Vilka hjuldimensioner är bäst för prestanda?

Ostsåsen
21 oktober 2006 · 173 Inlägg

Hej hej ...

Jag tycker mig ha sett att förhållandevis små fäljar åker på när folk ska ut på banan. Är detta för att det ger bättre prestanda att inte ha för stora fäljar och att stora fäljar bara är av estetiska själ på gatan?

Självklart är det individuellt, men om vi tar vanliga svenssonbilar som ska ha så bra "vanlig" prestanda som möjligt (bromsförmåga, väghållning), är det då sämre med t.ex. 225/40/18 än 225/45/17?

Om man klipper på saftiga 20" fäljar på en, låt oss säga, Saab 9-5 aero, är det då sämre än om man håller sig till sina 17" original?

Jag vet att det inte finns några konkreta svar och att höghastighets bilar behöver breda däck etc., men är det bara av estetiska själ som man sätter på hjul som är större än typ 18" på "vanliga" bilar eftersom det ofta är mindre när folk ska ut på banan?

Tacksam för alla erfarenheter och även info runt ikring ämnet.

mvh // Fredric

Nasty Heavy Metal N' Horsepower
21 oktober 2006 · 174 Inlägg

inte för att jag är någon däck-expert men...
kolla på tex stcc eller annan banracing; då är det så låg profil som möjligt och riktigt sportiga hjulvinklar. nackdelen är ju att du får sämre fäste under acceleration med såna däck (kolla däckprofil på dragracing) och att dom håller en tävling.

visst, det kanske i vissa fall ger bättre prestanda att köra på, som du sa, 45/17" än 40/18".
men jag tror att de flesta byter till mindre fälgar på bana pga att folk inte vill slita ut sina dyra 18, 19 eller 20 tums DÄCK. lite skillnad om man har ett team som pröjsar..
vad gäller gatkörning tror jag att de flesta har stora fälgar pga det estetiska.
bara mina teorier, låt nån expert uttala sig tongue

Senast redigerat av Nasty (21 oktober 2006)

Alla kan köra fort rakt fram...
zajja
21 oktober 2006 · 645 Inlägg

Mindre omkrets = mer vridmoment.
Större omkrets = högre hastighet.
Så större fälgar är nog för kosmetikan.

//Marcus Saari
Miklen
21 oktober 2006 ·

Mindre fälgar mer acc.. bilen går överlag bättre.. som ovan säger..större fälgar rent utseendemässigt.. smile trög bil..heh

Edman Busdriver
21 oktober 2006 · 389 Inlägg

större fälgar kom väl mest för att få plats med större bromsar? och låg profil för att behålla rullomkretsen med större fälgar?

zajja
21 oktober 2006 · 645 Inlägg

Edman skrev:
större fälgar kom väl mest för att få plats med större bromsar? och låg profil för att behålla rullomkretsen med större fälgar?

Det har du rätt i, så att hastighetsmätaren inte visar helt galet, vilket man ska tänka på när man byter fälgar och däck!

//Marcus Saari
KingWS6 TACS Medlem
6 januari 2009 · 457 Inlägg

Läste nånstans att man kan tappa från 350 till 300 hästar på att byta från 17" till 20"  !!!
Det låter ju inte riktigt riktigt .... varför skulle nån då dra på 20"?

Jag funderar på att gå från 17" till 20" själv men inte om det är på detta viset.
Visste att bilen blir segare, men inte så märkvärt trodde jag.

Eisenhut
6 januari 2009 · 1 827 Inlägg

Ostsåsen skrev:
Hej hej ...

Jag tycker mig ha sett att förhållandevis små fäljar åker på när folk ska ut på banan. Är detta för att det ger bättre prestanda att inte ha för stora fäljar och att stora fäljar bara är av estetiska själ på gatan?

Självklart är det individuellt, men om vi tar vanliga svenssonbilar som ska ha så bra "vanlig" prestanda som möjligt (bromsförmåga, väghållning), är det då sämre med t.ex. 225/40/18 än 225/45/17?

Om man klipper på saftiga 20" fäljar på en, låt oss säga, Saab 9-5 aero, är det då sämre än om man håller sig till sina 17" original?

Jag vet att det inte finns några konkreta svar och att höghastighets bilar behöver breda däck etc., men är det bara av estetiska själ som man sätter på hjul som är större än typ 18" på "vanliga" bilar eftersom det ofta är mindre när folk ska ut på banan?

Tacksam för alla erfarenheter och även info runt ikring ämnet.

mvh // Fredric

Självklart endast estetiska skäl när det kommer till gatbruk.

Som vissa redan skrivit så har man aldrig större fälgar än vad som kan rymma bromsarna. Själv kör jag 15" på banan och det beror först och främst på den ekonomiska aspekten, men också rent viktmäsigt. Men visst 15" r-däck är billigast helt enkelt. Vissa påstår då att stommen i däcket är för mjuk och att det är därför man kör med lågprofil men i R-däck och slicks är stommen såpass hård att du inte märker av det alls.

Sist men inte minst, köp aldrig fälgar/däck med för större rullkomkrets än orginal, det sackar ner bilen oerhört.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Sarge
6 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Som inlägget ovan, vikten spelar ju in hel del. Det är jobbigare att sätta fart på en stor metallklump än lite gummi och luft. Antar att det är likadant åt andra hållet, kräver mer för att bromsa en tung fälg än en lätt fälg smile

KingWS6 TACS Medlem
6 januari 2009 · 457 Inlägg

Är det bara beroende på vikten då? För rullomkretsen skiljer ju inte så mycket då större fälgar betyder tunnare gummi. (oftast)

Edit:
Bör man avstå 20" om man vill kunna vinna några gatlyse lopp? Kommer ju inte gå bana men vill ju inte tapa prestanda för det?
Hur mycket försämrar de egentligen?

Senast redigerat av KingWS6 (6 januari 2009)

H3dlund Med lem
6 januari 2009 · 1 127 Inlägg

För att 20" passar bäst på en Nissan GTR betyder det inte att det är lika bra på en Ford Escort t ex.

Mindre däck på bana har ju anledningen att mindre däck är lättare att bygga värme om man har en mindre bil. Bättre styrrespons, och kan ju bl a anpassa storlek efter utväxling på bilen om man inte vill pyssla med det. Och sedan fjädrar, dämpare, krängare, hjulvinklar m.m. som är utprovade för att fungera bäst efter din körstil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang