3913
Sök

Taklucka sned.

278 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Hej. Nu är det så att taklukan på min Golf gti har vridit sig på något vis. Den går emot mer på ena sidan än vad den gör på andra sidan.. om du står bakom bilen och tittar på taklukan så är höger sida av luckan ända framme i kanten och tättar bra, nästan för långt framme. medans den på vänster sida inte går ända fram hmm somsagt den har vridigt sig på något vis.. Behöver hjälp på hur jag kan få den till att gå i lika mkt överallt och framförallt RAKT i..

Tacksam för svar smile

/ Fabian

3 235 Inlägg
30 maj 2009
Elmotorn drar en vajer som i sin tur drar luckan.
Ta bot plastkåpan som sitter över motorn vid vindrutan, demontera motorn ( tre bultar tror jag), sen när den är ute ur spåret drar du luckan i rätt läge för hand. Om det inte går kan du dra i själva vajern som du ser i hålet där elmotorn satt.
Egentligen är det två vajrar, en till varje sida, men det är bara att testa vilken det gäller.
Sedan när luckan är i rätt läge kör du elmotorn till den stoppar (alltså då den ska vara stängd). Efter det skruvar du fast motorn igen.

Det kan vara ett helvete att få luckan rätt, har haft problem med en Golf III jag också...

278 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Elmotorn drar en vajer som i sin tur drar luckan.
Ta bot plastkåpan som sitter över motorn vid vindrutan, demontera motorn ( tre bultar tror jag), sen när den är ute ur spåret drar du luckan i rätt läge för hand. Om det inte går kan du dra i själva vajern som du ser i hålet där elmotorn satt.
Egentligen är det två vajrar, en till varje sida, men det är bara att testa vilken det gäller.
Sedan när luckan är i rätt läge kör du elmotorn till den stoppar (alltså då den ska vara stängd). Efter det skruvar du fast motorn igen.

Det kan vara ett helvete att få luckan rätt, har haft problem med en Golf III jag också...

jag har inte eltakluka på min xD helt vanlig vev. Jag tror det blir ett jäkla problem att få den rätt hmm där går ju 2 spår iaf, men dom kommer man inte till att titta på heller...

3 235 Inlägg
30 maj 2009
Okej, men då bör du kunna se vajrarna inne i hålet om du demonterar veven.
I värsta fall kan själva luckan demonteras (fura insex vid varje hörna), och då kan du se vajrarna och infärstningarna till luckan, då är det bara att dra i den ena till de står i linje. För att komma åt skruvarna måste du ta bort plastskyddet under luckan, sitter med klips på sidorna frammen, och sen är det bara att dra ut den försiktigt.

Klarade du inte tvinga luckan i rätt läge för hand efter att demonterat veven? Borde egentligen gå, bara pressa den framåt lite på ena sidan, sen på andra tills den står rakt.
Senast redigerat av engolf (30 maj 2009)

278 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Okej, men då bör du kunna se vajrarna inne i hålet om du demonterar veven.
I värsta fall kan själva luckan demonteras (fura insex vid varje hörna), och då kan du se vajrarna och infärstningarna till luckan, då är det bara att dra i den ena till de står i linje. För att komma åt skruvarna måste du ta bort plastskyddet under luckan, sitter med klips på sidorna frammen, och sen är det bara att dra ut den försiktigt.

Klarade du inte tvinga luckan i rätt läge för hand efter att demonterat veven? Borde egentligen gå, bara pressa den framåt lite på ena sidan, sen på andra tills den står rakt.

Okej, jag får väl ut och testa demontera veven och se om jag kommer till vajrarna, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska dra den rätt, ska jag pressa på den sidan den går i för mkt och dra i den sidan den går i för lite eller ?

278 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Kom igen, någon mer som har förslag ?

Sök