lätt mc så hade jag köpt en yzf r125 vilket gjorde att jag behövde en halv fotbolls plan för att svänga runt och detta med fullt styrutslag men detta tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till. När jag tog A begränsad så körde jag upp på en cb500 abs som kunde svänga runt på en femöring vilket gjorde att kravet på hur snäv sväng jag tog ökade.

Nr 5 om höger sväng ger dig problem så betyder det att du vet vad du behöver träna på och om de kör ihop sig så går det att manipulera åt vilket håll garage svängen skall gå åt.

Nr 6 fotbromsen har nämnts tidigare men jag slänger in den här också ibland när den börjar gå illa kan det faktist hjälpa att bromsa lite lätt för att skapa stabilitet.

Nr 7 det uppkörnings kontrollanten ser efter  är att du kan kontrollera din motorcykel på ett säker och avslappnat sätt så slappna av och låt träningen ta sin tid.

Tack för alla tipsen. Det där med att träna själv har jag funderat på, men räknas inte det som olovlig körning om polisen kommer? Dumt att riskera att inte få ta kortet alls.

Vid uppkörningen, bestämmer inspektören vilket håll man ska göra vändningen åt eller får man välja själv?

Det är bara två veckor kvar till uppkörningen, därför börjar jag bli lite stressad över att man inte får träna så mycket. Har visserligen två pass kvar med trafikskolan innan dess.

Har du bil körkort? Om så är fallet så kan du ju hyra ett släp på Statoil och åka ut stället där du tränar med din mc instruktör. Om du åker dit på en lördag morgon så lär du inte få några problem och kommer polisen kan du ju bara säga att du tog dig dit med släpet. Om nu det inte är ok fråga mc instruktören kan du nog hitta en tyst grusplan någon stans. Åk dock inte till ICA pakeringen.

Larsson1994
9 maj 2014 · 9 Inlägg

Hejsan, har gått ett par månader och funderat på en sak så tänkte nu få lite kommentarer på vad jag ska göra.

Så min mc karriär startade 2010 med att jag hade lyckats få min gamle moppe att gå i hör och häpna 80km/h. När min far fick reda på detta sa han till mig att nu åker vi och kollar på lite motorcyklar. En trip till Bike Trollhättan senare och jag hade spenderat hela sparkapitalet på en ny yzf r125. Så nu köra jag runt på en mc och då med fullgas överallt hela tiden. Vi spolar fram till hösten 2012 då jag tog min A begränsad licens. Jag sålde 125an på senhösten med 2500mil på mätaren. Jag letade sedan som en galning hela vinter efter en värdig ersättare och så en vårig mars dag hittade jag en R6a på blocket för en vättig peng. (Ringde på hojen på fredag köpte den på lördag). Hojen var begränsad på papret med full effekt på gatan. Körde som galning hela säsongen med tre turer på kinnekulle ring (en med SMC) och jag hade nu hittat något nytt att leva för. Bankörning är ju SÅ förbannat kul. Sista turen för säsongen blev 20 november och jag hade lyckat få 1500 mil på mätaren efter första säsongen på stor hoj. Sedan bar det av till Australien. Jag har längtat efter min mc under hela den tiden jag har varit här. Allt är frid och fröjd då? Tyvärr inte jag satt för ett tag sedan och harvade runt på SH och hittade denna tråd www.sporthoj.com/forum/showthread.php?2 … oj%E5kning .
Att läsa detta var som att bli slagen i huvet med stor släggan. Det jag tog från tråden var att jag inte är odödlig. Alltid vettat att jag någon gång kommer vurpa men då tänkte jag att det värsta som kan hända är ett brutet ben.
Så nu ska R6an säljas. Men jag vet inte vad jag skall köpa istället.

Jag vellar mellan banhoj med struken ram så jag inte kan ut och bränna på gatan mer. Då hade det troligt blivit en R6a med full öhlins m.m. Jag har tänkt gå alla SMC steg och ta tävlings licens. Hört att det finns något som heter Rooki 600 som verkar intressant.     

Jag har även hittat KTM RC390. Verkar som ett bra sätt att få ner hastigheten men funderar på om man inte kan bli en grönsak även om man kör bara 140-150. Den har dock ABS som jag tycker verkar som en bra ide för att minska risken att åka elmoppe resten av livet.

Är det bara jag som har dessa tankar eller finns det några alternativ som jag har missat för att minska riskerna. 
Mvh Larsson94

PS sorry om det är rörigt men har enbart en iphone 4 att surfa på för tillfället så lite svårt att över se helheten.

TS_quattro fyrkrafsare
9 maj 2014 · 1 443 Inlägg

Köra ihjäl sig i "bara" 140 är inte särskilt svårt, ska man hårddra det så kan 30 km/h och en skopa otur räcka för att det ska skita sig rejält. Gott omdöme och vetskapen att man är osynlig för bilister är dock en bra början om man vill undvika att smälla...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 maj 2014 · 7 243 Inlägg

666_Beast skrev:

CHEEVA skrev:

TS_quattro skrev:

Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!

Det är faktiskt en sak min körskollärare gjorde med mig ganska tidigt, han tog ut mig på en dålig skogsväg sen fick jag köra efter han. Det är grym balansträning smile
Och som TS_quattro sa så använd fotbromsen och var noga med att inte titta ner. Sen kan du använda överkroppen som motvikt.

Vad är det för hoj du övningskör på ?

Jag har en Suzuki Bandit 650. Hade en Honda Shadow innan den, men den var jag inte alls nöjd med så jag bytte.

Har även en fundering på hur fort är gångfart?

Övningskörde också på en bandit 650 smile riktigt smidig hoj !

Gångfart var enligt min lärare mellan 3-5km/h men han menade att inspektören bryr sig inte om man ökar till 7-8km/h när man gör garagesvängen.

Vi fick välja vilket håll vi skulle köra garagesvängen på, det väljer man ju när man går in i banan smile Sen singlade vi slant om vilken utav lågfartsbanorna vi skulle köra och åt vilket håll undanmanövern skulle ske i högfarten.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 maj 2014 · 7 243 Inlägg

Larsson1994 skrev:
Hejsan, har gått ett par månader och funderat på en sak så tänkte nu få lite kommentarer på vad jag ska göra.

Så min mc karriär startade 2010 med att jag hade lyckats få min gamle moppe att gå i hör och häpna 80km/h. När min far fick reda på detta sa han till mig att nu åker vi och kollar på lite motorcyklar. En trip till Bike Trollhättan senare och jag hade spenderat hela sparkapitalet på en ny yzf r125. Så nu köra jag runt på en mc och då med fullgas överallt hela tiden. Vi spolar fram till hösten 2012 då jag tog min A begränsad licens. Jag sålde 125an på senhösten med 2500mil på mätaren. Jag letade sedan som en galning hela vinter efter en värdig ersättare och så en vårig mars dag hittade jag en R6a på blocket för en vättig peng. (Ringde på hojen på fredag köpte den på lördag). Hojen var begränsad på papret med full effekt på gatan. Körde som galning hela säsongen med tre turer på kinnekulle ring (en med SMC) och jag hade nu hittat något nytt att leva för. Bankörning är ju SÅ förbannat kul. Sista turen för säsongen blev 20 november och jag hade lyckat få 1500 mil på mätaren efter första säsongen på stor hoj. Sedan bar det av till Australien. Jag har längtat efter min mc under hela den tiden jag har varit här. Allt är frid och fröjd då? Tyvärr inte jag satt för ett tag sedan och harvade runt på SH och hittade denna tråd www.sporthoj.com/forum/showthread.php?2 … oj%E5kning .
Att läsa detta var som att bli slagen i huvet med stor släggan. Det jag tog från tråden var att jag inte är odödlig. Alltid vettat att jag någon gång kommer vurpa men då tänkte jag att det värsta som kan hända är ett brutet ben.
Så nu ska R6an säljas. Men jag vet inte vad jag skall köpa istället.

Jag vellar mellan banhoj med struken ram så jag inte kan ut och bränna på gatan mer. Då hade det troligt blivit en R6a med full öhlins m.m. Jag har tänkt gå alla SMC steg och ta tävlings licens. Hört att det finns något som heter Rooki 600 som verkar intressant.     

Jag har även hittat KTM RC390. Verkar som ett bra sätt att få ner hastigheten men funderar på om man inte kan bli en grönsak även om man kör bara 140-150. Den har dock ABS som jag tycker verkar som en bra ide för att minska risken att åka elmoppe resten av livet.

Är det bara jag som har dessa tankar eller finns det några alternativ som jag har missat för att minska riskerna. 
Mvh Larsson94

PS sorry om det är rörigt men har enbart en iphone 4 att surfa på för tillfället så lite svårt att över se helheten.

tycker inte att du ska vara rädd för att köra hoj på gatan smile kör man med lite förstånd och inte som en galning brukar det gå bra. Visst kan olyckor ändå hända, men det kan ske olyckor när du kör bil också !

Men att skita i att köra sporthoj på gatan är något jag också har funderat en hel del över, är nu mera sugen på någon typ utav streetfighter tex bandit eller yamaha mt-09, och göra som du sa skaffa en billig banhoj och köra lite rookie 600 eller rookie 1000 smile

dock får jag vänta 2-3 år hmm ska avsluta min utbildning och hitta ett vettigt jobb först !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Larsson1994
9 maj 2014 · 9 Inlägg

TS_quattro skrev:
Köra ihjäl sig i "bara" 140 är inte särskilt svårt, ska man hårddra det så kan 30 km/h och en skopa otur räcka för att det ska skita sig rejält. Gott omdöme och vetskapen att man är osynlig för bilister är dock en bra början om man vill undvika att smälla...

Jag är medveten om att man utan att anstränga sig kan köra ihjäl sig i lägre hastigheter. Jag tolkar länk som jag hade i mitt första inlägg som något som hänt i en lägger hastighet. Jag försöker alltid tänka på att man ibland hamnar i läggen där ens medtrafikanter inte ser än. Det jag idags läget gör för att minska riskerna är att jag ALLTID  håller hastighet inom tätbebyggt område. Men när man kommer ut på landsbygden så stänger ibland de vettiga hjärncellerna av och de gasglada hjärncellerna tar över. Så jag funderar på om jag gör mig av med den fyrcylindriga motor som alltid skriker mer kan göra att vettet går överhanden.

Om nu inte detta skulle funka tänker jag att det är bra mycket säkrare att köra bana då det har mer att göra med kunskap och höga hastigheter i svängar. Plus att man slipper bli påkörd av ett fyllo i en chippad 93a eller liknande.

Goffen Administratör
9 maj 2014 · 2 975 Inlägg

Jag har länge velat skriva i den tråden på SH men då jag troligen blivit påhoppad å det grövsta har jag avstått... Hittills har konsekvensen av hojåkning för mig varit ett stort jävla leende på läpparna varje gång jag suttit på hojen och jag har kört hoj i 21år nudå....  Jag började med 125a som på den tiden inte behövde vara strypt utan gjorde sina 155kmh med allspeed trimkrök o div annan godis! Sen gick jag direkt till en 1000cc hoj som man tydligen kör ihjäl sig på direCkT på och efter det till en cbr900rr "häftigaste som fanns då" osv osv osv och jag finns kvar än!

Så gör det du vill själv och sluta titta på vad andra gör !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
TS_quattro fyrkrafsare
9 maj 2014 · 1 443 Inlägg

Goffen skrev:
Jag har länge velat skriva i den tråden på SH men då jag troligen blivit påhoppad å det grövsta har jag avstått... Hittills har konsekvensen av hojåkning för mig varit ett stort jävla leende på läpparna varje gång jag suttit på hojen och jag har kört hoj i 21år nudå....  Jag började med 125a som på den tiden inte behövde vara strypt utan gjorde sina 155kmh med allspeed trimkrök o div annan godis! Sen gick jag direkt till en 1000cc hoj som man tydligen kör ihjäl sig på direCkT på och efter det till en cbr900rr "häftigaste som fanns då" osv osv osv och jag finns kvar än!

Så gör det du vill själv och sluta titta på vad andra gör !

Allvarligt skadad kan man ju som sagt bli av vad som helst, känner två st som blivit ryggmärgsskadade av snöskottning, den ene blev totalförlamad den andre kommer ha smärtor och andra problem resten av livet. Man kan kliva ut genom dörren och få en takpanna i huvet eller så kan man få hjärnhinneinflammation av en fästing som katten fått med sig in. Att vara medveten om sin egen dödlighet är en bra sak men att bygga in sig själv i en boll med bomull och hjälm på skallen dygnet runt tror jag inte på. Är mycket man gör som är/kan vara farligt, men är det en anledning att låta bli? Själv föredrar jag att åka grus och har en cykel anpassad för det (hyfsat iaf även om den är lite tung) och är nöjd med den. Betyder inte att jag ser ner på de som föredrar touringhojar med jättekåpor modell Xjell eller sportputtarna med sina plastraketer. Kan väl ha åsikter om att många kromslädepiloter är ena jävla surkartar som inte vill hälsa när man möter dem eller så törs de inte släppa ena styret på sin gjutjärnspråm för att hålla upp näven i två sekunder...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
hangman
10 maj 2014 · 2 174 Inlägg

Har ni några tips på rolig hoj? Min shadow är bara för söndagseftermiddagar. Sålde min kina 250 motard härromdagen, vill ha något med mer klös i, kollat lite på buell, är det HD motor rakt av? då lär ljudet va fint?

Några pratar om 3 cyl triumph ska va roliga? Något snyggt och smidigt, inte rena sporthojjar,, redan haft ninja, och en ny gsx1000R.

erixon89
10 maj 2014 ·

Finns det något roligare än sporthoj? smile

n_andersson
10 maj 2014 · 689 Inlägg

erixon89 skrev:
Finns det något roligare än sporthoj? smile

Japp motard big_smile

Goffen Administratör
10 maj 2014 · 2 975 Inlägg

n_andersson skrev:

erixon89 skrev:
Finns det något roligare än sporthoj? smile

Japp motard big_smile

Ja åka runt med mopedgänget och misstas för rieju dracs och annat moppefolk smile

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
n_andersson
10 maj 2014 · 689 Inlägg

Goffen skrev:

n_andersson skrev:

erixon89 skrev:
Finns det något roligare än sporthoj? smile

Japp motard big_smile

Ja åka runt med mopedgänget och misstas för rieju dracs och annat moppefolk smile

Ja för fan man blir som 15 igen smile behöver inte gå i 200 för att det ska va skoj. Ångrar inte en sekund att jag sålde min ninja o köpte motard...

Niicke94
10 maj 2014 · 56 Inlägg

erixon89 skrev:
Finns det något roligare än sporthoj? smile

tycker Triumph Speed Triple R är en rolig hojj smile

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!
Saab 9-5 Vector 2.3t "Räddad från skroten" (2005)
Volvo V60 D5 "Dieseldoris" (2014)
TS_quattro fyrkrafsare
10 maj 2014 · 1 443 Inlägg

hangman skrev:
Har ni några tips på rolig hoj? Min shadow är bara för söndagseftermiddagar. Sålde min kina 250 motard härromdagen, vill ha något med mer klös i, kollat lite på buell, är det HD motor rakt av? då lär ljudet va fint?

Några pratar om 3 cyl triumph ska va roliga? Något snyggt och smidigt, inte rena sporthojjar,, redan haft ninja, och en ny gsx1000R.

MT09?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
erixon89
11 maj 2014 ·

n_andersson skrev:

Goffen skrev:

n_andersson skrev:

Japp motard big_smile

Ja åka runt med mopedgänget och misstas för rieju dracs och annat moppefolk smile

Ja för fan man blir som 15 igen smile behöver inte gå i 200 för att det ska va skoj. Ångrar inte en sekund att jag sålde min ninja o köpte motard...

Hehe jo men det vibrerar ju så jävligt att åka motard smile

andreasliljemark
12 maj 2014 · 210 Inlägg

Hej hej (igen)

Efter lyckad drevning och ännu mer lyckad uppkörning så kommer det nya problem.

Har som sagt en ktm 690 smr -09
MEN DEN LÅTER JU SOM EN SYMASKIN! sad

Helt nytt system och mappning är just nu inte aktuellt, några idéer?
Går de på nått vis att få lite mer muller för under 10 laxar i en laxask?

Slip-on ska tydligen inte vara optimalt sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang