Inkoppling av Kondensator

e34-Dubbel
20 augusti 2008 · 37 Inlägg

Hejsan,

jag har köpt ett skapligt bra ljud 2 basar och ett 5000 watts slutsteg och en kondensator

Men nu kommer jag till dilemmat när jag ska koppla in kondensatorn,
Jag har hört att man måste ladda upp den, stämmer det?
och hur gör man?

Ska man först koppla - Polen till chassiet sen koppla in + Polen och hålla i resistansen i strömkabeln och sen mot + polen på kondensatorn för att ladda upp den?

eller har jag fattat allt fel?

Tacksam för svar..

littlewille90
20 augusti 2008 · 149 Inlägg

precis.. vad jag har fått lära mig ska man koppla imällan motståndet tills den är fullladdad sedan e de bara att koppla på kabeln.. me tipset e att ha fullladdat barteri när du gör de.. de tog en väldans tid för mig för mitt var ganska urladdat.. så gorde jag iaf igår nayt jag kopplade in min.. kanske finns andra sätt men de fungerade för mig:) glöm inte att ha en ordentlig jord först:)

Senast redigerat av littlewille90 (20 augusti 2008)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
e34-Dubbel
20 augusti 2008 · 37 Inlägg

littlewille90 skrev:
precis.. vad jag har fått lära mig ska man koppla imällan motståndet tills den är fullladdad sedan e de bara att koppla på kabeln.. me tipset e att ha fullladdat barteri när du gör de.. de tog en väldans tid för mig för mitt var ganska urladdat.. så gorde jag iaf igår nayt jag kopplade in min.. kanske finns andra sätt men de fungerade för mig:) glöm inte att ha en ordentlig jord först:)

hur gör man sen då? bara att lägg på plus kabeln på + polen och sen en till kabel från + polen till steget och sen från - polen på steget till chassiet bara eller är det nå mera man måste tänka på?

littlewille90
20 augusti 2008 · 149 Inlägg

nopp.. precis så du säger.. först ansluter du jorden till kondensatorn.. laddar upp den med motståndet.. efter de lägger du på plusskabelt från batterit på kondingen.. jord från steget till chassit å sedan en pluss från kondingen tll steget.. lr om du vill ha de seriöst använder du ett strömfördelningsblock.. men som du sa fungerar utmärkt.. kör med de jag oxå.. hoppas du förstod min flummiga förklaring:).

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
e34-Dubbel
20 augusti 2008 · 37 Inlägg

littlewille90 skrev:
nopp.. precis så du säger.. först ansluter du jorden till kondensatorn.. laddar upp den med motståndet.. efter de lägger du på plusskabelt från batterit på kondingen.. jord från steget till chassit å sedan en pluss från kondingen tll steget.. lr om du vill ha de seriöst använder du ett strömfördelningsblock.. men som du sa fungerar utmärkt.. kör med de jag oxå.. hoppas du förstod min flummiga förklaring:).

hehhe okey, men det är ju som jag sa, ladda upp med motståndet sen lägga på plussen och sen en till pluskabel från kondingen till steget smile och man får inte glömma jorden tongue

tack för så snabbt svar iaf big_smile

littlewille90
20 augusti 2008 · 149 Inlägg

inga problem:). hjälper till med de jag kan..smile

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Wille90
20 augusti 2008 · 104 Inlägg

Du kan även ladda upp den med ett reglerbart spänningsaggregat, försiktigt öka från 0 till 12 volt typ, och samtidigt hålla koll på amperen så du inte knäcker aggregatet. wink

e34-Dubbel
20 augusti 2008 · 37 Inlägg

Wille90 skrev:
Du kan även ladda upp den med ett reglerbart spänningsaggregat, försiktigt öka från 0 till 12 volt typ, och samtidigt hålla koll på amperen så du inte knäcker aggregatet. wink

ja det vore ett sätt det med men då ska man ha ett sånt med big_smile

bmwpuff
22 augusti 2008 · 80 Inlägg

bara en liten detalj, ni pratar om att använda en resistor för att ladda upp konningen, där kan jag inte riktigt hålla me.  en resistor eller en lampa använder man om man ska ladda ur konningen,  det är bara att koppla på konningen o köra, den laddar upp sig snabbt,. en konning fungerar så att den bibehåller spänningen vid korta fall eller vid kraftig ström förbrukning, bättre att ha 2 st 1F än 1  2F 
o tänk på att en fullladdad 2F konning är lika som spängdeg om man råkar kortsluta eller göra fel

tack för mig

Saab 9-3 (2000)
Nissan 200sx S15 "Kazama" (2000)
CroZZeN
22 augusti 2008 · 400 Inlägg

Det borde ha följt med ett motstånd (typ kretskort liknande sak) som laddar upp kondensatorn Långsamt, kopplar man rätt på batteriet så Chockladdar man kondingen...

Ride Like You´ve Never Been Hurt
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
22 augusti 2008 · 2 353 Inlägg

bmwpuff skrev:
bara en liten detalj, ni pratar om att använda en resistor för att ladda upp konningen, där kan jag inte riktigt hålla me.  en resistor eller en lampa använder man om man ska ladda ur konningen,  det är bara att koppla på konningen o köra, den laddar upp sig snabbt,. en konning fungerar så att den bibehåller spänningen vid korta fall eller vid kraftig ström förbrukning, bättre att ha 2 st 1F än 1  2F 
o tänk på att en fullladdad 2F konning är lika som spängdeg om man råkar kortsluta eller göra fel

tack för mig

Det är ingen nackdel att sätta ett motstånd i serie vid uppladdning heller. Personligen använder jag i de fall jag laddar en konding helst en glödlampa, då lampan slutat lysa är kondingen full.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
k1mm0 tokfrans
22 augusti 2008 · 982 Inlägg

vad för 5000watts steg?

haru köpt ett steg som "lämnar" 5000watt så har du mer än en konding att tänka på.  en vanligt konding är en fis i rymden för ett sånt steg, då vissa kondingar tom kan sabba med för (hög?) innre resistans.

satsa ist på en riktig batteribank i bilen

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Rickard-v
22 augusti 2008 · 2 665 Inlägg

Tittade på din kabel dragning med gula kabelskor. Du borde ha dubbelt så tjock kabel och inga fusk monteringar med gula kabelskor. Blir nog max 1500w med din installation.
O varför köpa ett steg på 5000w när 200 per bas räcker för att lyssna på.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
timebandit
23 augusti 2008 · 205 Inlägg

Rickard-v skrev:
Tittade på din kabel dragning med gula kabelskor. Du borde ha dubbelt så tjock kabel och inga fusk monteringar med gula kabelskor. Blir nog max 1500w med din installation.
O varför köpa ett steg på 5000w när 200 per bas räcker för att lyssna på.

Håller med... Vill man verkligen ha kabelskor så bör man löda på dessa samt ha dem isolerade. Man ser att det är en stor glipa mellan kabelisoleringen och kabelskon.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang