666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Nu behöver jag råd från er erfarna förare. Jag håller på och nöter med krypkörning i uppkörningsbanorna, men det går inte bra, går det bra en gång så går det år helvete 10 gånger. Garagevändnigen har jag jäkligt svårt för, vänster går hyffsat men höger funkar inte alls, hur ska jag lösa det? Känns surt att torska uppkörningen för att jag har svårt att vända hojen så. Min handledare testade att köra banan idag också och han klarade inte heller den. Vet att jag måste träna men det är svårt när handledaren bara kan nån timme nån kväll i veckan. Har provat att sitta långt fram på cykeln, men det känns som man skulle behöva sitta lite längre bak för att inte få styret i magen. Alla tips ni kan ge tar jag gärna emot.Grus! Ställ upp två petflaskor med lite vatten i med 4 meter mellan på en grusplan och kör 8:or runt dem, börja med en STOR 8:a och krymp den varefter det går bättre, många försöker köra för sakta vilket också gör det svårare. När du behärskar gruset hyfsat kommer asfalten vara skitlätt, är bara bra om grusplanen dessutom är ojämn och knölig!
Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.
Funkar det verkligen att börja på grus?
666_Beast skrev:
TS_quattro skrev:
666_Beast skrev:
Har suttit och kollat lite på Youtube nu, får man verkligen ta ut svängen så mycket som dom gör i vissa filmer? Tänkte på garagevändningen, vissa är ju 6-7 meter ut och svänger runt.
Vilken hastighet är det som gäller, har hört 3km/h från en del och andra säger 5-6km/h? Det är ju en viss skillnad att köra i 3 respektive 6.
Funkar det verkligen att börja på grus?Grus funkar strålan de, pga att det är svårare så är det mycket effektivare träning än att träna på slät fin asfalt. Blicken är det viktigaste, den ska vara så långt fram det bara går. Håller du blicken för nära hojen så blir det vingel och en fotjävel i backen. 5-6 km/h låter rimligt, rask gångfart är ju ca 7 km/h...
En sak till, om du behöver bromsa så använd fotbromsen vid kryptering, stör balansen mindre...Vi ska ut på torsdag igen, då ska jag prova köra i 6 km/h. Vid tre så känns det som man ska ramla hela tiden.
Hali hallå, tänkte lämpa av den lilla vissdom jag bär på ämnet.
Nr 1 glo dig inte blind på hastigheten ibörjan hitta en hastighet där du känner dig bekväm. Det är också ganska uppenbart att du inte har blicken på rätt ställe då du ojar så mycket om hastigheten vilket lär betyda att du även sitter och glor på hastighetsmätaren vilket är så nära fram hjulet du kan komma, så upp med blicken glo på trädtopparna om det behövs och skit i hastigheten så ska du se att det blir lättare.
Nr 2 som nämnts tidigare grus, grus och åter grus kan du krypköra på grus kan du på asfalt. Ju hålligare o jävligt ju bättre.
Nr 3 du nämde att du har problem att släppa ut handledaren. Finns det verkligen inte någon öppen ytan inom gång avstånd från där du har mcn? Jag hade de så lyxigt att jag bor på en gård så vi har en stor grusplan på gårn nu förstår jag att detta må vara ovanligt men det måste finnas en yta du kan putta mcn till å träna på.
Nr 4 du var orolig för hur stort område du får använda för att svänga runt på detta varierar beroende på vilken mc du har. När jag tog kortet för lätt mc så hade jag köpt en yzf r125 vilket gjorde att jag behövde en halv fotbolls plan för att svänga runt och detta med fullt styrutslag men detta tar uppkörningsmannen/kvinnan hänsyn till. När jag tog A begränsad så körde jag upp på en cb500 abs som kunde svänga runt på en femöring vilket gjorde att kravet på hur snäv sväng jag tog ökade.
Nr 5 om höger sväng ger dig problem så betyder det att du vet vad du behöver träna på och om de kör ihop sig så går det att manipulera åt vilket håll garage svängen skall gå åt.
Nr 6 fotbromsen har nämnts tidigare men jag slänger in den här också ibland när den börjar gå illa kan det faktist hjälpa att bromsa lite lätt för att skapa stabilitet.
Nr 7 det uppkörnings kontrollanten ser efter är att du kan kontrollera din motorcykel på ett säker och avslappnat sätt så slappna av och låt träningen ta sin tid.