3384
Sök

BMW kokar

27 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag fick här om dagen en BMW som jag tänkte sladda lite med. Problemet är att han vill koka hela tiden. Jag får heller ingen värme i bilen. Vad kan vara fel? Några idéer?

Tack på förhand!

876 Inlägg
4 januari 2010
#2
för lite glykol antagligen så en is-propp"har bildats


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 januari 2010
#3
Om den har kokat så är risken stor att toppen har blivit sne lr har spruckit. BMW är riktigt känsliga för att koka.
Tänkte bara uppmärksamma dig på de om du inte visste om de.
Senast redigerat av _night_stalker_ (4 januari 2010)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

27 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#4
Det tror jag inte är problemet eftersom det stått i garaget länge när jag grejjat andra grejjer. Passade även på att spetsa den med lite extra glykol då. Kan det var så illa som blockpackningen?

27 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#5
Har ingen aning om den kokat innan. Jag har stängt av maskineriet innan iaf.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 januari 2010
#6
försvinner kylarvattnet? Om det gör de han den kanske ha kokat förut så att toppen är sned så att den läcker in vatten i motorn. Ryker den vitt or avgasröret?

EDIT: Okej. Kollat om vattenpumpen funkar så den pumpar runt vattet i kylsystemet?
Senast redigerat av _night_stalker_ (4 januari 2010)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 januari 2010
#7
Vad är de för kaross och vad är de för motor?

Som sagt de är känsliga men ju mindre motorerna är ju större chans är de att toppen är hel.

Men att bilen kokar och du inte får nån värme kan bero på:
Luft i systemet eller att de är för dåligt blandat glykol. alltså isplugg.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

27 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#8
Oj, glömde skriva det. Det är en 525 med nån slöa sexa på 2 liter.

Jag får kika lite mer imorrn. Tack för tipsen! Hur kollar jag pumpen?
Senast redigerat av HerrH (4 januari 2010)

876 Inlägg
4 januari 2010
#9
luft i system är ju vanligt på dom prova att lufta systemet samt spola rent det ordenkligt,.kolla att termostat med mera är oki.


27 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#10
Termostaten ska tydligen vara nybytt

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
4 januari 2010
#11
Vattenpumpen brukar kunna va kass på dessa eftersom det är plasthjul inne i dom, och d resulterar i att dom kokar!

Med.lem
3 759 Inlägg
4 januari 2010
#12
m20 eller m50? Spelar stor roll..
Din attetyd från mig att misstänka att du kör volvo stämmer det?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 januari 2010
#13
dieselknackare skrev:
Vattenpumpen brukar kunna va kass på dessa eftersom det är plasthjul inne i dom, och d resulterar i att dom kokar!

om de är m50 ja men m20 har ett gjutjärns

Men de hjälper ju lite mer med årsmodell eller motorbetäckning.

Hade en m20b20 i min 320 och den kokade och de blev tryck och bubblade i expansionskärlet. Röntgade toppen och och kollade om den var skev. De va den inte så ja satte ihop den. Funkade klockrent.

Men hade de vart 2,5 litersmotorn hade jag nog kunnat sagt hej då till toppen.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Med.lem
3 759 Inlägg
4 januari 2010
#14
HerrH skrev:
Oj, glömde skriva det. Det är en 525 med nån slöa sexa på 2 liter.

Jag får kika lite mer imorrn. Tack för tipsen! Hur kollar jag pumpen?

By the way så ska det vara en 2,5 liter 6 i 525, och att byta motor till en b20 när man betalar försäkring för en b25 känns ju lite ogenomtänkt, säker att du vet vad du pratar om?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 915 Inlägg
4 januari 2010
#15
Testa att lyfta kylsystemet.
Svågern hade problem med att bilen(bmw 528 -97) gick upp i temp, men efter att han luftade systemet några gånger så funkade den normalt.
Verkar vara svårt att få bort all luft på bmw..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

"Unloaded"
1 557 Inlägg
4 januari 2010
#16
Mr_EmCom skrev:
HerrH skrev:
Oj, glömde skriva det. Det är en 525 med nån slöa sexa på 2 liter.

Jag får kika lite mer imorrn. Tack för tipsen! Hur kollar jag pumpen?

By the way så ska det vara en 2,5 liter 6 i 525, och att byta motor till en b20 när man betalar försäkring för en b25 känns ju lite ogenomtänkt, säker att du vet vad du pratar om?

+1

Du har kanske en 5-serie med 2 liter motor; 520. Eller en 525 = 2,5 liter motor. Rätt smart i modellbeteckningen; litervolymen de 2 sista siffrorna, hyffsat logiskt...

"When innovation meets passion!"

dARKiE
5 031 Inlägg
4 januari 2010
#17
Louksor skrev:
Testa att lyfta kylsystemet.
Svågern hade problem med att bilen(bmw 528 -97) gick upp i temp, men efter att han luftade systemet några gånger så funkade den normalt.
Verkar vara svårt att få bort all luft på bmw..

Svårt och svårt,.  många glömmer bort att bmw måste stå högt med nosen stå i en backe eller hissa gärna upp den i fronten för att sedan få ur all luften.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

4 767 Inlägg
4 januari 2010
#18
Dålig rubrik, dåligt med info. Gör om gör rätt. Läs igenom reglerna och rubriksanvisningarna.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök