Byte 2,5 till T5??

X-tream
20 mars 2009 · 19 Inlägg

Tjaa alla har en volvo 855 -93 med en 2,5 liters motor och skulle gärna vilja byta till en T5 (:
då är frågan är det mycke att byta och göra på den lr är det istortsätt bara att byta motorn???
/krille


Tack på förhand smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Hade du tänkt byta motor inför varje bes sen eller?

Jonas
X-tream
20 mars 2009 · 19 Inlägg

nej tänkte regga om den

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Din enda chans då är att få bilen reggad med turbo är att regga den som ombyggt fordon. Och det är JOBB!

Jonas
X-tream
20 mars 2009 · 19 Inlägg

okej och va är det då som måste göras förutom byte av bromsar??

Marlboroman
20 mars 2009 · 8 233 Inlägg

Det beror på om den är inreggad 92 eller 93. Är den inreggad 92 är det enkelt, men är den inreggad 93 så är det billigast och enlast att köpa en turbo istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
X-tream
20 mars 2009 · 19 Inlägg

okej det vet jag inte detär en -93 som är importerad och va på vägen -95..

men va behövs byts vid köp av turbo och ca pris smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 mars 2009 · 6 017 Inlägg

X-tream skrev:
okej det vet jag inte detär en -93 som är importerad och va på vägen -95..

men va behövs byts vid köp av turbo och ca pris smile

Slå reg nummer på transportstyrelsens hemsida så står första datum som bilen är tagen i bruk i utlandet.

Jonas
X-tream
20 mars 2009 · 19 Inlägg

det står bara att va i trafik första gången i sverige -95 sen står det inget om när det va i trafik i utlandet

Marlboroman
20 mars 2009 · 8 233 Inlägg

X-tream skrev:
okej det vet jag inte detär en -93 som är importerad och va på vägen -95..

men va behövs byts vid köp av turbo och ca pris smile

Ptja, Minst du måste byta är kabelhärvan i motrorrumet med tillhörande styrbox. Sen ska du ha motorn med alla tillbehör samt downpipen. När du kommit så långt har du så du kan åka och den fungerar, men det är tveksamt om den går att regga om i det skicket. En gissning på pris här är ju 10.000 och uppåt beroende på skick på motorn och hur mycket du lär köpa till. en kabelhärva hittar man för 1000:- och en styrbox hamnar på ungefär samma pengar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
X-tream
20 mars 2009 · 19 Inlägg

okej men e det så mycke meck med det om man gör det sj???   

Tack för all hjälp:)

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
20 mars 2009 · 423 Inlägg

Du måste även byta: bromsskivor, ok och bromscylinder, både fram och bak. Ev. måste du också byta stötdämpare och fjädrar för att stärka framvagnen om motorn väger mycket mer än den nuvarande.
Enklaste är nog att kontakta SFRO och fråga dom.

X-tream
13 april 2009 · 19 Inlägg

har nu hört med sfro om byte till T5 och det går bra nu är frågan bara är det svårt att få allt att stämma och hur är det med fästerna till motorn lr måste man göra några till?? tacksam för tipps

tack på förhand //krille:)

Marlboroman
14 april 2009 · 8 233 Inlägg

Motor och växellådsfästen är exakt samma. Svårt är det väl kanske inte, men mycket jobb.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang