6706
Sök

Check engine / Turbo problem - Saab 9-3 Aero SS -03

Cambrant
9 april 2009
Trådstartare
Precis fått bilen levererad från Hedin Bil och ska köra hem och så tänds nån lampa och det tar 10 sekunder att accelerera från 70-90 km/h och turbon funkar ej. Jag kollar i boken och ser att det är Chech engine lampan. kör iväg igen och testar bilen. Den klarar inte ens komma över 155km/h. Bra bil man köpt tänkte jag sad Stannar till vid Statoil och köper dricka och sen startar bilen igen. Då är CE lampan släckt och turbon funkar hej vilt. "Okänd" hastighet på bilfri motorväg var inga problem och 70-90 tog la nån millisekund istället för 10 sekunder. Efter en massa olika start och stopp av bilen så funkar bilen och turbon ibland och ibland inte. Ibland tänds CE lampa och ibland inte. En gång så funkade inte backsensor heller när CE lampan va tänd med död turbo, vilket va lite tjackskadat enligt mig.

Nu är det så här att bilen ska ju in på Saab och Hedin Bil står givetvis för alla kostnader. Men frågan är vad är felet och ska jag verkligen köpa skrället? Sjukt bra pris fick jag på den och den är sjukt fin för övrigt. Har ju ångerrätt och 12 mån garanti (vilket inte går in här utan Hedin står för detta eftersom bilen levereredes "trasig" så garantin lämnas orörd smile

Jag har ju tankegångar att nån turbogrej bara e halvsönder och bara vill fungera ibland och att få en helt ny "sådan grej" är väl bara positivt och fortfarande ett bra bilköp??
Senast redigerat av Cambrant (9 april 2009)

1 002 Inlägg
9 april 2009
det är väl upp till dig om du litar på att dom kan fixa felt eller inte..

...

8 923 Inlägg
9 april 2009
Vad som kan vara fel på bilen är svårt att säga utan du får låta bilfirman lösa problemet på garantin.

Fotograf på Tierp iDag

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 april 2009
låter som att den hamnar i glt av nån anledning... låt dom kolla bilen och hittar dom felet köp om inte så skit i den

2slow

OEM <3
6 957 Inlägg
10 april 2009
Min gamla bil hade en tendens att tända "check engine" lampan, mrn inget var fel.

Det visade sig vara en felkod som togs bort och seb funka de bra smile

OEM <3

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 april 2009
Check Engine betyder att det är något fel på bränslesidan, trasig lmm, nån annan sensor som strular, en dålig spridare, dags att byta filter, tankat etanol i bensinbil? Så lampan lyser INTE pga fel på turbon eller liknande.

Och som azid skriver så går självklart motorn på GLT för att inte skada någonting

När bilen kommer tillbaka från verkstad så skall det vara åtgärdat
Senast redigerat av TenZer (10 april 2009)

Rock'n Roll

Cambrant
10 april 2009
Trådstartare
Låter bra... tack för infon allihopa. Återstår att se vad dom säger på saab då.

Sök