Volvo s60 t5 Vs. S60 2.5t bsr

TurbOla Reservdansk
21 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Jag förstår inte Autotechs sätt att trimma 850s och andra nyare Volvos - jag menar - pysventil?! roll

Har sett alldeles för många bilar med Autotech trimdekal, autotech chip, och en pysventil?!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Peter75
22 juli 2009 · 7 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag förstår inte Autotechs sätt att trimma 850s och andra nyare Volvos - jag menar - pysventil?! roll

Har sett alldeles för många bilar med Autotech trimdekal, autotech chip, och en pysventil?!

Hej.

Att Autotech har kört med pysventil på "äldre" volvo med M4.3 (850) och M4.4 (S/V70) och den gamla hollänska hashraketen S/V40 modellen är väll ingen hemlighet eller konstighet, det är väll inte bara Autotech som har gjort eller gör det.

Hur många "nyare" bilar med ME7 1999- (S60 V70N mm) har du sett åka med pysventil som är gjorda av Autotech?
Har du sett en enda av de modellerna med pysventil så är den garanterat inte monterad av Autotech.

Hur många 850T med M4.3 och över 400HK på marknaden har du sett som har magnetventilen kvar och inte är gjord av Autotech.

Mig veterligen har jag aldrig sett en 850 över 400hk som kör med magnetventil utom Autotech.

Mvh
Peter

TurbOla Reservdansk
23 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Peter75 skrev:
Hej.

Att Autotech har kört med pysventil på "äldre" volvo med M4.3 (850) och M4.4 (S/V70) och den gamla hollänska hashraketen S/V40 modellen är väll ingen hemlighet eller konstighet, det är väll inte bara Autotech som har gjort eller gör det.

Hej.
Mig veterligen har jag bara sett/hört talas om att det är Autotech-trimmade bilar som använder sig utav pysventil - inte något annat märke, om man då bortser från enmansfirmor och liknande.
Må så vara att kanske inte enbart Autotech nyttjar det - men Autotech är så stora att de sticker ut väldigt tydligt.

För övrigt brukar man förknippa pystrim med mycket äldre Volvo-modeller som inte har magnetventil till att styra turbon. wink

Peter75 skrev:
Hur många "nyare" bilar med ME7 1999- (S60 V70N mm) har du sett åka med pysventil som är gjorda av Autotech?
Har du sett en enda av de modellerna med pysventil så är den garanterat inte monterad av Autotech.

ME7 klarar väl av att hantera helt andra sorters turboaggregat med bibehållen magnetventil, t.ex. KKK24 räcker ju nästan hela vägen upp till 400hk om man gör iordning den.
Dessutom ser man inte så jättemånga värre-trimmade S60/V70N - åtminstone inte i mina trakter.

Peter75 skrev:
Hur många 850T med M4.3 och över 400HK på marknaden har du sett som har magnetventilen kvar och inte är gjord av Autotech.

Mig veterligen har jag aldrig sett en 850 över 400hk som kör med magnetventil utom Autotech.

Mvh
Peter

Att magnetventilen inte används beror väl mest på att man använder turboaggregat som inte är kompitabla med magnetventilen - träffade en före detta NordicR medlem för ett tag sedan, med ett S60R aggregat på sin 850 - och i hans fall så klarar ju inte magnetventilen av att styra den turbon men jag såg ändock inte någon pysventil i hans motorrum.
Det är klart, då har han ju inte 400hk+ som du nämner, utan närmare 370hk. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tobbe1977
8 april 2010 · 86 Inlägg

Himla vilken livlig diskution det var i detta ämnet. Man kan väl kort o gott säga att om du skall trimma till mer än 300hk så köp en T5. Skall du mer glida runt och njuta utan att sönder trimma bilen så kör en 2.5T och sett ett chipp i den.

mangoman
27 augusti 2010 · 1 Inlägg

hur skiljer sig bilarna (2.5t och t5) förutom större motor , mindre turbo och vice versa.. andra saker i motor , eller övrigt på bilen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang