4219
Sök

Problem med handbromsen - Opel Calibra

139 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Håller på att justera handbromsen på min calibra men jag får den inte att greppa tillräckligt.

Jag har spänt ut backarna så att dem nästan tar när handbromsspaken är nere, sen har jag spänt vajern så gott det går.

Så man känner på en gång att handbromsen börjar ta så fort man börjar dra i spaken men den känns skit tung när man drar i den och jag måste verkligen rycka i spaken för att den ska nypa och när jag väl har gjort det så nyper den till hårt på vänstra bakhjulet(högra har jag ej testat än) men den sitter åt och så fort man man tar i allt vad man kan för att få runt hjulet så släpper greppet helt plötsligt och hjulet börjar rulla igen med mindre motstånd från backarna.

Backarna är nyligen bytta.

Vad kan felet vara?

www.klockren.nu
476 Inlägg
30 maj 2009
Är backarna från biltema?

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

845 Inlägg
30 maj 2009
FordeveR skrev:

Vad har det för betydelse. har använt biltema backar i flera år, och jag kan låsa bakhjulen å göra handbromsladdar med dom, så det är nog inte biltema som felet är här

832 Inlägg
30 maj 2009
Låter som att det kärvar någonstans. troligtvis gått hål på höljet till någon wire så den har rostat fast.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

www.klockren.nu
476 Inlägg
31 maj 2009
Jimpiz skrev:
FordeveR skrev:

Vad har det för betydelse. har använt biltema backar i flera år, och jag kan låsa bakhjulen å göra handbromsladdar med dom, så det är nog inte biltema som felet är här

Hade nämligen samma problem häromdan, spelade ingen roll hur mycket jag spände upp backarna dom tog inte endå, och de va biltema..slängde skiten och åkte istället till volvo och köpte nya där och de funkar klockrent. Ett råd från en besiktningsman förra veckan var att aldrig köpa bromsbackar på biltema, de va rena skiten enligt honom och jag kan ju med facit i hand inte annat än hålla med...

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

4 767 Inlägg
31 maj 2009

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök