Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 236 261 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
martenj76
5 maj 2009 · 19 Inlägg

Neeeej det är inte sant! Vilken jävla otur du har hela tiden!!! Men du får ju inte ge upp även fast du om nån visat enormt mycket tålamod så bara måste den där bilen ut på vägarna i sommar :-)
Säg till om du behöver hjälp så ställer jag upp!

Alecci
5 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Tisdagen 5 maj 2009 - del 2:

Nu några timmar sedan förra uppdateringen är HELA turbosidan isärplockad igen. Imorgon ska det inhandlas nya muttrar, låsbrickor, kopparbrickor, avgasbandage, packningar, etc.

Jag har letat som en polishund på knarkjakt efter det där förbaskade läckaget, men utan att hitta något. Nu när aggegaten är bortmonterade är det en barnlek att kolla alla vrår på dem efter tecken på läckage, men har inte lyckats hitta något mer än en ytterst tunn oljehinna här och var.

Jag befarade ett tag att det var toppackningen eller ett par halvmåneformade packningar på baksidan av toppen som läckte, då jag tidigare fått en smörjande känsla på fingrarna när jag känt där bakom. Som tur var, i detta fallet, fann jag återigen bara en väldigt tunn oljehinna.

Jag har torkat överallt på vänstersidan av motorblocket med rent vitt, papper och dessutom känt efter överallt med fingrarna för att hitta någon som helst oljeansamling som kan tyda på ett läckage, men utan framgång.

Enda stället jag fann lite mer olja var i avgasbandagen. Jag kan tydligt se den punkt varifrån oljan droppat från bilen till marken (flänsen mellan L-bow på främre turboaggregatet och downpipe), men inte varifrån den (oljan alltså) kommer dit. Kan tillägga att jag är mycket konfunderad...

Nu är i alla fall den sidan av motorn ordentligt rengjord med något medel som efterlämnar en väldigt matt yta när det torkas av, så föhoppningsvis ska jag lättare kunna spåra källan nästa säsong ifall jag denna gång inte får bukt med läckaget.

Over and out...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
DusanMandick Random Hero
5 maj 2009 · 4 047 Inlägg

fan va tråkigt att du ska ha sån otur, hoppas du hittar läckan till slut iaf smile lycka till

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
darkwizard Fordonstekniker
5 maj 2009 · 1 740 Inlägg

Detta var ett riktigt huvudbry för dig. Men kan inte vevhus ventilationen som kan spöka för dig.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Alecci
6 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 6 maj 2009:

Mina nya silikonslangar kom idag, förstklassig service från d088 som jag varmt kan rekommendera för alla era framtida silikonbehov (så länge det inte är en uppsättning kvinnobröst vi diskuterar).

Dagen till ära har jag därför rivit även den andra sidan på motorn för att kunna skicka spjällreglage, insugsplenum, fuelrail, den sidans tryckrör samt lite annat smått och gått till blästring och därefter pulverlackering i värmetålig mattsvart färg.

För bara 5,5 timmars mektid sen var detta en fullt fungerande motor, om än med olje- och avgsläckage.
http://farm4.static.flickr.com/3330/3507422968_d42a2691eb.jpg

Utöver det har jag även försökt få bort den inbrända oljan på främre aggregatets L-bow, men utan någon vidare framgång. Därför har även bägge L-bows skickats på blästring för att bli av med alla oönskade, inbrända oljerester. L-bows ska ändå lindas med nytt avgasbandage (utan aluminiumfolie denna gång), så utseendet på dem bekommer mig inte särsilt mycket.

Främre aggregatets L-bow bär tydliga spår av de två först upptäckta oljeläckagen... Yuk!
http://farm4.static.flickr.com/3323/3507422748_b4d9f3bdb7.jpg

Förhoppningsvis är grejerna ordentligt lackerade till helgen, då det blir ny och noggrann montering av alltsammans. Har faktikt suttit och förberett en checklista i Excel där jag sedan ska pricka av alla moment så att ingenting glöms bort.

Om allt mekande går väl blir det sedan uppstart på söndag, och om även det går väl är det bara att se tiden an tills man lyckas hitta en återbudstid på lämplig besiktningsstation, eller tills dess att mitt bokade datum infaller. Går det inte väl så blir det avställning och alla pengar som annars skulle lagts på bensin,.skatt och försäking under sommaren kommer istället gå till husrenovering och pilsner!

