2703
Sök

Hastighetsgränser - sänka/höja?

3 113 Inlägg
25 september 2006
Trådstartare
Tjena! Jag har är nämligen ett projektarbete i min skola och jag ska skriva om kortsagt "hastigheter i Sverige." Tänkte att ni bildårar kanske kan mer än jag så... jag skapa denna tråd för att hör vad ni säger wink

Vad tycker ni om hastigheterna idag? (framförallt på svenska motorvägar)
Tänk noga vilka konsekvenser det kan ge och kom med egna kommentarer om fördelar. (förutom gladare Gorgare big_smile)

tack på förhand!!

//Krille

Semper Fi

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
25 september 2006
beror helt och hållet på hur det ser ut runt om vägen är det så inga djur och människor vistas på vägen så tycker jag den ska höjas men vägar där det kan komma djur och annat meck framför bilen då tycker jag det ska vara som det är idag.

9 108 Inlägg
25 september 2006
Med tanke på vilka fordon som fanns på vägarna när hastighetsgränserna sattes (240 var väl high-tech) så är dom sjukt låga. Går ju lätt att öka på 20km/h på landsvägar och 30-40 på motorväg med dagens bilpark.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
25 september 2006
30 ska bli 30 (som förut då tongue )
likaså 50, men 70 ska bli 80 och 90 ska bli 100 och 110 ska bli 120.

Dagens bilar är säkrare och stabilare och klarar då bättre av att hålla en högre hastighet, men en högre hastighet i tätbebyggda områden skulle aldrig fungera. Så höj hastigheten på de snabbare vägarna men behåll hastigheten på den lugnare.

Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
25 september 2006
Owzer skrev:
30 ska bli 30 (som förut då tongue )
likaså 50, men 70 ska bli 80 och 90 ska bli 100 och 110 ska bli 120.

Dagens bilar är säkrare och stabilare och klarar då bättre av att hålla en högre hastighet, men en högre hastighet i tätbebyggda områden skulle aldrig fungera. Så höj hastigheten på de snabbare vägarna men behåll hastigheten på den lugnare.

Jag håller med dig där fullt ut....

Allt för den där jävla hatten!

9 108 Inlägg
25 september 2006
Nej 70-90, 90-110 och 110-140 hade varit optimalt wink Och så kan dom sänka böterna för fortkörning också wink Då hade lyckan varit enorm.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
25 september 2006
MilleN skrev:
Nej 70-90, 90-110 och 110-140 hade varit optimalt wink Och så kan dom sänka böterna för fortkörning också wink Då hade lyckan varit enorm.

agree big_smile

1 926 Inlägg
25 september 2006
dusty skrev:
MilleN skrev:

agree big_smile

låter fin fint wink

238 Inlägg
25 september 2006
30 vägar kan man ha förståelse för att man ska köra sakta nära skolor och även där de figurerar mycket övergångsställen m,m vet ett ställe i norrköping, de är en 50 sträcka på ca 650 meter den är bred som en motorväg och de ligger inte några hus eller dylikt i närheten, den skulle dom mycket väl kunna ha 70 på, kan lova att dom ofta står med laser där för de känns verkligen som man kryper när man kör i 50.

men jag brukar oftast köra grvat för fort då vägen och trafiksituation tillåter de
Senast redigerat av C2racing (25 september 2006)

178 Inlägg
25 september 2006
pa motorvägar borde det vara minst 130 eftersom majoriteten ända kör sa fort. i längden borde man bygga ut dom till 3-filigt och ha fri fart där sa vi far valuta för alla skattepengar vi pröjsar smile 30 och 50 brukar ofta finnas av en god anledning sa det försöker jag respektera. 90 känns som en rätt onödig hastighet, da kan man lika gärna köra 110 och sen ha 70 kvar vid korsningar od sa blir "steget" lite större till den lägre hastigheten. gar man fran 90-70 vid en korsning eller nat sa rullar ända manga ner farten sa i praktiken gar det nästan i 90 förbi det kritiska omradet trots allt.

607 Inlägg
26 september 2006
Tycker dom kan damma av dom gamla 130 skyltarna, iaf på 4filiga vägar utan möte dvs 2 åt varje riktning och inte dom här skitvägarna där det varvas vem som har 2filigt på en 3filig väg med de där j---a mitträcket. Snacka om att stressa på för att hinna om dom där satans tattarbarckarna som man legat efter kilometer efter kilometer

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
26 september 2006
MilleN skrev:

nej för helsike! köra i 140 i rusningstrafik!?!?

alla skyltar bör vara situationsanpassade, d.v.s. är det lite trafik, inte skymmning och god sikt bör hastigheten ökas, är det däremot dåliga förhållande bör hastigheten minskas osv.

man lever bara en gång så lev väl!

12 086 Inlägg
26 september 2006
110 vägar borde de göra om till minst 130 direkt, även många 70 vägar och vissa 30 vägar borde höjjas en grad.

Packet till regering, den förra wink har ju beslutat om dubbla fortkörningsböter from. 1 Okt.
Sverige måste va världens sämsta land om man är bilintresserad.

1 854 Inlägg
26 september 2006
Motorvägarna borde bli 130

194 Inlägg
26 september 2006
Som många andra här har sagt:
De låga hastigheterna i tätbebyggda områden (30 och/eller 50 km/h) bör bibehållas, eftersom de finns där av ett skäl. Vid skolor och dylikt bör det vara 30 km/h, men jag tycker att hastigheten där ska vara tidsbegränsad. 30 km/h ska det vara exempelvis mellan 0700-1700 vid skolor etc. Det är ju trots allt mellan de tiderna som den största "barntrafiken" pågår.

Sedan borde man tänka över det här med zebralagen. Dvs att fotgängare kan traska ut i vägen helt planlöst, precis som de vill, så länge det finns ett obevakat övergångsställe. Det är rent ut sagt hopplöst! Nej, bygg ut bevakade övergångsställen istället, så att det blir rött ljus för bilister, och grönt ljus för fotgängare. Då är säkerheten som bäst där.

50 km/h kan ofta kännas nödvändigt inne i städer. ofta är det många filer, det kan vara svårt för en bondjänta som en annan att fatta vart man ska ta vägen, och då är det bra om det inte går fortare än så. Däremot finns det ju många breda, fina vägar i utkanten av samhällena där det bara är 50 km/h. Där kan man ju oftast höja hastigheten till 70 km/h. Men då ska det inte vara tätbebyggt, eller för mycket trafik.

70 km/h på landsvägar känns oftast väldigt onödigt. Som Hilden sa tidigare så sänker man hastigheten genom att motorbromsa, och då ligger man oftast för fort förbi trafikfaran i alla fall. Däremot är det bra med lägesanpassad 70-skylt. Dvs, om det är skymd sikt vid en korsning ut på en större väg, ska det självklart vara en sänkt hastighet, samt en skylt som varnar för faran (skymd korsning). Annars kan det gott fortsätta vara 90 km/h, om sikten är fri.

90 km/h på landsväg känns oftast lite för långsamt. Det är svårt att exempelvis köra om långtradare utan att köra för fort. Jag vet att personligen vill jag inte ligga bakom, dels för bilen lätt blir skitig (jag vet, jag är petig), dels att stenskott o.d. ofta lyckas komma på bilen. Det är svårt att hålla avståndet bakom tunga lastbilar, eftersom man nästan alltid lyckas komma ifatt dem hur man än gör. Om man då vill köra om, men göra det lagligt, så är det väldigt krångligt att lyckas med det. Så en höjning till 100 km/h tror jag skulle hjälpa på de fina landsvägarna. Om det är en riktig skitväg utan underhåll, så får staten helt enkelt se till att laga den - som sagt, varför betalar vi skatt på allt annars?

Motorvägarna är idag väldigt säkra. Bilarna är väldigt säkra. Det är ganska löjligt att att hålla en hastighet på 110 km/h (som mest!!) på en svensk motorväg. Det är ju en av de säkraste vägarna som finns! Där tycker jag att en rejäl höjning borde vara på sin plats. Det är bättre att hastighetsökningarna sker på dessa vägar, som redan från början är väldigt säkra, än att vara inne i samhällena och rota omkring med farten.

Motortrafiklederna är dock en av de FARLIGASTE vägarna som finns (i alla fall enligt min erfarenhet). Folk kör som riktiga tokar, och bryr sig inte om mötande trafik. Där borde vi istället för höjda hastigheter byga om till motorväg, för att DÄREFTER höja hastigheten.

Summa summarum:
Om regeringen höjer hastigheten på de bättre vägarna, kommer det svenska folket att få en större respekt för de låga hastigheterna. Helt enkelt en win-win situation.

Lycka till nu AkkE, och tänk på att du måste lägga ut varenda ord du har skrivit till oss, så att vi kan få njuta av din plädering smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Rallyförare
1 075 Inlägg
26 september 2006
160 på motorväg i ytterfilen, innerfilen bör max ha en fartgräns på 140...
Robert Collin har skrivit en del artiklar på aftonbladet.se om hur höga farter höjer koncentrationsförmågan och handlingsberedskapen, kolla även alla landets duktiga tävlingsförare.
Hur har alla de blivit så duktiga på att köra? Knappast genom att ligga och snigla sig på våra svenska vägar iallafall smile

3 113 Inlägg
27 september 2006
Trådstartare
tack för alla synpunkter och kommentarer! Ni har varit till stor hjälp för ett mitt arbete!!

//Krille

Semper Fi

SSS -12
3 217 Inlägg
28 september 2006
Om inget annat så kan man höja 70, 90 och 110 till 10-20 km/h över... Men även höja kraven på bilarna vid besiktning, även om det inte råder tvivel om att de håller!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 september 2006
det finns ju redan någon 120kmh provsträcka kommer ej exakt ihåg var men åkt förbi där nån gång... så nått e kanske på g på våra motorvägar...

Sök