2268
Sök

Varför så varm turbo?

12 086 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#1
Om turbon ser ut så här med 0.3 i ladd är de någe vajsing med tändningen då? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/591700_czb5jb.jpg

Soppa får den de har jag kolla på men tändningen är orginal.
Jag har givetvis plågat motorn då den ser ut såhär men tycker ändå de är lite blodigaste laget för 0.3 i ladd tongue
Senast redigerat av JapMax (12 mars 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2009
#2
Ja, det är väl inte allt för långsökt att tro att mappningen är åt skogen om man monterar en turbo på en bil som inte är avsedd för turbo.

Bara man byter turbo på en S40 2.0t till T4:ans turbo så smälter kolvar och turboaggregat om man inte justerar om mappningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

299 Inlägg
12 mars 2009
#3
är inge ovanligt! När jag körde med min 940 när jag hade orignal ladd ( LTT 0,2 ) och jag hade vart ute och lekt så vart den å skit röd osv, så tror inte de är någe fel! fast kan väll ha fel ja å

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--

4 586 Inlägg
12 mars 2009
#4
Felet ligger i att du inte har någon laddluftkylare


Darth Vader
1 644 Inlägg
12 mars 2009
#5
Skulle det isf vara för att det går in mindre luft kontra bensin?

För luften som går ut ifrån turbon har ju samma temp oavsett IC eller?
Då denna sitter mellan turbo och insug.

Braaaaap?

10 287 Inlägg
12 mars 2009
#6
För låg tändning eller för lite soppa.
Har du mätt lambda?

/Göran

JapMax skrev:
Om turbon ser ut så här med 0.3 i ladd är de någe vajsing med tändningen då? tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
12 mars 2009
#7
jorre83 skrev:
Felet ligger i att du inte har någon laddluftkylare

Ja, för den kyler ju turbon?roll

Driver
2 111 Inlägg
12 mars 2009
#8
schnauz skrev:
jorre83 skrev:
Felet ligger i att du inte har någon laddluftkylare

Ja, för den kyler ju turbon?roll

big_smile. Skulle vara intressant att se hur Jorre har sin ic monterad...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Mr White
1 072 Inlägg
12 mars 2009
#9
jorre83 skrev:
Felet ligger i att du inte har någon laddluftkylare

lollol


832 Inlägg
12 mars 2009
#10
Janken skrev:
schnauz skrev:
jorre83 skrev:
Felet ligger i att du inte har någon laddluftkylare

Ja, för den kyler ju turbon?roll

big_smile. Skulle vara intressant att se hur Jorre har sin ic monterad...

Skulle tro att den sitter mellan grenrör och turbo för det är väll där man har den va? roll lol

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 586 Inlägg
12 mars 2009
#11
Janken skrev:
schnauz skrev:
jorre83 skrev:
Felet ligger i att du inte har någon laddluftkylare

Ja, för den kyler ju turbon?roll

big_smile. Skulle vara intressant att se hur Jorre har sin ic monterad...

Jag hade då skruvat dit en iallafall istället för att köra med utan


12 086 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#12
Sharky skrev:
För låg tändning eller för lite soppa.
Har du mätt lambda?

/Göran

JapMax skrev:
Om turbon ser ut så här med 0.3 i ladd är de någe vajsing med tändningen då? tongue


Lambda har jag koll på, den går lite fett absolut inte för magert.
Tändning därimot har jag ingen aning om, för låg ska jag ställa fram tändningen då? Så den tänder senare?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 mars 2009
#13
jorre83 skrev:
Janken skrev:
schnauz skrev:
Ja, för den kyler ju turbon?roll

big_smile. Skulle vara intressant att se hur Jorre har sin ic monterad...

Jag hade då skruvat dit en iallafall istället för att köra med utan

roll
Jag personligen monterar IC för att kyla laddluften och därmed få högre effekt. Om du vill använda IC:n till att kyla avgaserna så är det ok med mig lol

JapMax skrev:
Om turbon ser ut så här med 0.3 i ladd är de någe vajsing med tändningen då?



