4280
Sök

sommardäck låter värre än vinterdäck??????

marcus1
31 januari 2009
Trådstartare
Mina sommardäck dånar som satan och jag förstår inte varför??? Min bil går tystare med dubbade vinterdäck än med mina sommardäck, de dånar som mest när bilen rullar. Ju saktare den rullar detso mer låter de.... ? bilen är volvo s40, min morsa har v40 och samma däck dimensioner men de låter ingenting... vad är felet ? mina däck är helt nya, kan de va de ?

5 089 Inlägg
31 januari 2009
Du har troligtvis klackresning på sommardäcken.. kolla på insidan utav däcken så ser du att varannan klack är högre.. detta ger ett jävla oväsen... Brukar bli så när dämpare\bussningar\hjulsintällning är fel..

Det är vad jag tror jag, men kolla om sommardäcken ser så ut.

\Lindgren

108 Inlägg
31 januari 2009
som FLindgren säger, en jag känner hade så på sin v70 dåna rätt mkt, han slippade av dom så dom blev jämna :p

marcus1
31 januari 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
Du har troligtvis klackresning på sommardäcken.. kolla på insidan utav däcken så ser du att varannan klack är högre.. detta ger ett jävla oväsen... Brukar bli så när dämpare\bussningar\hjulsintällning är fel..

Det är vad jag tror jag, men kolla om sommardäcken ser så ut.

Okay ska kolla!

Livsnjutare
207 Inlägg
31 januari 2009
konstigt om det vore klackar i däcken när dom är nya ?.
vad är det för märke på däcken ? smile

m.v.h Erichson smile

marcus1
1 februari 2009
Trådstartare
erichson skrev:
konstigt om det vore klackar i däcken när dom är nya ?.
vad är det för märke på däcken ? smile

m.v.h Erichson smile

Ingen aning, kan kolla imon, men de låter ju inte med vinterdäcken och de låter bara när jag "rullar" med sommardäcken :S

Med lem
1 127 Inlägg
1 februari 2009
Vad det är för däcktillverkare/modell spelar stor roll också.

På pappas bil körde vi 225/40-18 Wanli ST0xxxx nånting, dessa var stenhårda och förde oväsen som satan både inne och utanför bilen.

Bytte nästa säsong till Continental i samma dimension fast 235or. Nu går den hur tyst som helst.

Wanli däcken har jag bak på min bil, efter allt bus har jag bara slitit ner dem 1-2mm. Undrar hur säkra dessa däck egentligen är. Så kosta på lite när ni byter däck..
Senast redigerat av H3dlund (1 februari 2009)

marcus1
1 februari 2009
Trådstartare
H3dlund skrev:

På pappas bil körde vi 225/40-18 Wanli ST0xxxx nånting, dessa var stenhårda och förde oväsen som satan både inne och utanför bilen.

Bytte nästa säsong till Continental i samma dimension fast 235or. Nu går den hur tyst som helst.

Wanli däcken har jag bak på min bil, efter allt bus har jag bara slitit ner dem 1-2mm. Undrar hur säkra dessa däck egentligen är. Så kosta på lite när ni byter däck..

De är nokian däck, är de skitdäck ? vad ska man köpa för däck ? (tysta däck)

Livsnjutare
207 Inlägg
1 februari 2009
s40macke skrev:
H3dlund skrev:

nokian är ett bra däck. Men du får känna efter på däcket om där är klackar i det, annars får du kontakta närmsta däckfirma och be dom kolla om du har klackar smile

Klackar leder till vibrationer och högt ljud i din bil.
När du har klackar så är varannan mönsterruta högre än den andre smile

m.v.h erichson smile

ElectroRaggare
886 Inlägg
1 februari 2009
Jag hade en Renault Clio III innan, och till den köpte jag Nordfrost 5 Dubbade vinterdäck, 185/60/15. Dom däcken var lika tysta, om inte tystare än Continentaldäcken som satt som sommardäck (ungefär samma dimension)
(i vissa lägen hörde man dock dubbarna, men det var marginellt.)
Jag var mäkta imponerad ska jag lova!

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

marcus1
1 februari 2009
Trådstartare
erichson skrev:
s40macke skrev:
H3dlund skrev:

nokian är ett bra däck. Men du får känna efter på däcket om där är klackar i det, annars får du kontakta närmsta däckfirma och be dom kolla om du har klackar smile

Klackar leder till vibrationer och högt ljud i din bil.
När du har klackar så är varannan mönsterruta högre än den andre smile

m.v.h erichson smile

okay tack, ska undersöka saken smile

Sök