3365
Sök

Hur får man loss torkarmekanismen på en volvo 240 ?

mulle mek
679 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
tja har skaffat mig en 240 och vindrutetorkarna funkar inte, jag undrar då hur man får ur torkarmekanismen? har kolla lite men inte kommit fram till nått. så snälla lite förklaring hur jag ska göra.
på 740 är det en barnlek men inte på240 lol

Gasar tills det Rasar !!!

Bonntrimmare
620 Inlägg
22 juli 2009
titta inne i bilen den sitter under instrument panelendu kommer åt den underifrån

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

mulle mek
679 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
D_Carlsson skrev:
titta inne i bilen den sitter under instrument panelendu kommer åt den underifrån

MVH Daniel

jaha  okej big_smile så den sitter innefrån den skiten  tongue kollade med huven öppen o hitta inget  o skruva upp för o komma åt hmm '

men måste man riva ner instr-panelen  då lr ?

1 814 Inlägg
22 juli 2009
VAD är det som inte fungerar, är det att dom inte rör på sig så kan man ju misstänka motorn (för det är ett vanligt fel) och den sitter ju i motorrummet (frånsett staget som man måste ta inifrån).
Om det är länkaget som gett upp, dvs att torkararmarna går att vrida hur som helst så får du demontera lite paneler för att komma åt. Länkaget på 240 är lite speciellt då det handlar både om stag och wire och kan vara lite knivigt att få rätt.

mulle mek
679 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
VAD är det som inte fungerar, är det att dom inte rör på sig så kan man ju misstänka motorn (för det är ett vanligt fel) och den sitter ju i motorrummet (frånsett staget som man måste ta inifrån).
Om det är länkaget som gett upp, dvs att torkararmarna går att vrida hur som helst så får du demontera lite paneler för att komma åt. Länkaget på 240 är lite speciellt då det handlar både om stag och wire och kan vara lite knivigt att få rätt.

nej motorn går  inte alls och torkar armarna  finns inte utan bara axlarna där torkararmarna ska sitta o dem går o snurra  på hur som helst misstänker att wire  har gått av hände samma sak  på 740:in då va wire  av. ok då vet jag wink

1 814 Inlägg
22 juli 2009
Länkaget som fäster i motoraxeln hittar du genom att demontera filtskyddet under handskfacket.

471 Inlägg
23 juli 2009
Har för mig att det sitter 3 st "kol" på torkarmotorn ungefär samma som på en generator,2 st går att byta utan problem.Medans den tredje:s kabel är pressad i godset,så den får man klura lite på innan man byter den.Och om du lyckas byta kolen,så ta det försiktigt när du för in själva rotorn.Kolen är fjäderbelastade och ser man inte till att dessa inte kommer i vägen,är det lätt att förstöra dem.

mulle mek
679 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Länkaget som fäster i motoraxeln hittar du genom att demontera filtskyddet under handskfacket.

okej ska ta  o fixa en ny o byta ut hela ist.

Har för mig att det sitter 3 st "kol" på torkarmotorn ungefär samma som på en generator,2 st går att byta utan problem.Medans den tredje:s kabel är pressad i godset,så den får man klura lite på innan man byter den.Och om du lyckas byta kolen,så ta det försiktigt när du för in själva rotorn.Kolen är fjäderbelastade och ser man inte till att dessa inte kommer i vägen,är det lätt att förstöra dem.

okej men jag har en annan motor som ligger ska först se vad som gått sönder wink tack för hjälpen  .

Sök