Soppa får den de har jag kolla på men tändningen är orginal.
Jag har givetvis plågat motorn då den ser ut såhär men tycker ändå de är lite blodigaste laget för 0.3 i ladd

Jag skulle påstå att det är relativt normalt. Eller menar ni pålästa att man inte kan få glödande turbo/grenrör/DP med bara 0,3 bars laddtryck? Han har ju trots allt pressat ganska friskt. Det brukar kunna leda till glödande grenrör på renodlade sugisar också tycker jag..

730 Inlägg
12 mars 2009
#14
Grenröret på min 740 glöder efter man har pressat den o de e en b230e o de e ju en sugis.

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

Med.lem
3 759 Inlägg
12 mars 2009
#15
jorre83 skrev:
Janken skrev:
schnauz skrev:

Ja, för den kyler ju turbon?roll

big_smile. Skulle vara intressant att se hur Jorre har sin ic monterad...

Jag hade då skruvat dit en iallafall istället för att köra med utan

Ja visst, men vad har det med att turbon och grenröret är glödgat?

Jag tror det beror på att bensinen är för varm.. roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
12 mars 2009
#16
axelj skrev:
jorre83 skrev:
Janken skrev:

big_smile. Skulle vara intressant att se hur Jorre har sin ic monterad...

Jag hade då skruvat dit en iallafall istället för att köra med utan

roll
Jag personligen monterar IC för att kyla laddluften och därmed få högre effekt. Om du vill använda IC:n till att kyla avgaserna så är det ok med mig lol
JapMax skrev:
Om turbon ser ut så här med 0.3 i ladd är de någe vajsing med tändningen då?



Soppa får den de har jag kolla på men tändningen är orginal.
Jag har givetvis plågat motorn då den ser ut såhär men tycker ändå de är lite blodigaste laget för 0.3 i ladd

Jag skulle påstå att det är relativt normalt. Eller menar ni pålästa att man inte kan få glödande turbo/grenrör/DP med bara 0,3 bars laddtryck? Han har ju trots allt pressat ganska friskt. Det brukar kunna leda till glödande grenrör på renodlade sugisar också tycker jag..

Finns nått som kallas respons (spolupp), det är rätt bra att ha också.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 mars 2009
#17
YeahBitch skrev:
Grenröret på min 740 glöder efter man har pressat den o de e en b230e o de e ju en sugis.

Samma på min 740 med B230F tongue

Jonas

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 mars 2009
#18
Mr_EmCom skrev:
axelj skrev:
jorre83 skrev:
Jag hade då skruvat dit en iallafall istället för att köra med utan

roll
Jag personligen monterar IC för att kyla laddluften och därmed få högre effekt. Om du vill använda IC:n till att kyla avgaserna så är det ok med mig lol
JapMax skrev:
Om turbon ser ut så här med 0.3 i ladd är de någe vajsing med tändningen då?



Soppa får den de har jag kolla på men tändningen är orginal.
Jag har givetvis plågat motorn då den ser ut såhär men tycker ändå de är lite blodigaste laget för 0.3 i ladd

Jag skulle påstå att det är relativt normalt. Eller menar ni pålästa att man inte kan få glödande turbo/grenrör/DP med bara 0,3 bars laddtryck? Han har ju trots allt pressat ganska friskt. Det brukar kunna leda till glödande grenrör på renodlade sugisar också tycker jag..

Finns nått som kallas respons (spolupp), det är rätt bra att ha också.

Nu är jag inte med alls, v.v. utveckla vad spool up och IC har gemensamt (Förutom att du får en aning större volym att trycksätta, vilket man bör kunna leva med om man väger fördelar mot nackdelar)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 mars 2009
#19
Kallare luft tar mindre plats, där av intecooler.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 mars 2009
#20
-Mackan- skrev:
Kallare luft tar mindre plats, där av intecooler.

Jo, men det finns en faktor till. Kallare luft medför lägre temperatur på blandningen vilket försvårar spikningar.


Sök