Until next time...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Aerodynamik ...
6 maj 2009 · 7 120 Inlägg

Hoppas det löser sig för dig nu, håller tummarna smile

Widlund88
6 maj 2009 · 4 Inlägg

man måste ge dig stående ovationer för att du skriver så mycket och utförligt! rena rama journalisten

Tiiiseen
6 maj 2009 · 526 Inlägg

prov tryck grenrör och allt du har plockat bort bara en ren chansning du kan ju ha missat en liten spricka

Alecci
9 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Lördagen 9 maj 2009:

Så där ja, nu har man varit på det igen.

I torsdags återfick jag delarna som lämnats på blästring, och samma dag både lämnades och hämtades de hos FredrikC som pulverlackat dem i en matt, sidensvart färg med utmärkt struktur (ser nästan ut lite grand som den krymplack jag egentligen ville haft). Stort tack till Totto för blästring och FredrikC för pulverlackering, bägge gjorde snabba, billiga och bra arbeten!

Så här ser de nylackade motordelarna ut!
http://farm4.static.flickr.com/3379/3516279414_7c06cded7d.jpg

Och här är en ganska dålig närbild i ett försök att visa strukturen...
http://farm4.static.flickr.com/3609/3516279638_7635de100b.jpg

Sedan torsdags kväll har jag varit ute och mekat i garaget varenda ledig stund. Insugssidan vart färdigmonterad i torsdags kväll, den nya lindningen av grenrör och L-bows fixades under fredagskvällen och dagens arbete har gått till att montera ihop allt på avgassidan.

Här är en bild på hur det blev med insugssidan...
http://farm4.static.flickr.com/3609/3515469199_6dc2d11fd0.jpg

Och en bild på avgassidan...
http://farm4.static.flickr.com/3644/3516280624_5d0e45e1a9.jpg

Och slutligen en bild på totalresultatet.
http://farm4.static.flickr.com/3604/3515468839_26e4f9204f.jpg

Jag är mycket nöjd med förändringen som åstadkommits i motorrummet. Typiskt nog glömde jag naturligtvis skicka med spjällreglaget på blästring och lackering, men det kommer troligtvis skickas iväg inom kort tillsammans med fjäderbensstag och en del andra mindre stag och fästen.

Något uppstartsförsök har det ännu inte blivit. När jag insåg att jag skulle vara tvungen att plocka bort fronten för att få på de två sista, stora slangarna till intercoolern drabbades jag av en plötslig huvudvärk och valde att skjuta upp det arbetet till morgondagen, när man kanske dessutom har ett par extra händer som kan hjälpa till. I övrigt är allt förberett, så nu är det bara att hoppas. Imorgon avgörs denna bilsäsongs vara eller icke-vara för min del.

Slutligen bjuder jag idag på en liten film från mappningen hos Maxxtuning förra fredagen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
9 maj 2009 · 423 Inlägg

Blev snyggt med allt lackat svart smile

Mrsky
10 maj 2009 · 218 Inlägg

Jag håller tummarna för att du får fixxat den där rackarns läckan! har också upptcäkt oljeläcka på min, är oljereturen som det läcker vid. Packningen var ny när ja la dit den och jag drog den åtminstånde 95% av vad du drog din eftersom det bara var första gången jag satte dit den.

funderar på om det kan vara själva flänsen som kanske inte är plan. vet inte hur dina ser ut men det kanske är något att kolla på om det inte håller tätt? Förresten, kollade du diametern på dina gamla slangar?

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
Alecci
10 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Söndagen 10 maj 2009:

Jaha, det var den bilsäsongen det.

Började faktiskt denna dagen med en ganska väl tilltagen sovmorgon. En viss ångest och nervositet inför den planerade uppstarten senare under dagen gjorde sig smärtsamt påmind, inte så konstigt med tanke på vad som stod på spel; bilsäsong för första gången på flera år eller villarenovering och ölmage.

Det enda arbete som återstod efter gårdagens insats var att demontera fronten för att där bakom ansluta slangarna till intercoolern samt att koppla in batteriet, som jag av något självpåhittat säkerhetsskäl alltid får för mig att koppla ur när jag ska meka med bilen.

Det började ju inte särskilt lovande - precis som förväntat, alltid är det något. Till min förtrytelse fann jag ett flertal slangklämmor som passerat bäst-före-datum och skulle behöva bytas ut. Nåväl, det vara bara till att rulla fram pannbenet över ögonen och ta itu med att byta dem man hade ersättare till, de andra fick sitta så länge.

Vet inte hur många muskler i kroppen jag sträckte eller överansträngde under försöken att få på en av slangarna, och när jag lyckats i mitt uppsåt dröjer en svag, dock förnimbar och högst irriterande smärta sig kvar på vissa ställen. Att trycka på motsträviga silikonslangar när man tvingas arbeta i onaturliga vinklar är värsta gympasset!

Sent omsider kom i alla fall slangjäveln på rören där den skulle sitta, och för en gångs skull hade jag inte glömt slangklämmorna som ska hålla den på plats. Därefter var det bara till att ansluta batteriet, vilket dock inte heller var särskilt smidigt sedan de nya högtalarna monterats och det tillgängliga utrymmet mellan batteri och hatthylla mer än halverats. Det gick dock till slut det med...

Därefter vred man sakta på tändningen, men utan att låta startmotorn gå runt. Eftersom man haft isär bränslesystemet i motorrummet var det lika bra att låta bränslepumpen bygga upp ett tryck så man kan kontrollera att inga bränsleläckage uppstår innan start. Ett flertal vridningar krävdes innan erforderligt tryck byggts upp, och till min förvåning uppstod inga läckage. Gott, något som är som det ska i alla fall.

Sedan var det ju egentligen dags för uppstart, men ångesten hade mig i sitt grepp och man hittade på ursäkt efter ursäkt för att fördröja uppstarten. Självklart skulle ju allt skräp i garaget slängas, verktyg plockas i ordning och torkning av garagegolvet ske innan man till slut insåg att man inte hade mycket annat val än att sätta sig i bilen och vrida om nyckeln.

Motorn gick i alla fall igång, och så kvickt men försiktigt som möjligt rullade jag ner bilen på gatan där den skulle få stå plant. Sedan fram och öppna motorhuven och beskåda spektaklet, kolla efter rök, lyssna efter avgasläckage och annat normalt i den ordningen.

Rök som tusan gjorde det ju i alla fall. Annat var väl inte att vänta, i synnerhet eftersom man rivit bort de gamla avgasbandagen och lindat nya. Man nödgades alltså vänta några minuter innan man kunde avgöra huruvida det var avgasbandagen eller något illsint läckage som åstadkom rökutvecklingen. En positiv sak var i alla fall att avgasläckaget i motorrummet verkar ha försvunnit helt och hållet. Nåja, någonting som går åt rätt håll i alla fall.

Nästa punkt på dagordningen var ju att böja sig ner och kika under bilen ifall något droppade... Något droppande så jag inte, men väl en pöl av bedrägligt mörk vätska som inte funnits där innan jag backade ner bilen. Frustrationen inom mig blossade upp som ett vulkanutbrott i stil med Krakatau; var ända in i glödheta helvetet kan läckaget finnas någonstans?!

Efter att ha lugnat ner mig så pass att de röda solglasögonen ramlat av och näsborrarna slutat besväras av nervösa ryckningar tänkte jag i alla fall känna efter vad det var för slags vätska. Typiskt nog gick det inte att nå den lilla pölen utan att flytta på bilen. Följaktligen sätter man sig bakom ratten och kör fram några få meter, innan man stiger ur och vandrar tillbaka samma sträcka för att okulärt och fysiskt kontrollera vätskepölens beskaffenhet.

Det var bara vatten. Inte ens kylarvatten med färg eller konsistens av glykol i, utan bara helt vanligt jäkla vatten. Vid denna punkt kände man hoppet stiga inom sig, sakta och tveksamt men dock befintligt. Nu verkade det ju plötsligt någorlunda lovande.

Jag beslöt att låta bilen stå på tomgång i cirkus tio minuter för att låta avgasbandagen ryka färdigt och ge bilen en chans att uppvisa de läckage som jag vägrade sluta misstänka skulle finnas där. Under tiden roade jag mig med att sitta i förarstolen och njuta av det nya bilstereosystem som installerades ganska nyligen och som jag ännu knappt hunnit lyssna på alls.

När tio minuter gått var det alltså dags för en liten kontroll igen. Det rök inte längre ur motorrummet, och häpnadsväckande nog så fanns det inte heller någon ny pöl under bilen. Vad fan? Detta innebar ju på ren svenska att det nu var dags för en liten provtur för att tillse att läckagen inte uppstår heller under belastning. Jaja, bara att ropa till sambon att följa efter i sin bil och ge sig ut en sväng.

Stannar efter en kort tur med medelhög belastning vid en mindre rastplats. Folk tittar misstänksamt på en när man rullar in och parkerar, båda våra bilar låter ju ganska rejält...

Jag tycker mig se en mycket svag rök stiga genom motorhuvens ventilationshål, men eftersom huven inte är helt smidig att öppna och stänga så väljer jag att först kontrollera hur marken ser ut under bilen. Följaktligen böjer man sig ner och vad hittar man där då? Jo, ingenting.

Det är kruttorrt, och den ytterst blygsamma rökslinga jag tidigare sett var troligtvis de sista spåren av avgasbandagens avreaktion. Under de tio minuter vi står kvar på platsen och plåtar bilarna lite i vårsolen uppstår ingen ny rök, och inte heller några läckage. När vi senare beger oss hemåt är det slutligen dags för det sista testet: fullt pådrag a.k.a. maximal belastning.

Några sekunder senare (nja, det kändes så i alla fall) har man färdats de cirka tre kilometrarna hem, och trots att bilen nu fått smaka WOT på ett flertal växlar och vägsträckor (där trafiksituationen så tillåtit) kan man förnöjt konstatera att det fortfarande inte ryker någonstans, och inte heller läcker det någonstans.

Slutsats: Fanskapet lever, och nog fasen ska det bli bilsäsong av för min del också!

Här bjuds på en bild från provturen som jag själv tycker blev osedvanligt lyckad för att vara tagen av en fotograg som jag med en kamera som min:

Dags att äntligen NJUTA lite i vårsolen...
http://farm4.static.flickr.com/3538/3518488012_63d1caf9f1.jpg

Slutet gott, allting gott? Nja, nästan men inte helr riktigt. Kombinationen låg bil och för hög kant in i garaget har åsamkat en del skador på downpipens flexrör, och där återstår ett avgasläckage. Dock äger jag inte vare sig verktyg eller kunskaper för att kapa isär downpipen och byta ut flexröret, så en verkstadstid är redan inbokad för att åtgärda detta irritationsmoment.

Under veckan som kommer ska alltså jakten på en återbudstid hos SBP påbörjas, och om det kommer en snabbt nog så finns det stora och goda chanser att man nästa helg tar sig en tur ner till Emmaboda...

Som vanligt, den som lever får se... wink

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
lego Rotaryhead
10 maj 2009 · 155 Inlägg

Grattis! Har följt detta rätt länge nu och du verkar inte haft annat än motgångar, men lär kännas skönt nu med lite medvind va? wink

Mazda RX-7 FD3S TYPE-R "Superior JDM" (1993)
darkwizard Fordonstekniker
10 maj 2009 · 1 740 Inlägg

Grattis, nu är det bara njuta så länge som möjligt.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
2jzinside Fartygsingenjör
10 maj 2009 · 550 Inlägg

Ah va härligt du big_smile, har också följt detta projekt ett tag nu och man kan förstå hur nöjd du måste vara nu när du äntligen har besegrat problemen big_smile. Hoppas att få se den på emmaboda nu wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
martenj76
10 maj 2009 · 19 Inlägg

Det är en fröjd att läsa och höra att det går bra (äntligen?!). Alla rör som var svartlackerade i motorrummet kan jag intyga alla om att det såg jävligt cleant och snyggt ut IRL.

TobbeTT
10 maj 2009 · 948 Inlägg

fan vad gött smile och som sagt snyggt med svartlackade tryckrör

Janken Driver
10 maj 2009 · 2 111 Inlägg

GRATTIS!!! smile. De var du värd minst sagt efter allt slit.

Stor eloge för ditt tålamod. Hoppas du får njuta hela sommaren smile

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
falkn
10 maj 2009 · 76 Inlägg

Stort grattis! Har verkligen hoppats för din skull varenda gång jag läst dina inlägg nu. Hoppas det löser sig med mappning osv också. Fungerar instrumenteringen nu förresten?

Alecci
11 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Måndagen 11 maj 2009:

Jaha, dags för ännu en uppdatering.

Idag gick bilen igenom kontrollbesiktning utan anmärkning. Idag har således varit den första dagen sedan 4 september 2006 som jag kunnat köra bilen helt lagligt och fullt fungerande. Ingen dålig känsla!

Men...

Naturligtvis ska det alltid vara något som sabbar den totala lyckan. Efter lite cruising i Jönköping på eftermiddagen började den lukta bensin i och utanför bilen. Ett bränsleläckage, således... Det är då fasen att det alltid ska vara något!

Dock kollade jag upp det när jag kom hem, med skallen bultande av huvudvärk. Läckan sitter smidigt till och bör inte ta mer än cirka fem minuter att åtgärda när motorn väl har svalnat lite.

Därutöver har jag idag beställt lite nya slangklämmor av värsta möjliga modell. Vet inte riktigt hur mycket tryck de ska hålla för, men sannolikheten är stor att rören veckar sig innan slangklämman går sönder i alla fall. Det borde hålla för mitt blygsamma laddtryck.

När allt det här är avklarat hänger alltså EDPS Emmaboda på huruvida jag lyckas få fälgen med pyspunktering fixad innan helgen. Med lite tur (som jag faktiskt verkar ha haft på sistone i alla fall, hoppas den inte tar slut) ska det väl inte vara helt omöjligt att åstadkomma.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang