Hur är de att köra högerstyrt? vänjer man sig snabbt?

saabturbox
13 maj 2010 · 5 Inlägg

Som rubriken säker smile. Är inne på en supra och undrar hur de är att köra högerstyrt, hur är de att växla tex tongue.

MVH

Audi A4 "S-line" (2007)
saabturbox
13 maj 2010 · 5 Inlägg

säger* tongue

Audi A4 "S-line" (2007)
Janneutanb
13 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Det mest irriterande brukar vara blinkers och torkarsparkarna. Sen även drive-in på t ex mc donalds...
Annars lär man sig körningen och växlingen väldigt snabbt.

Kanske inte kastar i växeln på 1ms efter 1 dag men det går fort att lära sig.

Jag har kört RHD ett par gånger och jag hade då inga större bekymmer med det.
Sen så kommer min nya bil hem snart så då har jag inte så mycket val än att köra RHD.

Timmyboy hellaflush!
13 maj 2010 · 1 266 Inlägg

jag har hört att man vänjer sig snabbt, har dock provat sitta i passagerar sätet o växlat, o de va inte så svårt smile

Gizmojohan
13 maj 2010 · 3 295 Inlägg

det är en vanesak, lite läskigt till en början, största problemet är väl nästan med blinkers och torkspaken då som oxå är omkastade wink i början har man lite problem med placering på vägen... tongue

Jlmmy
13 maj 2010 ·

Köpte nyss en högerstyrd, och fick köra bilen 20mil hem ungefär direkt^^
Var lite ovant i början, spec vid växling... Men det gick faktsigt över förväntan, jag trodde det skulle vara svårare smile

Lite jobbigt vid omköringar, samt att du blinkar/torkar tvärtom, hehe

Du vänjer dig efter bara någon vecka, gjorde ialfall jag smile

Janken Driver
13 maj 2010 · 2 111 Inlägg

Nu hade ju du kunnat få svar på din fråga genom att söka lite men...

Vande mig efter ett par vändor med bilen. sen blev man ju snabbare o snabbare med spaken.

Det som man alltid gjorde fel med (då man hade vänsterstyrd bruksbil samtidigt) var blinkers/torkarna.

När man var ensam på vägen tyckte jag att att det var skönare med högerstyrt faktiskt. Saknar det lite.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
sir_daniel www.kudoz.se
13 maj 2010 · 3 802 Inlägg

har 2 st högerstyrda (skyline som är tillsalu och min jaguar) man vänjer sig väldigt snabbt.
bästa tipset i början är att ha koll på sidolinjerna så man vet var man ligger på vägen (via speglarna) så löser sig växlningarna snabbt.

Arcangelus <3 Japs
13 maj 2010 · 680 Inlägg

Brains skrev:
Det mest irriterande brukar vara blinkers och torkarsparkarna. Sen även drive-in på t ex mc donalds...
Annars lär man sig körningen och växlingen väldigt snabbt.

Kanske inte kastar i växeln på 1ms efter 1 dag men det går fort att lära sig.

Jag har kört RHD ett par gånger och jag hade då inga större bekymmer med det.
Sen så kommer min nya bil hem snart så då har jag inte så mycket val än att köra RHD.

Haha känner igen det där!

Nu kör jag automat, men har kört högerstyrda manuella Supror med och det är inga problem. Är en vanesak!

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
myran Foto/Bilnörd
13 maj 2010 · 1 541 Inlägg

Ja.. det går fort.

Enda är väl att man kan råka blinka med fel spak osv (dom har bytt plats på blinkers och spolarspaken)


ägt 2 högerstyrda bilar och kört ett par tusen mil högerstyrt samtidigt som jag kört på rätt sida i jobbet. inga problem.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Turbovin Turbo lover
13 maj 2010 · 555 Inlägg

Man vänjer sig snabbt men jag vägrar ha det på en bruksbil, på en lekbil är det helt ok.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang