Vakumstation, fördelar? nackdelar?

Mäki Långsam Perfektionist
5 februari 2009 · 4 800 Inlägg

Jag funderar på att bygga en vakumstation och sätta i A4an.
Jag vill ha ett cleanare utrymme och göra det enklare för felsökning och modifiering.
Vad är det annars för fördelar och nackdelar med en vakumstation?

Så här ser motorutrymmet ut nu.
https://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg

Om jag skulle montera en vakumstation, behöver jag då dra vakumslang från bränsletrycksregulator till insug, och vidare från insug till dumpventil, eller räcker det med en vakumslang direkt till bränsletrycksregulor och en till vakumslang direkt till dumpventil.
Borde väl gå att dra direkt från station till dumpventil eftersom det ska vara samma vakum i hela systemet?
Kom gärna med förklaringar nu.
Mvh

Senast redigerat av Mäki (5 februari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
ToFFe-
5 februari 2009 · 39 Inlägg

Grejen med denna e om man har dåligt med anslutingar på insuget, eller ett krångligt insug att komma åt. annars tycker jag de är totalt slöseri på pengar.

De enda du behöber göra är att dra alla slangar från så som BTR,dump wg etc till stationen.

sedan en grovslang till insuget från stationen.

Tänk på att långa slangar kan skapa tryckfall.

Mäki Långsam Perfektionist
5 februari 2009 · 4 800 Inlägg

ToFFe- skrev:
Grejen med denna e om man har dåligt med anslutingar på insuget, eller ett krångligt insug att komma åt. annars tycker jag de är totalt slöseri på pengar.

De enda du behöber göra är att dra alla slangar från så som BTR,dump wg etc till stationen.

sedan en grovslang till insuget från stationen.

Tänk på att långa slangar kan skapa tryckfall.

Jag tänkte inte slösa nå pengar direkt, har dåligt med arbete på praktiken så tänkte göra en station.
Hur grov ska slangen till insuget vara ungefär? Visste inte att dom skulle vara grövre.
Tack.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
need_4_boost
6 februari 2009 · 371 Inlägg

Till min vacumstation som hör till ett eftermarknads insug. så är det en slang på 12mm.
Och från stationen så är det 4millimeters nipplar.

Mäki Långsam Perfektionist
6 februari 2009 · 4 800 Inlägg

need_4_boost skrev:
Till min vacumstation som hör till ett eftermarknads insug. så är det en slang på 12mm.
Och från stationen så är det 4millimeters nipplar.

Hur många nipplar har du ut då? 3st?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
need_4_boost
7 februari 2009 · 371 Inlägg

Mäki skrev:

need_4_boost skrev:
Till min vacumstation som hör till ett eftermarknads insug. så är det en slang på 12mm.
Och från stationen så är det 4millimeters nipplar.

Hur många nipplar har du ut då? 3st?

Finns 5st men använder bara 4.

Froborg
7 februari 2009 · 323 Inlägg

på min bil sitter de ett så kallat vakumträd och de är en slang på runt 12 mm från insuget och sen är de 10 små anslutningar ut

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Mäki Långsam Perfektionist
13 februari 2009 · 4 800 Inlägg

Så här blev min station!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569562_ibybwt.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569564_0s1cc6.jpg

De 4 mindre hålen är borrade med 11mm borr och gängade med 1/4 tum rörgänga, det större genomgående hålet är borrat med 15mm och gängat med 3/8 tum rörgänga.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
need_4_boost
13 februari 2009 · 371 Inlägg

Mäki skrev:
Så här blev min station!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569562_ibybwt.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569564_0s1cc6.jpg

De 4 mindre hålen är borrade med 11mm borr och gängade med 1/4 tum rörgänga, det större genomgående hålet är borrat med 15mm och gängat med 3/8 tum rörgänga.

Vart riktigt snyggt;)

Mäki Långsam Perfektionist
14 februari 2009 · 4 800 Inlägg

Tackar! smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Foffis
16 februari 2009 · 676 Inlägg

är faktiskt bra sugen på en vakuum station också!

Allt som behövs är alltså en grövre slang som går in i stationen och sedan mindre slangar som ska gå till diverse saker som behöver vakuum?

Kan man inte ta vakuum från t.ex bromsservot? och sedan till stationen och därifrån vidare till t.ex BTR osv?

need_4_boost
17 februari 2009 · 371 Inlägg

Foffis skrev:
är faktiskt bra sugen på en vakuum station också!

Allt som behövs är alltså en grövre slang som går in i stationen och sedan mindre slangar som ska gå till diverse saker som behöver vakuum?

Kan man inte ta vakuum från t.ex bromsservot? och sedan till stationen och därifrån vidare till t.ex BTR osv?

Risken som jag ser det med att ta ifrån bromsservot är att du ev kommer så konstiga värden och tryckfall så som till btr osv.
Bättre om du fixar en egen anslutning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang