2235
Sök

Saab 9-5 koppling

146 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#1
Tja

jag har en Saab 9-5 av års model 98. med en 2.0 liters turbo motor, och måste nu byta koppling. eftersom jag funderar på att trimma så undrar jag lite om uppgraderings kopplingar.

jag vet att aero kopplingen är starkare men då måste jag byta fler delar ? någon som vet hur mycket? vad tål den ?

sen undrar jag om det finns förstärkt tryck platta och lameler till min 2,0 utan att behöva byta mer delar ??


eftersom jag sakta men säkert lär mej så klaga inte för mycket om det är nått jag missat tonguesmile

2 164 Inlägg
26 maj 2009
#2
Aero kopplingen är ju bara tryckplatta och lamell du behöver byta och 300 hk o 450Nm håller ju den för.
Ska du upp i den effekten är de lika bra att byta kolvar med och då börjar de bli dyrt.
Köp inga förstärkta saker om du inte ska över 450Nm i vrid för då behöver du inte de.

MVH


146 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#3
Fredrik-79
Idag 15:39:32 Aero kopplingen är ju bara tryckplatta och lamell du behöver byta och 300 hk o 450Nm håller ju den för.
Ska du upp i den effekten är de lika bra att byta kolvar med och då börjar de bli dyrt.
Köp inga förstärkta saker om du inte ska över 450Nm i vrid för då behöver du inte de.

sdcc sa att man behövde byta mer än det på en 2.0l men den jag prata med visste inte exakt,,, men det ryktas om svänghjul ? nån som vet exakt ?

mvh jimmie

2 164 Inlägg
28 maj 2009
#4
På 9000 va de sväghjulet som behövdes bytas men inte på 9-5an vad jag kommer ihåg på rak arm.
Bara att montera o köra.

MVH


658 Inlägg
4 juni 2009
#5
På min behövde det inte bytas svänghjul. Så tvivlar att det behövs på din även fast min är en -06 wink
Men annars kan man ju prata med speedparts eller maptun tex, de vet helt säkert.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

2 164 Inlägg
5 juni 2009
#6
SDCC har nog inte full koll på hur de är med 9-5 jämfört med 9000 tror jag.

MVH



Sök