ABS Bromsar? Släcka Lampa?

JohanHedlund
22 januari 2010 · 11 Inlägg

Tjenare!

Tänkte söka efter en Billo lösning hära hos er!
Detta är då en Audi A4 2,8Q 1995.

Nu äre ju så att jag har besiktning på Audin i februari.. 27e för att vara exakt.
Och ABSen krånglar som satan!

Den låter konstigt när man bromsar, Och sedan efter ett tag så börjar ABS lampan lysa.. Och Motor lampan( ! ) ..

Det kan vara rätt olika igentligen hur länge det tar innan ABS lampan börjar lysa och tjuta.. Så jag undrar då om det går att ta ut lampan från ABSen?

Om det inte går att göra det på ett lätt sätt.. Finns det några andra knep att lura dem på? ^^

Senast redigerat av JohanHedlund (22 januari 2010)

Dennis-76
22 januari 2010 · 32 Inlägg

har för mig att det sitter ringar för abs'n på varje hjul den kan vara brusten då lyser abslampan, för beläggen har du redan kollat anta jag^^

JohanHedlund
22 januari 2010 · 11 Inlägg

Njaeh faktiskt inte.. Tummen mitt i handen duvet smile

Nej men är dessa lätta att kolla?
Tar det länge?

& kan man repa dom själv?

Kan det även vara dom när det ibland kan ta upp imot 20min för abs lampan att börja lysa?

Dennis-76
22 januari 2010 · 32 Inlägg

Ja alltså ringarna sitter på axeln vid hjulet ser ut som kugghjul om en är brusten så märker man det när man bromsar  ja det går att svetsa men det är antagligen utmattat redan,  har svetsat det på en A4 Avant Quattro och det håller än men tror du får ta ner skivorna för att se den/det  inte säker dock, såg det bara nermonterat.

skicka ett mess till  Användare: palander  det var han som hade det felet på sin A4.

Lycka till!

JohanHedlund
22 januari 2010 · 11 Inlägg

Dennis-76 skrev:
Ja alltså ringarna sitter på axeln vid hjulet ser ut som kugghjul om en är brusten så märker man det när man bromsar  ja det går att svetsa men det är antagligen utmattat redan,  har svetsat det på en A4 Avant Quattro och det håller än men tror du får ta ner skivorna för att se den/det  inte säker dock, såg det bara nermonterat.

skicka ett mess till  Användare: palander  det var han som hade det felet på sin A4.

Lycka till!

Perfekt.
Du gjorde mig lite smartare iaf!
Ska ta lös givarna imorgon och rengöra dom iaf!
Får se om det blir nå bättre.

Vill då inte köra in audin till VAG, Hälst inte yikes

jojje123
10 mars 2010 · 10 Inlägg

har det löst sig?

om det är att det fräser till lite i pedalen precis innan den stannar (under 6 km/h) brukar det vara en abs-givare som kasat ut ur sitt fäste. Bara att knacka in lite försiktigt igen o sen funkar det som vanligt.
Har du tillgång till diagnosvertyg typ orginal eller vag-com så läs av abs (03) kanal 01 så får du upp hjulhastigheterna där. Kolla vilket hjul som reagerar konstigt. Detta ska även gå att göra i klimapanelen men jag kan varken knapptryckningar eller kanal.

Sitter det däck med samma dimension runt om och med någorlunda lika mönsterdjup?
Jag har haft klydd med en gammal a4 som tände abs-lampan vid 100.  fram satt det 185/65-15 och bak 195/65-15. Den lilla skillnaden räcker för ett abs-fel.

Evil_90 +Uppfinnare+
11 mars 2010 · 643 Inlägg

lite oseriös nödlösning: 1mm borr i indikeringslampan, dock lite jobbigare och byta sedan tongue  Rekommenderas väl endast om man vet att det är sista gången man besiktigar bilen innan skrot ^^

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
fredriq Olika
11 mars 2010 · 907 Inlägg

Evil_90 skrev:
lite oseriös nödlösning: 1mm borr i indikeringslampan, dock lite jobbigare och byta sedan tongue  Rekommenderas väl endast om man vet att det är sista gången man besiktigar bilen innan skrot ^^

Du är allt en riktig uppfinnare du, har du ens sett instrumenthuset i en A4 B5?

Är det inte enklare att göra en felkodsavlsäning och se vilken givare det är som bråkar och sedan åtgärda felet?
Det kan tex vara:
För långt avstånd mellan givaren och kransen
Givaren trasig
Avbrott/dålig kontakt, inte ovanligt att kontakterna blir gröna innuti
Fel på ABS-styrdonet

Att bara släcka lampan genom att göra sönder den lagar ju inte ABS´en!

Mvh
Fredrik
Gigue
11 mars 2010 · 6 Inlägg

Hej!
Hade samma fel på en gammal Scorpio tidigare. Tog ur säkringen för att tysta ABSpumpen, sedan plockade jag ur lampan för ABS i instrumentpanelen. Det gick bra att besiktiga bilen 2 ggr utan problem, men sista gången gnällde killen på att ABSlampen inte tändes upp överhuvudtaget. Han ville underkänna bilen.. jag spelade dum och sa att jag inte begrep nåt av detta men sa att det har aldrig varit problem tidigare. Tillslut hämtade han en äldre kollega som han rådfrågade. Kollegan var mer liberal, flinade och sa typ " äh... bromsarna tar ju bra så strunta det där"

Bilen gick igenom med STOR tveksamhet.

Långt inlägg kanske, men du kan ju chansa. Nu menar många att det är totalt livsfarligt att köra utan ABS, men jag har aldrig ägt en bil med (fungerande) ABS och det går det med.

/Johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang