vad anser ni vara den bästa och mest prisvärda helsyntetiska oljan till en turbo? om man jämför tex magnatec med statoil/shell/OKQ8's oljor så är ju mackarnas oljor dyrare än magnatec. jag har alltid tyckt att magnatecen verkar bra - men varför är den billigare än mackarnas?
men hur är det egentligen? är mackarnas oljor bra eller vad ska man välja?
har hittat ett företag som byter olja och oljefilter för 600kr med jobb inkl helsyntetisk olja och filter. men de använder sig av shells olja. känns som att det skulle kosta samma för mig att köpa 4 liter helsyntetisk olja + filter och sen måste jag göra jobbet själv. tjänar jag på att låta dem göra det eller är shells olja inget att ha?
nä usch jag handlar inget hos biltema. känns billigt skit. jag har hört att den oljan är skräp.
till alla
men är de nån som har erfarenhet av shells olja?
vilken olja är den bästa du vet och vilken använder du dig av? (oljan får kosta vad de vill bara de är bra, hellre det än en ny motor)
ungefär som jag och hm då Jag kan lova dig att du kommer inte att rasa motorn om du använder biltemas olja. Då är de något annat som orsakar raset. Jag har läst ett test där biltemas olja faktist spöade de dyra oljorna. Annars så har den här diskussionen varit upp en miljard gånger så testa att söka
Jag kör på Amelie oljor och är super nöjd! Skulle inte hälla vad som helst i min Riviera. Kräsen som fan. Mvh Eva.
nä jag är åxå sån som inte häller vad som helst i bilen gärna. därför vill jag gärna veta vilken kvalité shells olja har om det är värt att låta firman göra jobbet "gratis".
olja som olja... kör med det som körts med innan i motorn. osäker på vad för olja som varit i innan? välj halvsyntet. mackernas oljor e dyrare av samma anledning som att ballerinakexen är dyrare där än vad dom e på konsum....
Med min saab kördes det först Quakerstat Synquest 0-40, senare blev det oljan som MapTun kör med: Mobil 1 0-40. Om jag inte är helt ute och cyklar. Både quakerstate och mobil 1 funkade helt ok.
olja som olja... kör med det som körts med innan i motorn. osäker på vad för olja som varit i innan? välj halvsyntet. mackernas oljor e dyrare av samma anledning som att ballerinakexen är dyrare där än vad dom e på konsum....
jag vet inte vilken olja det är i nu (har precis köpt bilen och skall byta oljan nu) men jag vet att dte är helsyntetisk och tänkte fortsätta med det.
sen är det mot min princip att hälla i billigt skräp! jag lägger hellre nån hundring till och känner att jag gör väl för motorn och turbon. kanske det bara är för min egen del - men då får de vara så. det känns bra ifal.
jag köper inte mat på ÖB till mig själv så varför ska jag köpa blaskig olja till bilen?
I min 9-5:a kör jag med BP Visco 7000 0W-40. 4 liter för 245 kronor = inte alls illa.
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jag tycker personligen att Midlands oljor är utmärkta.
Så jag kan rekommendera dessa till er.
Mvh.Micke
okej. googlade lite på dem men hittade inga återförsäljare i östersund. går de att beställa på nätet?
Midland olja har sålts i Östersund tidigare (h2m) men dom slutade med den då ingen köpte den då ingen visste om det var bra olja eller inte, jag tänkte faktiskt köpa deras växellådsolja men valde Redline i stället.
Dom kör på Kendall nu vad jag vet nu h2m.
Har kört både med Kendalls 20w50 och Quakerstates 20w50 i min evo, dom funkade väl rätt okej som sommarolja, dock gick bilen mycket tystare och finare med Amsoils olja men den finns ej i Sverige så jag importertade hit den.
I bruksbilen bmw testar jag agrol spectra den funkar helt okej, men det blir byte till bästa oljan för bmw till våren (Valvoline) dom går tystast och finast med den oljan.
Men till saaben du har är det bara att välja en hyfsat känd olja som motsvarar vad som står i handboken, det är ju ingen högprestanda bil
Köp Valvoline dom funkar alltid bra, och brukar va bra pris på dom med