Bygga om till 960 gasspjäll (3") på b230fk

Krink
11 juni 2010 · 260 Inlägg

Tjaa har byggt om ett insug så att 960s gasspjäll passar, men har ett problem med armen? Hur har folk löst det?
Är bara 3" gasspjäll på nu, inget annat från 960 så som gasrulle eller något sådan, nått man behöver?

Bild:

http://forumbilder.se/images/501201071521Pf94c.jpg

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
Sharky
14 juni 2010 · 10 287 Inlägg

3" på orginalinsug? Varför om jag får fråga?

Magnum Racing provade med större spjäll på Grupp A tiden på orginalinsug och det gav noll och intet.

Skall det vara någon större mening så behöver du 3" tryckrör och IC med 3" utlopp. Och då börjar det bli motorer över 400Hkr. Och över 400Hkr funkar orginal insug i sig inte bra. Håkan "Rör-Olsson" Olsson bromsade ca 380 i sin vita 240 med orginal insug hos Kenneth Andersson och bara genom att bygga ett nytt insug så kunde dom bromsa 420Hkr med lägre laddtryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Krink
14 juni 2010 · 260 Inlägg

Det är inte ett orginal insug, det är matchportat hela vägen, (3").
Omsvettsat allså, har sett andra köra med detta så nån borde väl veta?

och inte för det har med tråden att göra men ja har 3" tryckrör me alu intercooler 3"...

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
DalleRacing
15 juni 2010 · 1 738 Inlägg

Sharky skrev:
3" på orginalinsug? Varför om jag får fråga?

Magnum Racing provade med större spjäll på Grupp A tiden på orginalinsug och det gav noll och intet.

Skall det vara någon större mening så behöver du 3" tryckrör och IC med 3" utlopp. Och då börjar det bli motorer över 400Hkr. Och över 400Hkr funkar orginal insug i sig inte bra. Håkan "Rör-Olsson" Olsson bromsade ca 380 i sin vita 240 med orginal insug hos Kenneth Andersson och bara genom att bygga ett nytt insug så kunde dom bromsa 420Hkr med lägre laddtryck.

/Göran

http://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3 … ure=browch

530hk med original insug och funkar alldeles utmärkt!!!! hur förklarar du det?

Kompisen satte på 16v:s spjäll utan några modd, prova det

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
jonas 740
15 juni 2010 · 429 Inlägg

940RDALLE skrev:

Sharky skrev:
3" på orginalinsug? Varför om jag får fråga?

Magnum Racing provade med större spjäll på Grupp A tiden på orginalinsug och det gav noll och intet.

Skall det vara någon större mening så behöver du 3" tryckrör och IC med 3" utlopp. Och då börjar det bli motorer över 400Hkr. Och över 400Hkr funkar orginal insug i sig inte bra. Håkan "Rör-Olsson" Olsson bromsade ca 380 i sin vita 240 med orginal insug hos Kenneth Andersson och bara genom att bygga ett nytt insug så kunde dom bromsa 420Hkr med lägre laddtryck.

/Göran

http://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3 … ure=browch

530hk med original insug och funkar alldeles utmärkt!!!! hur förklarar du det?

Kompisen satte på 16v:s spjäll utan några modd, prova det

Går inte genmföra 16v med 8v...
Mycket "lättare" att få ut mer effekt ur en 16v än 8v
Sen har 16v bättre insug än 8v

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
DalleRacing
15 juni 2010 · 1 738 Inlägg

jonas 740 skrev:

940RDALLE skrev:

Sharky skrev:
3" på orginalinsug? Varför om jag får fråga?

Magnum Racing provade med större spjäll på Grupp A tiden på orginalinsug och det gav noll och intet.

Skall det vara någon större mening så behöver du 3" tryckrör och IC med 3" utlopp. Och då börjar det bli motorer över 400Hkr. Och över 400Hkr funkar orginal insug i sig inte bra. Håkan "Rör-Olsson" Olsson bromsade ca 380 i sin vita 240 med orginal insug hos Kenneth Andersson och bara genom att bygga ett nytt insug så kunde dom bromsa 420Hkr med lägre laddtryck.

/Göran

http://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3 … ure=browch

530hk med original insug och funkar alldeles utmärkt!!!! hur förklarar du det?

Kompisen satte på 16v:s spjäll utan några modd, prova det

Går inte genmföra 16v med 8v...
Mycket "lättare" att få ut mer effekt ur en 16v än 8v
Sen har 16v bättre insug än 8v

Håller med dig helt till viss del, att öka en motor med 320 hk (530hk totalt) och original insug borde ju igentligen inte funka så jätte bra, 16v:s insug är det ju igentligen inte mycket skilldnad på än 8v, något större volym och betydligt bättre konstruktion. Det är ju det ända. kompisen har 480 bänkade hk i sin 740 med original 8v insug och 3" spjäll o funkar alldeles perfekt. Men sant som du säger hellre 16v än 8v insug vid mer effekt

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Sharky
16 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Allt går med mer eller mindre våld. Läs vad jag skrev. Jag skrev inte att det inte går - utan att det börjar bli en begränsande faktor. Aha-upplevelsen är när man i bänk byter en komponent och får mera effekt vid lägre laddtryck - då är den komponent man hade från början en strypbricka, hänger du med?

Som andra pusselbit i mitt resonemang är att när en av dom mest erfarna rödblocksbyggarna i Sverige i Volvos motorprovlabb inte fick mera effekt med ett större spjäll så pekar det på att det är 8V insuget som är problemet.

Men genom att mäta är att veta i min värld så är det jämförande bromspapper man vill se (vilket jag i all fall hade i fallet med insugsbyte). Finns det jämförande bromspapper med klara besked om vad som ändrats mellan körningarna så köper jag det utan att knorra.


(Om jag tjatar om mina egna bromsningar så har jag vid två tillfällen sett sådana aha-uppleveleser. Dels hur mycket tre grader tändning hit eller dit kan göra i effekt och dessutom hur noga det är med kaminställning om man har en hyfsat optimerad motor)


/Göran



940RDALLE skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3G5Q&feature=browch

530hk med original insug och funkar alldeles utmärkt!!!! hur förklarar du det?

Kompisen satte på 16v:s spjäll utan några modd, prova det

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Krink
4 juli 2010 · 260 Inlägg

Sen att svara, men 16v:s spjällhus nån som har en bild på det? så det är inte 960s man kör med då?

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang