Ingen bromsverkan - Opel corsa 1988

Punkt Allmänt trevlig.
3 februari 2009 · 94 Inlägg

Hej!

Köpte en billig Opel Corsa av årsmodell 1988 i dagarna.

Förutom en del lättfixade fel så är det även så att bromsarna inte tar alls, trampar man på pedalen sjunker den ner direkt!

Jag har inte hunnit kolla närmare på det men skulle ändå vilja ha lite tips på var jag skall börja leta, jag hade iaf tänkt börja med att leta efter läckage i bromssystemet!

Låt säga att jag inte finner något läckage, kan det kanske vara så att huvudbromscylindern är kass? Och hur fungerar trumbromsarna egentligen? Är de också anslutna till huvudcylindern eller är det wire? (noll koll på trumbromsar).

Hoppas jag kan få lite tips så det underlättar felsökningen!

dr-aero
3 februari 2009 · 290 Inlägg

fyll på bromsvätska,pumpa lite och kolla om det läcker någon stans.
gjör det inte det kan det vara luft i systemet, lufta
har du lekage i trummorna så kommer du ändå få lite tryck
om huvudbromscylindern är kass brukar pedalen sjunka sakta.

TheDeadDorkster Dieselgypsy
3 februari 2009 · 538 Inlägg

Följande saker borde du kolla upp:
-Kolla om bromsbackarna över huvudtaget har kvar någon beläggning!
-Kolla bromsvätskan, den kan ju vara hur gammal som helst, och måste egentligen bytas vart annat år.
-Kolla alla bromsslangar-ledningar
-Lufta systemet
-Kolla att din bromscylinder inte läcker.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Punkt Allmänt trevlig.
3 februari 2009 · 94 Inlägg

dr-aero skrev:
fyll på bromsvätska,pumpa lite och kolla om det läcker någon stans.
gjör det inte det kan det vara luft i systemet, lufta
har du lekage i trummorna så kommer du ändå få lite tryck
om huvudbromscylindern är kass brukar pedalen sjunka sakta.

Pedalen går i botten direkt, varken oken fram eller trummorna bak bromsar. Du har rätt nu när jag tänker efter, får köpa mig en flaska bromsvätska och sätta igång. Skall även kolla belägg både fram och bak.

TheDeadDorkster skrev:
Följande saker borde du kolla upp:
-Kolla om bromsbackarna över huvudtaget har kvar någon beläggning!
-Kolla bromsvätskan, den kan ju vara hur gammal som helst, och måste egentligen bytas vart annat år.
-Kolla alla bromsslangar-ledningar
-Lufta systemet
-Kolla att din bromscylinder inte läcker.

Tackar så hemskt mycket! Det är till stor hjälp, fyll gärna på om någon har fler ideer smile

Kirre
3 februari 2009 · 2 122 Inlägg

jag tycker det låter som om det är huvudbromscylindern. eftersom det ska mycket till innan båda trummorna bak pajjar exakt samtidigt, pajjar bara ena ska du ju ha bromsar på en bromskrets. bromskretsarna är ju gjorda så att  du inte ska bli bromslös om en slang eller nått går av. höger fram och vänster bak är en krets och vänster fram och höger bak är en.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Punkt Allmänt trevlig.
4 februari 2009 · 94 Inlägg

Kirre skrev:
jag tycker det låter som om det är huvudbromscylindern. eftersom det ska mycket till innan båda trummorna bak pajjar exakt samtidigt, pajjar bara ena ska du ju ha bromsar på en bromskrets. bromskretsarna är ju gjorda så att  du inte ska bli bromslös om en slang eller nått går av. höger fram och vänster bak är en krets och vänster fram och höger bak är en.

Har fått samma svar av många så jag antar att det är lika bra att byta den med en gång och sedan lufta systemet?

Kirre
5 februari 2009 · 2 122 Inlägg

japp låter klokt

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Punkt Allmänt trevlig.
15 april 2009 · 94 Inlägg

Dumt att bumpa upp tråden kanske men ett STORT tack för all hjälp!

Felen var:

Huvudbromscylindern var kass
Ett bromsrör läckte i anslutning till cylindern

Grejorna bytta nu, har fått upp bra tryck i systemet så nu återstår bara testkörning och bes. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang