3826
Sök

Skillnad ventillerade / icke ventillerade skivbromsar?

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Jag ska uppgradera mina bromsar och vill ha så effektiva bromsar som möjligt.

Köpa från USA = Ventillerade skivor fram, ventillerade skivor bak

Köpa från UK = Ingen risk att man får betala tull eftersom att det är inom EU men...
Ventillerade skivor fram och icke ventillerade skivor bak.

Är det någon skillnad i hur effektiva ventillerade samt icke ventillerade skivor är?
Både skivorna är för 15" fälgar eller större 14" funkar alltså inte till nån av dom (de borde vara ungefär lika stora).

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 januari 2009
Det blir rätt stor skillnad när det handlar om intensiv körning!

eftersom ventilerad har som en inbyggd "fläkt", så håller dem sig såklart svalare.
Senast redigerat av kwansa (15 januari 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Så det spelar egentligen bara roll om man kör på nån bana eller nåt?

Och dessutom är det ju ändå ventilerat fram även om jag handlar från England så det får nog bli så tror jag!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 januari 2009
ventilerat fram är standard på istortsätt alla bilar tillräckligt nya för att ha ABS, ventilerat bak va dock lite udda, har jag inte sett innan förutom eftermarknads broms-kit (när man byter ok å hela helvetet)

en ventilerad skiva går svalare å är altså tåligare till större påfrästningar, men de bettar inte mer än solida, ifall du vill ha bättre bett så får du se dig om efter slitzade skivor + race belägg...

vad pratar vi om för bil?

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Jag håller på att bygga en sån här: http://uk.youtube.com/watch?v=hCO4I4Am8x4 men för att SBP ska kunna godkänna den ökade effekten så är det nog bäst att ha ett par rejäla bromsar. Här är kitet som finns att köpa i USA:
Bak: http://www.smallcar.com/index.php?act=v … oductId=71
Fram: http://www.smallcar.com/index.php?act=v … oductId=19
Som sagt så är det ett sådant "eftermarknads broms-kit (när man byter ok å hela helvetet)"

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Det står ju bara om man ska ha borrade, slitsade eller sollida skivor i den tråden, inte så mycket om man ska ha ventilerade eller inte.

Det finns ytterligare en fördel att handla från USA: lika dana skivor på alla 4 hjulen samt att man även i fortsättningen har bultar fram. Det brittiska kittet är gjort så att man måste ha muttrar på alla 4 hjulen. På det amerikanska är det som orginal, bultar fram muttrar bak. Vill helst ha bultar på så många hjul som möjligt eftersom att det känns säkrare iomed att muttarna inte känns som att de går på så många varv som jag skulle vilja för att det ska kännas säkert. Det finns visseligen utbytes förlängda pinnbultar för montage där bak men det är ändå lättare att hitta en lång bult.

Jag får se hur jag gör...

Sök