7474
Sök

Sent laddtryck!?

24 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Tja, har en trimmade B230FK motor i en 940. Har en TD04HL-18T turbo, större ic, T5 spridare från en S60, 3" avgassystem med sportkatalysator, 531-topp med VX3-kam, har en hybrid dumpventil och turbon laddar 1 bar nu.

Motorn är väldigt seg i accelerationen, alltså den börjar inte att ladda riktigt ordentligt förräns vid 4000 varv och uppåt. Min fråga är om det går att göra något så att man kan få turbon att ladda tidigare? Känns lite som "ketchupeffekt". 

MVH Henric

Med.lem
3 759 Inlägg
9 mars 2009
Mindre tryckrör, mindre ic.
dåligt anpassat grenrör.

förstor turbo kan också vara boven.

finns många saker som bidrar..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

166 Inlägg
9 mars 2009
Ett 18T har väl allt annat än seg spool!?
Ang tryckrör så är det väl ändå tvärt om?
Större tryckrör ger tryckfall?
Märkte detta när jag byggde 3" tryckrör på min gamla og900, som jag f.ö körde med ett 18T på också.

Mvh

8 295 Inlägg
9 mars 2009
Kollat så det inte läker luft i nån slang? Kollat wastegateklockan? Har du chip som är anpassat efter spridarna?

24 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Okej,, Jag har chip som ska vara anpassat till detta,, kan möjligen vara wastegate-klockan som e lite slapp ska byta ut den till en ny hade jag tänkte när plånboken tillåter det .. tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
9 mars 2009
Juuka skrev:
Ett 18T har väl allt annat än seg spool!?
Ang tryckrör så är det väl ändå tvärt om?
Större tryckrör ger tryckfall?
Märkte detta när jag byggde 3" tryckrör på min gamla og900, som jag f.ö körde med ett 18T på också.

Mvh

Jag mende att stora tryckrör och stor IC ökar spoolup tiden.

Har inte så bra koll på aggen, visste inte att 18T var en liten turbo.

Isåfall säger jag som Marlboroman, kolla efter lekage och att wg:n är rätt inställd.
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 mars 2009)

8 295 Inlägg
10 mars 2009
speedster_ skrev:
Okej,, Jag har chip som ska vara anpassat till detta,, kan möjligen vara wastegate-klockan som e lite slapp ska byta ut den till en ny hade jag tänkte när plånboken tillåter det .. tongue

Hur styr du laddtrycket? För standardklockarna på aggregaten till vitblockarna brukar ligga på 0,4 bar, så även om man spänner dem så räcker det inte inte hur långt som helst.

24 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Har hört att dom ska ligga mellan 0,4 - 0,6 bar, har just nu en pysventil som jag ökar laddet med ...

Med.lem
3 759 Inlägg
10 mars 2009
speedster_ skrev:
Har hört att dom ska ligga mellan 0,4 - 0,6 bar, har just nu en pysventil som jag ökar laddet med ...

Där har du problemet.
Hur är det kopplat?

24 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Jag har kopplat det med ett t-kors på "wastegateslangen", från t-korset o upp till en ventil där jag justerar laddet,, vet inte om man kan koppla på annat sätt. Visste innan jag köpte pysventilen att det inte var något jättebra utan att man istället borde satsa på en ny wastegate, men jag trodde att man bara fick ostabilt laddtryck med pysventilen?

8 295 Inlägg
10 mars 2009
Dra en ny slang från uttaget på kompressorhuset till wastegaten och sätta pysventilen på den slangen istället.

24 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Men det är ju så jag har det ... eller menar du att jag inte ska något t-kors på den slangen från kompressorhuset till wastegaten?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
10 mars 2009
ja har en pysventil på corren å de sitter en "kula" i t-korset som kanske e hårt spännd av en fjäder? fast du kanske inte har samma modell som mig hmm

----->Strippen S2<-----

VCRACING

7 282 Inlägg
10 mars 2009
sjovold skrev:
ja har en pysventil på corren å de sitter en "kula" i t-korset som kanske e hårt spännd av en fjäder? fast du kanske inte har samma modell som mig hmm

Det är ingen pysventil om det är den jag tänker på.
Den är stängd tills att rätt laddtryck upp nås då öppnar den upp och på såvis ska inte wg'n kunna smygöppna i förtid.

Var en liten diskution angående dom på zatzy och dom som hade kört med denna ventil istället var väldigt nöjda.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 mars 2009
Jag läste hybriddump nånstans... det är inte så enkelt att du inte har nån tryckslang kopplad på original dump och blåser ut allt ditt ladd den vägen??

blåa dumpventiler ställer oftast till med mer än de tillför :S

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
10 mars 2009
1: ta bort allt skit vad dumpventiler heter och prova (försiktigt) hur den beter sig. Kolla inte på ettan/tvån utan på tex fyrans växel.

2: Är din 531 portad?

3: Har du ställbart kamdrev så att du kan labba med kaminställningen?

4: Är du bombis på att turbon är fräsch?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Förstår inte riktigt vad du menar på nr. 1 , menar du att jag skall prova utan dumpventilen?
531-toppen är helt original vad jag vet, kommer från en FB - motor, har inget ställbart kamdrev, och är lite osäker på turbon. Den är ju absolut inte i toppskick, har inte haft isär den, men det enda jag har hittat på den är en massa sprickor i avgasdelen på den. Kan det vara det som är problemet?

Mvh Henric

10 287 Inlägg
11 mars 2009
Pluggad dump så att man vet att den inte läker.
Men har du sprickor i avgasdelen så kan problemet sitta där.
Frågan om din 531 var portad var därför att allt för många portar är sönderportade med fasansfullt dåliga egenskaper som följd.

/Göran

speedster_ skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar på nr. 1 , menar du att jag skall prova utan dumpventilen?
531-toppen är helt original vad jag vet, kommer från en FB - motor, har inget ställbart kamdrev, och är lite osäker på turbon. Den är ju absolut inte i toppskick, har inte haft isär den, men det enda jag har hittat på den är en massa sprickor i avgasdelen på den. Kan det vara det som är problemet?

Mvh Henric

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Okej då förstår jag! Ska prova detta med dumpventilen och se om det blir bättre, tackar för svar!

Mvh Henric

Sök