Avanserad motor trimning av en v70 400hk nån som vet vad jag behöver

Mr_Gear Biltokig
16 februari 2009 · 870 Inlägg

TurbOla skrev:
I en 850/X70 duger originalkolvarna utan vidare till 500hk+, så de behöver du inte oroa dig för.

skojar du eller? finns väl knappt en människa som vågar mer än strax över 300hk utan att byta kolvar i en 850 T5a?

EDIT: Sorry nu var hjärnan inte riktigt med... stakarna var det givetvis som jag tänkte på. De verkar ha en tendens att smälta rätt fort?

Senast redigerat av Mr_Gear (16 februari 2009)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
TurbOla Reservdansk
16 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Mr_Gear skrev:

TurbOla skrev:
I en 850/X70 duger originalkolvarna utan vidare till 500hk+, så de behöver du inte oroa dig för.

skojar du eller? finns väl knappt en människa som vågar mer än strax över 300hk utan att byta kolvar i en 850 T5a?

EDIT: Sorry nu var hjärnan inte riktigt med... stakarna var det givetvis som jag tänkte på. De verkar ha en tendens att smälta rätt fort?

Det går att få 340hk ur en 850 med originalvevstakar, så länge man inte går över 1,2bars laddtryck. smile
Däremot kolvarna hänger med väldigt långt som jag skrev.
Däremot är S/V70-kolvar bättre om man ska varva mer, då de har tunnare kolvringar som följer med bättre vid högre varvtal.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mr_Gear Biltokig
16 februari 2009 · 870 Inlägg

TurbOla skrev:

Mr_Gear skrev:

TurbOla skrev:
I en 850/X70 duger originalkolvarna utan vidare till 500hk+, så de behöver du inte oroa dig för.

skojar du eller? finns väl knappt en människa som vågar mer än strax över 300hk utan att byta kolvar i en 850 T5a?

EDIT: Sorry nu var hjärnan inte riktigt med... stakarna var det givetvis som jag tänkte på. De verkar ha en tendens att smälta rätt fort?

Det går att få 340hk ur en 850 med originalvevstakar, så länge man inte går över 1,2bars laddtryck. smile
Däremot kolvarna hänger med väldigt långt som jag skrev.
Däremot är S/V70-kolvar bättre om man ska varva mer, då de har tunnare kolvringar som följer med bättre vid högre varvtal.

Just ja... låter bekant. 340 är alltså "max" - då hade jag ju nästan rätt med "strax över 300hk" wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Mr_Gear skrev:
Just ja... låter bekant. 340 är alltså "max" - då hade jag ju nästan rätt med "strax över 300hk" wink

Nja, det är väl inte max vad jag vet, men jag vet att det är dokumenterat med 342hk med originalvevstakar och 1,1bars laddtryck - och Fredde körde med den setupen i minst 4000 mil har jag för mig, innan han trimmade vidare i våras. smile

Ska tilläggas att det var på en motor som då gått 23 000 mil i alla fall, den gick 27 000 mil innan han renoverade i våras. smile
Då hade den gått trimmad sen motorn gått 10 000 mil, med olika setuper och trimsteg. smile

Senast redigerat av TurbOla (17 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hockeyfrillan
17 februari 2009 · 277 Inlägg

twin_cam skrev:

Syst3m skrev:

Aerocombi skrev:
Ta o stoppa i en 2,0a T5 motor från en SAAB 900, 9-3a dom håller lätt för dom effektuttagen wink

Du vet inte vad en T5 går för? Att stoppa ner en instabil Saab-motor är absolut inget alternativ.

Men jag vet vad dom går för wink Och jag vet att, för att få en driftsäker 400 hk-spis som funkar bra och länge, så måste man byta i alla fall vevstakarna. Och du verkar ha hysad koll du med, så det vet garanterat du med smile
Saabstakarna håller ganska lätt 500 hk´.

Han med den blå fyrhjulsdrivna 99an på cirka 800 hk kör med originalvev.

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!
orange
17 februari 2009 · 168 Inlägg

eller så köpper du dig en fin bmw m3 6a istället och så har dom gjort allt rätt från fabrik istället? mycket lättare så smile

TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

orange skrev:
eller så köpper du dig en fin bmw m3 6a istället och så har dom gjort allt rätt från fabrik istället? mycket lättare så smile

Nu börjar dom där igen... roll
Jag förstår inte vad bmw m3 har med v70 400hk trimning att göra... roll

Kan han få ner en bmw m3 6a på tvären i en V70?
Har den överladdning?

Inte?
Nej, vad synd...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
18 februari 2009 · 8 229 Inlägg

TurbOla skrev:
Kan han få ner en bmw m3 6a på tvären i en V70?
Har den överladdning...

Det bör inte vara omöjligt, men isf så är det enklare om man tar en T6:a då man har lite gratis vad det gäller fästen och saker. Det är möjligt men trångt som attan.

För att återgå till ämnet och stakar så är de löjligt klena. Nu finns det folk som fått ut över 350 och uppåt 400hk (med viss reservation för bromsmetod) med standardstakar, men då är det inte fråga om man maskiner som lever så länge. Sen brukar det kunna bli rätt trökiga maskiner då man för hållbarhetens skull inte vill ha nå mycket tryck på låga varv.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
18 februari 2009 · 10 572 Inlägg

Det finns ju ingen anledning att inte byta stakar i dagens läge när de kostar ~800kr/st + vevlager och en topplockspackning  *typ*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Kan han få ner en bmw m3 6a på tvären i en V70?
Har den överladdning...

Det bör inte vara omöjligt, men isf så är det enklare om man tar en T6:a då man har lite gratis vad det gäller fästen och saker. Det är möjligt men trångt som attan.

En T6a har även två turboaggregat gratis... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
orange
18 februari 2009 · 168 Inlägg

TurbOla skrev:

orange skrev:
eller så köpper du dig en fin bmw m3 6a istället och så har dom gjort allt rätt från fabrik istället? mycket lättare så smile

Nu börjar dom där igen... roll
Jag förstår inte vad bmw m3 har med v70 400hk trimning att göra... roll

Kan han få ner en bmw m3 6a på tvären i en V70?
Har den överladdning?

Inte?
Nej, vad synd...

varför ska den ha överladning? en orginal överladad motor är ju oftast mycket sämmre än en som är sug-motor ju.. bätrte satsa på en fin sug-motor och överlada den istället.

klat de går att få i en 6a i en v70.. kan man åka till månen så lär de inte va så svårt??

AndreasPlars
18 februari 2009 · 1 062 Inlägg

orange skrev:
varför ska den ha överladning? en orginal överladad motor är ju oftast mycket sämmre än en som är sug-motor ju.. bätrte satsa på en fin sug-motor och överlada den istället.

Sämre på vadå? På att den från början är gjord för att överladdas?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

orange skrev:
varför ska den ha överladning? en orginal överladad motor är ju oftast mycket sämmre än en som är sug-motor ju.. bätrte satsa på en fin sug-motor och överlada den istället.

klat de går att få i en 6a i en v70.. kan man åka till månen så lär de inte va så svårt??

Syftar du på att bottenvridet i en turbomotor är lägre p.g.a lägre kompression?
Det är ju jätteofta man cruisar runt på tomgång i stan... roll

Det betvivlar jag faktiskt, för turbomotorer är tillräckligt starka på låga varv för att det ska räcka - och så fort man ger lite gas så börjar turbon ladda och då ökar både hästkrafter och vridmoment, om så bara för att växla upp till tvåan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Janneutanb
18 februari 2009 · 7 271 Inlägg

Varför börja blanda in en ny motor i bilden?
Antagligen vill TS kunna köra genom besiktningen med bilen också...

TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Brains skrev:
Varför börja blanda in en ny motor i bilden?
Antagligen vill TS kunna köra genom besiktningen med bilen också...

Det blir en jädrans massa mer jobb att stoppa i en BMW-motor och försöka regbesiktiga bilen.
Massa intyg och grejer, samt att man måste bygga om ett antal punkter till på bilen...

Att besiktiga med en 400hk V70-motor är en helt annan femma. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang