Turbo konvertera saab 900?

Frizzox
18 mars 2009 · 528 Inlägg

hejsan jag som nybörjare undrar om det är väldigt svårt att turbokonvertera en saab 900 2,0 vill gärna ha så mkt tips som möjligt smile tack på förhand.

twin_cam Smålänning
18 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Vilken årsmodell på 900an?

MEn kan ju säga så mycket att det blir inte billigare än en annan likadan med turbo + att du inte kan regga den med en konveterad motor.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
schnauz
18 mars 2009 · 1 758 Inlägg

Svårt och svårt... Allt är ju relativt!
Har du tummen mitt i handen, inget garage, inga verktyg och inga delar så är det dyrt och mycket jobb.
Har du garage med drivor av "bra-att-ha"-delar liggande och tillgång svarv, svets och fräs som du hanterar som en gud så är det gjort på en helg.
Sen är frågan om det ska vara ett "fulbygge" som inte ska besiktas eller om den ska rulla lagligt på allmäna vägar.

Frizzox
18 mars 2009 · 528 Inlägg

det är en 95:a och den ska rulla lagligt på väg... hmm

Juuka
18 mars 2009 · 166 Inlägg

Med risk att bli tråkig!
Sälj din nuvarande och köp en 2.0T.
Billigast och enklast med RÅGE!

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Frizzox
19 mars 2009 · 528 Inlägg

kanske bäst. hoppas man får tillräckligt för denna då...

Markus_MR2
20 mars 2009 · 761 Inlägg

Frizzox skrev:
det är en 95:a och den ska rulla lagligt på väg... hmm

Då kan du glömma turbokonvertering...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Talladegapwr
25 april 2009 · 22 Inlägg

jag tycker självklart att du ska turbo konvertera åk till skroten hämta oljekylare plus flänsen där oljekylarn går in i motorn ta gärna turbon med alla kopplingar plus grenröret och tryckröret gärna intercolern sen behöer du bara bygga oljeretur i blocket o montera allt så har du en saab 900 turbo:)

JBR (Jimmys bil o rondell)
Saab 9-5 vector "Spritskåpet" (2007)
WilYawn Golle
25 april 2009 · 448 Inlägg

Turbokonvertering: Går aldrig att få lagligt.
Regga med en turbomotor: Möjligt men tror din bil är för ny...

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Janneutanb
26 april 2009 · 7 272 Inlägg

camry_hallberg skrev:
jag tycker självklart att du ska turbo konvertera åk till skroten hämta oljekylare plus flänsen där oljekylarn går in i motorn ta gärna turbon med alla kopplingar plus grenröret och tryckröret gärna intercolern sen behöer du bara bygga oljeretur i blocket o montera allt så har du en saab 900 turbo:)

Om det ändå vore så enkelt...

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 april 2009 · 3 404 Inlägg

Brains skrev:

camry_hallberg skrev:
jag tycker självklart att du ska turbo konvertera åk till skroten hämta oljekylare plus flänsen där oljekylarn går in i motorn ta gärna turbon med alla kopplingar plus grenröret och tryckröret gärna intercolern sen behöer du bara bygga oljeretur i blocket o montera allt så har du en saab 900 turbo:)

Om det ändå vore så enkelt...

Jo, du måste också för att få den laglig ta bromsar osv från en turbo. Varför lägga så mycket tid och pengar på att turbokonvertera en ng900 när det finns så MÅNGA ng900 turbo? En ny 900 med turbo kommer bli betydligt mycket bättre och billigare

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Matte1979
28 april 2009 · 355 Inlägg

Jag har en Turbomotor som jag  plockade ur min Saab 900 Turbo kupe -94 i dag !
och tängte  pilla ner i en  Saab 900S -94 !
Har även kabelhärvan i motorummet + boxen som är  steg 3 från SQR

Är det något mer jag behöver ta i från min kupe innan den  trycks ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang