2361
Sök

Hur lösa lamda problem när man tar bort katten. VW Golf V GTI

228 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Ska skruva på ny downpipe och tänkte då sammtidigt tabort katalysatorn. Men det blir problem med lamdan då.. Lamdan efter katten kommer få samma värden som lamdan före katten och i sin tur kommer motorlampan att lysa för datorn tror att katten slutat funka. Visst går de väl att köra tror jag men jag vill järna slippa varningslampan. Med racekatt kvarstår problemet, alldeles för bra flöde genom den! Sportkatt skulle funka, men hellst vill jag inte ha någon katalysator alls..!

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com

4 001 Inlägg
2 april 2009
med en racekat ska du inte ha problemet, det är inte flödet dom mäter utan lambda-värdet...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 853 Inlägg
2 april 2009
Kör med sportkatt eller racekatt. Hur ska du annars göra med besiktning ?

Du får ta och kapa bort fästet på original katten för lambdasonden och försöka passa in den på lämpligt vis på nya katten. sedan svetsar du ihop det smile

/mvh soyd

228 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
soyd skrev:
Kör med sportkatt eller racekatt. Hur ska du annars göra med besiktning ?

/mvh soyd

Tanken är att jag ska göra en bit rör som sitter istället för katten och när det vankas besiktning byter jag bara ut röret mot katalysatorn!

228 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
med en racekat ska du inte ha problemet, det är inte flödet dom mäter utan lambda-värdet...

Javisst är det så. Men lambda-värdet kan ju inte vara lika på båda sidor om katten. Då tror datorn att nått är trasigt och tänder en varningslampa Och jag är inte säker med troligtvis så släpper racekatten igenom lite för mycke! Om du förstår hur jag tänker?!

4 001 Inlägg
2 april 2009
Zeeeta skrev:
kolvas skrev:

Javisst är det så. Men lambda-värdet kan ju inte vara lika på båda sidor om katten. Då tror datorn att nått är trasigt och tänder en varningslampa Och jag är inte säker med troligtvis så släpper racekatten igenom lite för mycke! Om du förstår hur jag tänker?!

om racekattan släpper igenom mycket så är det fel på den, en racekat ska rensa bort lika mycket som en standard men det är bättre flöde & hållbarhet i den p.g.a att den är metallisk istället för keramisk

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

228 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Zeeeta skrev:
kolvas skrev:

om racekattan släpper igenom mycket så är det fel på den, en racekat ska rensa bort lika mycket som en standard men det är bättre flöde & hållbarhet i den p.g.a att den är metallisk istället för keramisk

okok.. Dock skulle det vara skönt att slippa pröjsa för racekatten och bara köra raka rör.. med det ska tydligen aldrig vara enkelt:(

112 Inlägg
2 april 2009
väl smartare att typ slå igenom ett rör i katalystatorn? så det ser ut som du har en katt, men som inte har någon funktion?.. då det är typ 30tusen i böter om man inte har katalysator..

Jag hatar fwd = felwheeldrive...

5 198 Inlägg
2 april 2009
kim89 skrev:
väl smartare att typ slå igenom ett rör i katalystatorn? så det ser ut som du har en katt, men som inte har någon funktion?.. då det är typ 30tusen i böter om man inte har katalysator..

30 000 i böter ? källa ?

1 210 Inlägg
2 april 2009
gamlingen skrev:
kim89 skrev:

30 000 i böter ? källa ?

Hehe ja du kom igen nu då! 30 K var mycke ge oss en källa!??? tongue

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 april 2009
Fint vid flygande och inte ha nån kat, det är ett brott mot miljöbalken. Några 30k kan man inte få, men det kan röra sig upp mot 15k beroende på hur ny bil du har, plus att denna modell är helbils godkänd.

Men varför inte spara pengar och satsa på en sportkat. Du kommer få en bil som går mycke bättre, än med en som ingen kat har.

Lev livet, det kan ta slut fort

228 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
darkwizard skrev:
Men varför inte spara pengar och satsa på en sportkat. Du kommer få en bil som går mycke bättre, än med en som ingen kat har.

Tänkte just spara lite pengar och skippa köpandet av en katt! men men efter en del tänkade så år det bli sport/racekatt, slipper jag bekymra mig! Dock måste väl racekatten köras bra varm innan besiktning för att klara avgasvärden?!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 april 2009
Det finns så kallade CelFix att montera i mellan lamdasonden och uttaget i röret.
Det är som en skarvhylsa man sätter imellan.
Den har ett litet hål i sig där det knappt blir någon cirkulation på avgaserna och där mäter lamdan och tror att allt är frid och fröjd.
Kör med sån på min Evo och det funkar kanon.
Nu vet jag inte vad det är för gänga på lamdan på din bil men JRM Racing säljer såkallade CelFix för ca 300:-

Autotech

Sök