4777
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

1 723 Inlägg
20 juni 2010
Jag tog en avställningsförsäkring (garageförsäkring) på min hoj hos Folksam, 120kr i månaden. Sen var det bara att ringa dit å teckna hel/halvförsäkring när jag ställde på den.

457 Inlägg
20 juni 2010
falloutboy skrev:
Jag tog en avställningsförsäkring (garageförsäkring) på min hoj hos Folksam, 120kr i månaden. Sen var det bara att ringa dit å teckna hel/halvförsäkring när jag ställde på den.

Tjena.

Lutar åt folksam för mig då dem var billigast. Men kan man månadsförsäkra (betala månadsvis) eller måste man betala ett år på en gång?

Vh Niklas

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 juni 2010
Sannefjord skrev:
falloutboy skrev:

Tjena.

Lutar åt folksam för mig då dem var billigast. Men kan man månadsförsäkra (betala månadsvis) eller måste man betala ett år på en gång?

Vh Niklas

Du kan alltid dela upp betalningen månadsvis. Försäkringsbolaget tar då ut en viss procent högre avgift(brukar vara runt 3%).
Hos vissa bolag kan du dock endast ha årsförsäkring, det spelar alltså ingen roll om du ställer av hojen. Du betalar samma summa varje månad ändå.
Andra bolag har liknande bilförsäkringarna att om du ställer av hojen så övergår försäkringen automatiskt till garageförsäkring.

EDIT: Tänk på att om du garageförsäkrar en hoj så kan du inte byta bolag förrän 1år senare(på huvudförfallodagen) och du måste oftast säga upp försäkringen 1månad innan huvudförfallodagen.
Så kolla upp vilken försäkring som är billigast påställd för det är där det kostar pengar...

Jag betalar in hela årets försäkringsbelopp på en gång. Finns inga bankkonton som har så bra ränta som den ränta man får betala extra för att dela upp betalningen till försäkringsbolaget.
Senast redigerat av TCG (20 juni 2010)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 juni 2010
Är i tankarna på en Husaberg 501 motard, runt -99/00 var årtalet tror jag, med lätt preppad motor(65 hk), när väl MC-kortet är i handen om nu allt faller tillrätta. Har erfarenhet av tvåhjuligt fast mycket mindre kubik =P Min fundering är om det finns någon vettig kurs att gå, inte för att ta MC-kort utan för att bli en bättre mc-förare, mer aktiv körkurs om man säger, på bana?

"When innovation meets passion!"

963 Inlägg
21 juni 2010
Mechanimal skrev:
Är i tankarna på en Husaberg 501 motard, runt -99/00 var årtalet tror jag, med lätt preppad motor(65 hk), när väl MC-kortet är i handen om nu allt faller tillrätta. Har erfarenhet av tvåhjuligt fast mycket mindre kubik =P Min fundering är om det finns någon vettig kurs att gå, inte för att ta MC-kort utan för att bli en bättre mc-förare, mer aktiv körkurs om man säger, på bana?

SMC har kurser i bankörning. Kallas "SMC School".
http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132

Riktigt bra kurser i flera steg där du lär dig hantera hojen under kontrollerade former.
Borde nästan vara ett krav för att få köra sporthoj.

Trafikskolan är ett skämt i jämförelse, du lär dig hantera en trimmad moppe på sin höjd.
Senast redigerat av TCG (21 juni 2010)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 juni 2010
TCG skrev:
Mechanimal skrev:

Riktigt bra kurser i flera steg där du lär dig hantera hojen under kontrollerade former.

Trafikskolan är ett skämt i jämförelse, du lär dig hantera en trimmad moppe på sin höjd.

Danke bitte smile

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
21 juni 2010
Mechanimal skrev:
TCG skrev:
Mechanimal skrev:

Danke bitte smile

Är du sugen att åka en sväng från örebro, har SMC Uppsala Knix-körningar varje måndagkväll och varannan söndag.
Eller Amsberg i Dalarna har på söndagarna, eller på Gokartbanan i Kristinehamn...
Är en bit att åka, bara för att SMC-Örebro inte anordnar någon knixkörning (for som god damn reason), men lätt värt det, jag åker från Örebro till Amsberg så ofta jag kan och instruerar...

På knixkörningar tillåter vi förresten också övningskörning numera!

I Söndags hade en kille som övningskörde på banan. Han hade gått på en trafikskola innan och trafikläraren ansåg tiden vara mogen för uppkörning, killen ville dock öva mer och kom till oss... Det visade sig att han hade ingen som helst känsla för kurvtagning och/eller sittställning vilket ledde till en del prekära situationer de första varven, men det blev nästan motorcyklist av han också när dagen var slut....

Edit: KNIX är förresten en grundkurs i broms och kurvteknik som bedrivs på en tajt gokartbana med mycket knixiga svängar, därav namnet
Senast redigerat av Chrise (21 juni 2010)

"Assumption is the mother of all fuckups"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 juni 2010
Chrise skrev:
Mechanimal skrev:
TCG skrev:

Danke bitte smile

Är du sugen att åka en sväng från örebro, har SMC Uppsala Knix-körningar varje måndagkväll och varannan söndag.
Eller Amsberg i Dalarna har på söndagarna, eller på Gokartbanan i Kristinehamn...
Är en bit att åka, bara för att SMC-Örebro inte anordnar någon knixkörning (for som god damn reason), men lätt värt det, jag åker från Örebro till Amsberg så ofta jag kan och instruerar...

I Söndags hade en kille som övningskörde på banan. Han hade gått på en trafikskola innan och trafikläraren ansåg tiden vara mogen för uppkörning, killen ville dock öva mer och kom till oss... Det visade sig att han hade ingen som helst känsla för kurvtagning och/eller sittställning vilket ledde till en del prekära situationer de första varven, men det blev nästan motorcyklist av han också när dagen var slut....

Edit: KNIX är förresten en grundkurs i broms och kurvteknik som bedrivs på en tajt gokartbana med mycket knixiga svängar, därav namnet

Ah ok, låter ju fint smile Kristinehamn är ju inte så långt bort heller i min mening, om allt klickar så återkommer jag till dig ang. att följa med på en sån kurs, en road trip är ju inte helt fel heller smile

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
21 juni 2010
Mechanimal skrev:
Chrise skrev:
Mechanimal skrev:

Danke bitte smile

Ah ok, låter ju fint smile Kristinehamn är ju inte så långt bort heller i min mening, om allt klickar så återkommer jag till dig ang. att följa med på en sån kurs, en road trip är ju inte helt fel heller smile

Gör du det, nästa körning på Amsberg är den 11 juli....

"Assumption is the mother of all fuckups"

457 Inlägg
21 juni 2010
TCG skrev:
Sannefjord skrev:
falloutboy skrev:

Tjena.

Vh Niklas

Du kan alltid dela upp betalningen månadsvis. Försäkringsbolaget tar då ut en viss procent högre avgift(brukar vara runt 3%).
Hos vissa bolag kan du dock endast ha årsförsäkring, det spelar alltså ingen roll om du ställer av hojen. Du betalar samma summa varje månad ändå.
Andra bolag har liknande bilförsäkringarna att om du ställer av hojen så övergår försäkringen automatiskt till garageförsäkring.

EDIT: Tänk på att om du garageförsäkrar en hoj så kan du inte byta bolag förrän 1år senare(på huvudförfallodagen) och du måste oftast säga upp försäkringen 1månad innan huvudförfallodagen.
Så kolla upp vilken försäkring som är billigast påställd för det är där det kostar pengar...

Jag betalar in hela årets försäkringsbelopp på en gång. Finns inga bankkonton som har så bra ränta som den ränta man får betala extra för att dela upp betalningen till försäkringsbolaget.

Tack så jättemycket för infon! big_smile Såg att folksam hade månadsupplägg som alternativ om jag fattade rätt. Men en R1a ligger på 30k/år i försäkring. Känns bättre att "lura mig själv till att det är billigare" månadsvis än att slänga in allt på en gång. Det skulle bli för deppigt tongue

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

712 Inlägg
26 juni 2010
Knäppte några första bilder ikväll smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/955385_zz58af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/955382_21q9wc.jpg

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
27 juni 2010
Här finns ju lite mc intresserade och jag orkar inte sitta å söka på sporthoj.   Nån här som vet vad som kan vara fel på min cbr 900rr 94?  Provkörde den förra månaden å den gick så bra så, men så skulle jag testa den igen förra veckan. startade utan problem. Men sen efter en minut  så bara tvärstoppa den och har inte fått fart på den igen. Gissa på att bensinpumpen va död men den lever att (inte kollat om den pumpar dock)  Men om nån hade nåt tips om vad det kan vara så vore jag nöjd smile Har som inte tid till å felsöka för tillfället och vet inte vad man ska kolla efter heller för den delen tongue  men skulle gärna velat ha igång den å ställa på den snart tongue

Den har vart svårstartad förut om man inte använt den på ett tag så man har fått lurat igång den med startgas. Men igår prova ja spraya lite startgas framför insuget men de bara small som ett gevärskula en gång sen inge mer tongue dock så har jag haft luftfiltret borta då men hann inte med det innan jag skulle jobba igår.

Tacksam för svar big_smile

Mvh

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Kanon..
1 473 Inlägg
1 juli 2010
Mechanimal skrev:
Chrise skrev:
Mechanimal skrev:

Danke bitte smile

De kör KNIX-kurser på motardbanan i Örebro.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 juli 2010
Köpte förstahoj igår smile Fick tag på i princip exakt det stuket och hojtypen jag ville ha smile

Suzuki GS500 -78 @ 3800 mil smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28534/958485_p50psm.jpg

225 kg och 33 kW, ingen raket kanske, men trevlig hoj som nog duger utmärkt som 1:a maskin smile Och JAG tycker den är snygg smile

Nu fattas bara hojkort smile Synd det är så drygt att nästa riskutbildning inte inte är förrän augusti sad Hoppas kunna ha kortet till september senast iaf, så man kanske hinner köra några mil innan vintern...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

122 Inlägg
5 juli 2010
nu när man har sålt sin supra så kanske man ska ta och köpa sin en liten MC.. har ni några förslag på bra hojjar??

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt

963 Inlägg
5 juli 2010
leifiuz skrev:
nu när man har sålt sin supra så kanske man ska ta och köpa sin en liten MC.. har ni några förslag på bra hojjar??

Då du är van vid lite pulver från att ha kört Supra så ska du naturligtvis ha en 1000cc.
Exempelvis en Ninja ZX-10R, 200Hk / 179Kg:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=99828

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/917606_v0jvgg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/917607_g9aceu.jpg

-05 / -08 hemma i garaget:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/874563_b4043v.jpg
Senast redigerat av TCG (5 juli 2010)

1 723 Inlägg
5 juli 2010
dj_aggwa skrev:
Här finns ju lite mc intresserade och jag orkar inte sitta å söka på sporthoj.   Nån här som vet vad som kan vara fel på min cbr 900rr 94?  Provkörde den förra månaden å den gick så bra så, men så skulle jag testa den igen förra veckan. startade utan problem. Men sen efter en minut  så bara tvärstoppa den och har inte fått fart på den igen. Gissa på att bensinpumpen va död men den lever att (inte kollat om den pumpar dock)  Men om nån hade nåt tips om vad det kan vara så vore jag nöjd smile Har som inte tid till å felsöka för tillfället och vet inte vad man ska kolla efter heller för den delen tongue  men skulle gärna velat ha igång den å ställa på den snart tongue

Den har vart svårstartad förut om man inte använt den på ett tag så man har fått lurat igång den med startgas. Men igår prova ja spraya lite startgas framför insuget men de bara small som ett gevärskula en gång sen inge mer tongue dock så har jag haft luftfiltret borta då men hann inte med det innan jag skulle jobba igår.

Mvh

har du haft borta luftfiltret så måste du ha lyft på tanken? Isf kanske kontakten till soppapumpen åkt ur? Det hade den på min när jag rengjorde luftfiltret utan att tänka på hur högt jag lyfte och vad det var för kontakter under. Det blev lite svettigt när den inte starta sen. wink

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
5 juli 2010
falloutboy skrev:
dj_aggwa skrev:

Mvh

har du haft borta luftfiltret så måste du ha lyft på tanken? Isf kanske kontakten till soppapumpen åkt ur? Det hade den på min när jag rengjorde luftfiltret utan att tänka på hur högt jag lyfte och vad det var för kontakter under. Det blev lite svettigt när den inte starta sen. wink

Jag bara lossade på tanken och vek upp den så jag fick in flaskan med startgas, har inte haft ur filtret denna gången men det blir väl nästa steg antar jag.. nån gång när jag har tid tongue Bensinpumpen lever för jag kände på den när jag försökte starta och den verka det inget fel på iag smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Administratör
2 990 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
TCG ska jag ta med mig skinnstället nästa gång jag är på öa "orust" ? wink

En kopp av den svarta såsen...

963 Inlägg
5 juli 2010
Goffen skrev:
TCG ska jag ta med mig skinnstället nästa gång jag är på öa "orust" ? wink

Du skulle väl aldrig köra Kawa? tongue

Sök