ogge89
28 oktober 2008
· 644 Inlägg
392HEMI skrev:
Okej men det låter ju bra, ska lossa locket imon och ta ur drivaxeln då. Ett bakaxel byte är jag inte alls sugen på då jag varken har lyft eller garage i nuläget....Tack för svaren!
Är det på förarsidan den gått av så går de lätt att byta drivaxel, Töm ur oljan ur bakaxeln å skruva bort kåpan på bakaxeln, sen så är de bara att du släpper på däck å oket å handbromsbackar å allt de där så är de ju bara 4 bultar till drivaxeln, dom tar du (14 tror jag de är) och en kort förlängare å muttermaskin å drar lös! sen så är de bara å dra ur drivaxeln, kan sitta lite, då är de bara ta nått å bryta lös den med! så tar du bara ett dorn å en hammare å slår ur den lilla splines biten som sitter kvar och så tar du en magnetpenna och tar ur den när du slagit lös den! gör rent när du tagit ur drivaxeln!
Är det på passagerarsidan den gått av så kan jag säjja att de går fortast å ta ur båda drivaxlarna å sen ta ur klumpen helt ur bakaxeln å slå ur den lilla splines biten som är kvar!
tro mig jag har bytt på båda sidorna! jag höll på flera timmar på passagerarsidan innan jag gav upp å tog ur klumpen å det tog typ max 30 min så var de klart!
Å kom ihåg att om du tar ur klumpen så ska du inte dra åt lagren till klumpen för hårt för då skär dom så får du byta klumpen i vilket fall! Har för mig att det ska vara åtdraget med 4 kg om jag minns rätt! och kom ihåg vilken sida lagren satt på också så att du inte blandar ihop dom!
Lycka till! MVH/Oskar