4404
Sök

Bromsarna tar knappt - Porsche 924

537 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Tjooo.

Köpte i veckan en Porsche 924 från 1985 med diverse fel.
Ett var att handbromsen funkade inte samt att bromsarna tog dåligt.

Så har nu under helgen fixat till handbromsen och smörjt så mycket jag kunnat, även fram har jag demonterat, slipat så det ska glida bättre med mera.

Dock så på vänster bak (trumma) så råkade ena kolven ploppa ur och det hann väl rinna ut 7-10cl bromsvätska innan jag hann trycka tillbaka allt. Tänkte inte jätte mycket mer på det.

Men när jag sen tog ned bilen på alla fyra igen och skulle testa bromsa var ju pedalen tvärmjuk och bromsarna tog knappt när jag sen skulle stanna från att ha kört ut från carporten.

Jag kan inte se några läckor någonstans och nivån i behållaren är likadan efter 40pumpningar. Men det finns liksom inget tryck. Testade på Mazdan att trycka ned pedalen och den blev hårdare och hårdare tills den blev nästintill stum efter 4tryck.

Har ni några tips på vad man kan göra för att få bromsarna att funka bra? Att byta bromsvätska vore ju verkligen inte illa, för den är säkerligen skit gammal och den är alldeles mörk. Men låter det som om att ett bromsvätske byte kan hjälpa?

Sen när jag ändå har fått er att läsa ändra ned hit, kan man med hjälp av denna byta själv? Den har en backventil.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-146_l.jpg

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juli 2009
Om du har fixat ett läckage på så mycket bromsvätska så har du kanske fått in luft i systemet ??

Jag hade nog iaf provat att byta bromsvätskan (pga åldern) och sen luftat som man bör vid ett byte, då har du fixat två flugor i en smäll.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

537 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Byta bromsvätskan vill jag ju göra oavsett då jag inte har en aning om hur länge den varit i systemet.
Men vill inte ta någons tid till att byta bromsvätskan om det sen visar sig att man ändå måste göra nått med kolvar e.d. Men det känns väldigt skumt att det kan vara så mycket annat än bromsvätskan för kolvarna glider på fint.

Kan man byta bromsvätska själv med den jag visade bild på?
Senast redigerat av markuse90 (5 juli 2009)

933 Inlägg
5 juli 2009
det är ju säkert luft i systemet för att du inte får upp något tryck.

1 688 Inlägg
5 juli 2009
Går säkert att göra med den prylen, men ja hade nog gjort det med en polare så man vet att det blir 100.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

537 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
martincool skrev:
det är ju säkert luft i systemet för att du inte får upp något tryck.

Det jag också tror. Ska höra med brorsan imorrn om hur långt bromspedalen gick ned för honom när han körde bilen innan jag började skruva.

EDIT: fick tips om att Mekonomen hade en grej. Man ersätter original locket med denna och sätter sedan en nippel i nått av framdäcken för att få tryck i skiten. Sen kan man öppna nippel för nippel.
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/pict … mp;sprak=S
Senast redigerat av markuse90 (5 juli 2009)

1 688 Inlägg
5 juli 2009
Går fort att pumpa ut med pedalen annars, när ja byter bromsvätska brukar ja ta bort nippeln och hålla tummen för och låta någon pumpa på pedalen.
Då kommer gamla vätskan ut, men ingen luft tillbaka, sen när det kommer fräsch vätska så e de bara att montera tillbaka nippeln och lufta ett par tre gånger.

Vet inte hur det ser ut i just 924, men om bromsvätskebehållarn bara är nedpressad i huvudbromscylindern genom en gummipackning så kan du nog pressa ut en del bromsväska där, det är inget man vill ha över lackerade ytor direkt. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

537 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Losgard skrev:
Går fort att pumpa ut med pedalen annars, när ja byter bromsvätska brukar ja ta bort nippeln och hålla tummen för och låta någon pumpa på pedalen.
Då kommer gamla vätskan ut, men ingen luft tillbaka, sen när det kommer fräsch vätska så e de bara att montera tillbaka nippeln och lufta ett par tre gånger.

Vet inte hur det ser ut i just 924, men om bromsvätskebehållarn bara är nedpressad i huvudbromscylindern genom en gummipackning så kan du nog pressa ut en del bromsväska där, det är inget man vill ha över lackerade ytor direkt. smile

Hur lång tid tar det om man är två och kör den vanliga metoden?

1 688 Inlägg
5 juli 2009
Under förutsättnign att du inte drar avnågon nippel, och inte glömmer att fylla på vätska i kärlet så du pumpar genom luft så tar de kanske 1 timma om man inte stressar som en tok. smile

537 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Losgard skrev:
Under förutsättnign att du inte drar avnågon nippel, och inte glömmer att fylla på vätska i kärlet så du pumpar genom luft så tar de kanske 1 timma om man inte stressar som en tok. smile

Var ute igår kväll och pillade. Fram fick jag loss nipplarna på, bak är lite mer tveksamt hur det går.

537 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Fick loss alla nipplarna utan problem. Saknade dock bromsvätska hemma så blir till att vänta till imorrn. Köpte i alla fall "Luftman" på mekonomen, verkar bra!

7 282 Inlägg
6 juli 2009
Använde luftmanen när jag bytte vätskan i saaben.
Tänk på att helst inte ha över 1 bar i däcken, brukar sluta otrevligt i motorutrymmet.
Går fort och fungerar perfekt!
Se också till att alltid ha tillräckligt med vätska i behållaren så du inte skickar ner luft i systemet igen.

537 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Använde luftmanen när jag bytte vätskan i saaben.
Tänk på att helst inte ha över 1 bar i däcken, brukar sluta otrevligt i motorutrymmet.
Går fort och fungerar perfekt!
Se också till att alltid ha tillräckligt med vätska i behållaren så du inte skickar ner luft i systemet igen.

Närå. Ska inte göra som en polare.. En sisådär 3bar.. roll

537 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Går sådär. Började ju höger bak, gick bra, man såg att det kom lite luft. Körde tills jag såg den nya vätskan. Gick över till vänsterbak men det vill sig inte. Har den kopplad på ett däck på ca 1,5bar och har dessvärre ingen som kan hjälpa till att trampa.. Och det är det hjulet som jag lyckades press ut ena kolven på.

537 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Tjoo igen hörrni Har inte kunnat skriva då åskan tog alla datorer.. kul!
Men nu är jag åter.

Som det är nu har jag luftat och bytt bromsvätskan. Men bromsarna suger verkligen. Alla kolvar vid hjulen rör på sig och kan glida. Men det finns för sjutton inget tryck! Pedalen går i botten och bromsarna tar lite lite, men handbromsen är överlägset bättre.

Så nu lutar det att kolla till själva där pedalen är kopplad till. Kan det vara någon packning som är paj så det inte blir något tryck? Att notera så försvinner inte någon vätska!

Tänkte kolla lite där uppe runt behållaren och till helgen får det bli en riktigt bromsvätske byte / luftning med 3personer, en trampar, en sköter nipplarna och en tittar på (jag) roll

613 Inlägg
9 juli 2009
Kan ju vara huvudcylindern som kan behöva renoveras..
Kolla även broms slangarna, de kan "dela" sig.. bli elastiska och gå ut bubblor på slangen..

Sök