2897
Sök

Renovera bromsar och allt

Pfffft
906 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Kan ingenting om sånt här.
Men jag hade behövt eller iaf hade velat byta ut klossar skivor slangar rubbet..
Svårt att göra själv?
Och är det dyrt?

//Cizla

Umadbro?

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 september 2007
sånt brukar inte vara svårt klossar kan man byta själv och likaså skivorna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Pfffft
906 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
ironhead skrev:

okej var kan man hitta billiga saker då?
som är bra?

Umadbro?

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 september 2007
mekonomen brukar vara rätt billiga  eller på mecca. fasst jag skulle inte handla på mecca för dom är ju så inkompotenta

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 januari 2009
ironhead skrev:
mekonomen brukar vara rätt billiga  eller på mecca. fasst jag skulle inte handla på mecca för dom är ju så inkompotenta

haha,

sök på ditt regnummer på mekonomens webshop och hitta allt du behöver. Sedan finns det utförligt i en verkstadsmanual hur du går tillväga. Finns även mycket information på nätet som sträcker sig till de flesta bilmodellers bromsar. Bra att veta är om du har skruvok och abs m.m. En verkstadsmanual är alltså alltid grym i dessa situationes smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 januari 2009
steifan skrev:
Lönt att skriva vilken bil det handlar om också smile

jo, det är sant, vissa bilar kan vara ett helvete...

12 086 Inlägg
7 januari 2009
Slangarna ska du inte byta ut om du inte behöver, bara massa extrajobb med rostiga gängor och lufta bromssystem. Skivor och belägg hittar du säkert på biltema om de är någon av dina bilar du ska byta på. annars har Mekonomen till de flesta bilar.

Till Audin på biltema skulle de kosta 1454kr för belägg o skivor runt om.
På mekonomen ska de ha ca 3000 för samma grejor. Det vart en uppgradering mars 97, har du en bil tillverkad efter 97 blir de lite dyrare. Dessutom verkar de va ett bök med massa lager och abskransar på bakre skivorna som man ska flytta över.
Senast redigerat av JapMax (7 januari 2009)

Egenföretagare
999 Inlägg
7 januari 2009
Cizla skrev:
ironhead skrev:

okej var kan man hitta billiga saker då?
som är bra?

Biltema duger för dom allra flesta

2 337 Inlägg
7 januari 2009
Jag skulle säga Biltema för billiga och bra bromsgrejer. Och varken Fabian eller A4:an borde vara några problem att byta skivor/belägg på.

337 Inlägg
10 januari 2009
jag har aldrig handlat bromsar på biltema så kan inte uttala mig om deras kvalité och prsier. jag handlar alltid mina grejer på micro, dom har bra leverantörer och service, bra priser för det mesta. ska du byta slangarna så se till att ha en brännare för dom brukar sitta FAST. går nästan inte att lossa utan värme. skivor och belägg är inte svårt, kan ta lite tid bara om man är ovan eftersom OKen måste bort. (Sitter på 2 bultar)

huh?
10 427 Inlägg
10 januari 2009
Mitsuhini skrev:
ska du byta slangarna så se till att ha en brännare för dom brukar sitta FAST. går nästan inte att lossa utan värme.

Kyla är ett alternativ också, mycket säkrare om inte annat. Finns en viss explosionsrisk
med varm bromsvätska.. CRC Rost Flash kan man testa med (kyler till -40), funkade för mig en gång i tiden smile

7 282 Inlägg
10 januari 2009
Skaffa en verkstadshandbok till bilen, det underlättar jävligt mycket om man inte vet hur allt fungerar.
Garanterat värt dom få kronorna!

1 562 Inlägg
10 januari 2009
ironhead skrev:

köp beläggen där de e billigast är ändå bara kartongerna som skiljer. skivorna kan däremot variera i tjocklek hos olika återförsäljare.

x40
1 209 Inlägg
10 januari 2009
autoexperten har bra priser jag köper alla mina bromsar där.. sport modell oxå... och det ska inte va nån problem att bytta d. men audi har speciel ok bak som man måste ha speciel broms bertyg. har du inte d så rekomendera jag inte att ge på den jobbet...

Volvo S40 turbo.

7 282 Inlägg
10 januari 2009
mr_Hasse skrev:
autoexperten har bra priser jag köper alla mina bromsar där.. sport modell oxå... och det ska inte va nån problem att bytta d. men audi har speciel ok bak som man måste ha speciel broms bertyg. har du inte d så rekomendera jag inte att ge på den jobbet...

Det är väl inte mycket mer än att kolvarna ska snurra när dom trycks in?

1 562 Inlägg
10 januari 2009
Brains skrev:
mr_Hasse skrev:

Det är väl inte mycket mer än att kolvarna ska snurra när dom trycks in?

ja precis finns förmodligen ngt billigt verktyg till detta på biltema. har för mig att jag använde en nyckel till vinkelslipen för att skruva in kolvarna på ngn bil minns dock ej vad de var för bil.

Sök