volvo 240 M47-->M90

Gozanna
31 juli 2008 · 5 Inlägg

Ha en liten undran om man beböver ändra på spakstället når man byter från en M47 låda till en M90 låda?

Tacksam för svar smile

MVH En undrande Anna

Chevrolet Caprice "HGW" (1986)
Volvo V70 "TDI" (1999)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
31 juli 2008 · 716 Inlägg

Gozanna skrev:
Ha en liten undran om man beböver ändra på spakstället når man byter från en M47 låda till en M90 låda?

Tacksam för svar smile

MVH En undrande Anna

Svar ja,

Du kommer behöva M90 låda med tillhörande spakställ, upphängning till spakstället, v-lådsbalk till m90. Lamell till M90 lådan. kardan till m90, kanske något mer?tongue

Mr-Crd Hårdast
2 augusti 2008 · 143 Inlägg

ska du ha det på 240, så passar inte orginal m90 spakstället, inte heller växellåds balken från m90.
+ en massa mer... men svaret på din fråga är, ja.  spakstället måste ändras på!

Tic
16 december 2008 · 153 Inlägg

Ska du använda original svänghjul som sitter på 240? (228mm eller M90 240mm)Ska du ha 228 så köp en 850 lamell. De man behöver göra e att korta spakstället ca 11cm. Ta en kardan från en volvo tex, OD å skarva ihop med en 940 Kardan.Finns juh en "skarv" oiginal i kardanen som man kan slipa upp å banka ur kardanen, så har man en styrning där. Bara att banka på den "nya"  å svetsa. Sen kan man leka ihop fästen å sånt. sen beror de på om du har tryckande eller dragande koppling på 240in. jag sj fick göra en dragande koppling.

Tuned By Nenne !!
TurbOla Reservdansk
16 december 2008 · 6 271 Inlägg

Tic skrev:
Ska du använda original svänghjul som sitter på 240? (228mm eller M90 240mm)Ska du ha 228 så köp en 850 lamell. De man behöver göra e att korta spakstället ca 11cm. Ta en kardan från en volvo tex, OD å skarva ihop med en 940 Kardan.Finns juh en "skarv" oiginal i kardanen som man kan slipa upp å banka ur kardanen, så har man en styrning där. Bara att banka på den "nya"  å svetsa. Sen kan man leka ihop fästen å sånt. sen beror de på om du har tryckande eller dragande koppling på 240in. jag sj fick göra en dragande koppling.

240mm lamellen är samma som på 850 turbo om jag inte har fel smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tic
16 december 2008 · 153 Inlägg

TurbOla skrev:

Tic skrev:
Ska du använda original svänghjul som sitter på 240? (228mm eller M90 240mm)Ska du ha 228 så köp en 850 lamell. De man behöver göra e att korta spakstället ca 11cm. Ta en kardan från en volvo tex, OD å skarva ihop med en 940 Kardan.Finns juh en "skarv" oiginal i kardanen som man kan slipa upp å banka ur kardanen, så har man en styrning där. Bara att banka på den "nya"  å svetsa. Sen kan man leka ihop fästen å sånt. sen beror de på om du har tryckande eller dragande koppling på 240in. jag sj fick göra en dragande koppling.

240mm lamellen är samma som på 850 turbo om jag inte har fel smile

Märkligt jag fick en 228 mm lamell till 850 , finns kanske olika till dom med.

Tuned By Nenne !!
TurbOla Reservdansk
16 december 2008 · 6 271 Inlägg

Sugmotorerna har 228mm, har jag för mig, och turbo har 240mm. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
16 december 2008 · 137 Inlägg

Du får korta M90:ns spakställ ca 95mm för att spaken ska hamna rätt.
Det finns en gammal guide på http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2023.html om hur vi gjorde när jag installerade en M90-låda på min bil.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang