2844
Sök

Hjälp kopplingen gick sönder efter motorbromsning 740GL.

321 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Tja ! jag hade lite slitna bromsbelägg i fram, men orkade inte byta för det är så kallt ute..så jag tänkte vara smart att motorbromsa...ja så jag gorde det...lite för mycket kanske..kom väl i 30km/h ca och la i ettan o släppte kopplingspedalen..men ojdå den kom aldrig upp den fastnade nere i golvet, sen på nått vänster så fick ja upp den, men den hängde i luften gick inte koppla alls..så¨jag fick crosskoppla hela vägen hem, och nu går det inte äns att crosskoppla..den slirar bara ungefär som kkopplingne är lite nertryckt..men aja, så jag tänkte byta ut allt, men vad är det jag behöver ?
Det här hittar jag på mekonomens hemsida men räcker det ? det är en 740gl -89

Artikelnr: 05-623037009
Benämning: Kopplingssats  5-vxl, utan urtrampningslager
Pris: 1210.00

Artikelnr: 05-VKC2065
Benämning: Urtrampningslager
Pris: 248.00

Kopplingssats vad fan är det ? är det lameller å tryckplatta eller vad grejjerna heter hehe...för det är väl det som är felet va ?

1 062 Inlägg
8 januari 2009
asså e det inte vajerkoppling på den??

kanske bara frysit fast? så som handbromsen kan göra

så ta å kolla över vajern innan du köper koppling

mvh

Team Björkeryd

374 Inlägg
8 januari 2009
som föregående talare sa.......kolla kopplingsvajern! Kan räcka med att byta den.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

321 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:

mvh

jo det är vajerkoppling hurså ? ja men jag tog bilen till jobbet å kände på vajern..den var lös..så jag spände den så gott det gick, det gikck ju att köra då typ 1 km inan kopplingsjäveln började att jävlas, och vart slapp igen..även när ja spände den så kändes inte kopplingen normal.
Men en kompis sa att plattorna eller så har fastnat mot varandra för att det vart för varmt när jag motorbromsade. och när jag tog in den på jobbet borde det ha tinat upp...hmm för kopplingspedalen fastnade i botten av golvet när jag motorbromsade på 1an..ska jag byta vajer först menar ni ?

1 062 Inlägg
8 januari 2009
ja testa byt den till en ny först iaf ( kostar ju inte lika mkt som en ny koppling)

funkar inte det så får du iaf plocka ner lådan å kolla om det e ngt fel på kopplingen

skulle inte tro att kopplingen pajjar bara för man mororbromsar jag har motorbromsat kanska hårt vissa gånger typ från 200 ner till 50km/h (asså då motorbromsat från 4 vxl 6000 varv) hände inget då iaf

det som inte gillar motorbromsning e väl kolvringarna typ

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (8 januari 2009)

Team Björkeryd

dARKiE
5 031 Inlägg
8 januari 2009
samma hände mig med min 740 vinterbil, motorbromsa dock ej utan pedalen fastna i botten. Bytade vajern och vred till själva fästet på växellådan då den hade böjt sig så man inte kunde justera den ordentligen. Sen funka det fint igen. (men var försiktig om du ska böja till fästet det är ganska ömtåligt.)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 585 Inlägg
8 januari 2009
jävla massa fel du har på din bil;) Kör du med bilen fast du tror att motorn rasat? eller detta hände innan motorn rasa? Såg din andra tråd om motor ras. Som dom andra har skrivit testa att byta kopplingsvajern hjälper inte det är det väll bara till att börja riva ner lådan och se över kopplingen.

321 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
ojdå jag hade visst startat en anan tråd i min brors nick.
Så här sades det då, då var det fel på kopplingen tyckte ni, hur ska ni ha det era muppar tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=109471

Det är väl ganska bökigt att byta wire eller ?

1 062 Inlägg
9 januari 2009
frightnight skrev:
ojdå jag hade visst startat en anan tråd i min brors nick.
Så här sades det då, då var det fel på kopplingen tyckte ni, hur ska ni ha det era muppar tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=109471

Det är väl ganska bökigt att byta wire eller ?

skulle nog tro att det är jobbigare att byta kopplingen

mvh

Team Björkeryd

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 januari 2009
frightnight skrev:
wildboy_87_ skrev:

mvh

jo det är vajerkoppling hurså ? ja men jag tog bilen till jobbet å kände på vajern..den var lös..så jag spände den så gott det gick, det gikck ju att köra då typ 1 km inan kopplingsjäveln började att jävlas, och vart slapp igen..även när ja spände den så kändes inte kopplingen normal.
Men en kompis sa att plattorna eller så har fastnat mot varandra för att det vart för varmt när jag motorbromsade. och när jag tog in den på jobbet borde det ha tinat upp...hmm för kopplingspedalen fastnade i botten av golvet när jag motorbromsade på 1an..ska jag byta vajer först menar ni ?

Alltså..ju mer du spänner den desto mer slirar den ju..de du skriver här e ju att du spänt den ett par gånger...frågan e HUR mycket du spänt den...!kanske så mycket att du trampat av vajern på grund av det..å så har den fastnat i höljet..!
Senast redigerat av mrbuggy (9 januari 2009)

dARKiE
5 031 Inlägg
9 januari 2009
wiren byter man på 10 minuter på 740. Så var inte rädd för det.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

832 Inlägg
9 januari 2009
frightnight skrev:
wildboy_87_ skrev:

mvh

Det kan oxå vara så att tryckplattan har gått åt helsike men som alla andra säger så är det ingen stor peng att byta wire först.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök