4243
Sök

hur ser man enklast skillnad på en vanlig stel bakaxel och en multilink på en 740????

299 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
som topic vore tacksam för snabba svar

Driifter;)
1 630 Inlägg
8 maj 2008
lägg dig under:D stel axel har du som en rak axel under hela bilen .. med multilink så är axeln ledad vi klumpen  och upphängningen ser mer ut som i fram kan man väl säga..

men är de en vanliga 740 så finns de inte med multilink mig veterligen.. finns de bara på 760in från 88--->

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

299 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
ok ok de låter bra de.......var så att jag var inne på hosthost biltemas hosthost hemsida å kollade å då finns de bromsdetaljer som det står passar ej mulitlink på fast man går in å kollar på 740 84-87 så jag ville vara på säkra sida innan man drar iväg å handlar deras kvalitétsprylar

Volvo850-92
1 682 Inlägg
31 maj 2009
Vad är det för fördel och nackdel med stel bakaxel och delad bakaxel och multilink bakaxel?

21 761 Inlägg
31 maj 2009
Den stela bakaxeln gör att komforten inte är speciellt bra (enligt mig åtminstone), bilen känns stötig och tex vägskarvar känns ganska väl när man kör. Vilken skillnad det är mellan delad och multilink får andra beskriva, men de axlarna innebär iaf bättre komfort kan man säga. smile

huh?
10 427 Inlägg
31 maj 2009
Volvo740-88

Stel funkar ju så länge det inte är ojämnt underlag. Tex om vänster bakhjul hamnar i en liten grop i vägen så kommer även höger sidan påverkas av detta och röra sig. Blir som att hela bilen lutar åt vänster. Med multilink så tas rörelsen upp på vänstra sidan och påverkar inte högra sidan i någon högre utsträckning.
Kortfattat bilen kommer ej kränga lika mycket av ojämnheter i vägen och får bättre väggrepp vid ojämnheter.

Fördel multilänk: komfort, säkerhet (väggrepp)
Nackdel multilänk: Driftsäkerhet (flera komponenter, bussningar, stag m.m.)

Fördel stel: Driftsäkerhet
Nackdel stel: Komfort, säkerhet (? tongue)

Sök