8885
Sök

Sliter däck trots framvagnsinställning (volvo 740)

herr
321 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Hej, har ett jobbigt problem med min bil (740 -91)

Märkte förra hösten när jag köpte bilen att insidan av framdäcken blivit i princip helt släta, åkte då till verkstaden och fick framvagnen inställd och satte även på nya däck på fälgarna,
nu halvvägs in i sommaren har jag lagt märke till att dom nya däcken börjat blivit utslitna på utsidan istället mad

Jag undrar då om det är slarv av verkstaden eller om det är någon annan del i styrningen som orsakar detta och inte framvagnsinställningen? jag märker inget glapp när jag hissat upp bilen och rycker i hjulet, däremot dunkar det ganska rejält när jag kör sakta i mindre gropar i vägen

Någon som känner igen detta eller har något tips?

MvH Björn

1 814 Inlägg
19 juni 2009
Mer info ang bilen hade ju varit önskvärt, är bilen sänkt, vilken typ av hjul?
I vilket skick är stötdämpare/fjädrar? Övriga leder!?
Körstilen kan ju också påverka hur däcken slits.

DäckaKrängare / Hjulinställare
7 Inlägg
19 juni 2009
Hur ser camber ut? asså på pappert efter hjulinställning? å samma frågor som förra

herr
321 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Mer info ang bilen hade ju varit önskvärt, är bilen sänkt, vilken typ av hjul?
I vilket skick är stötdämpare/fjädrar? Övriga leder!?
Körstilen kan ju också påverka hur däcken slits.

bilen är ej sänkt det enda jag gjort åt något på bilen är att jag satt på "förstärkta" fjädrar bak eftersom min sambo har hästar och jag får av och till offra mig och köra på henne och hästtransporten.
Stötdämparna/Fjädrarna fram är inte direkt nybytta, liiiiite svampiga men de är inte slut.
Jag har försökt rycka och lyssna när jag haft bilen upphissad för att lokalisera vart klonk-ljudet kommer från, men har inte haft något resultat.
Ska gå ut till bilen nu och hissa upp han och dunka med en gummiklubba och se vart glappet är

Angående körstilen så visst händer det att man gasar på lite för att komma ut effektivt i korsningar o dylikt, men jag är absolut ingen volvo-raggare som är ute och gnisslar gummi hela fredagsnätterna...

herr
321 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
CrawlMotherFucker skrev:
Hur ser camber ut? asså på pappert efter hjulinställning? å samma frågor som förra

jag tror jag har tappat bort pappret jag fick på verkstaden, men så vitt jag kommer ihåg så fick jag bara ett kvitto på att jobbet var utfört och hur mycket det kostade hmm
'
EDIT: ska ut och kolla i handskfacket om jag lagt det där, isf ska jag kolla om det stod nåt om cambern
Senast redigerat av bjornt (19 juni 2009)

Sök