4458
Sök

Vad är spindelleder?

Snäll pöjk
703 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Som rubriken lyder, vad är spindelleder för något och var sitter dom?
Va på verkstaden med bilen idag och dom sa att höger spindelled behöver bytas pga. glapp. Bilen i frågan är en Saab 9-3 -02. Jag undrar då vad det är för en spindelled dom menar, sitter den på länkarmen? Måste man isåfall byta hela länkarmen eller räcker det att man bara byter själva "spindelleden"?

mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Funderar på biltemas länkarm för 899kr, ska problemet vara löst med denna del?

Motborgare
1 099 Inlägg
4 november 2010
mangedif skrev:
Som rubriken lyder, vad är spindelleder för något och var sitter dom?
Va på verkstaden med bilen idag och dom sa att höger spindelled behöver bytas pga. glapp. Bilen i frågan är en Saab 9-3 -02. Jag undrar då vad det är för en spindelled dom menar, sitter den på länkarmen? Måste man isåfall byta hela länkarmen eller räcker det att man bara byter själva "spindelleden"?

mvh

Det är den leden som förbinder hjulnavet med länkarmen. Den andra är styrleden.
Det räcker oftast att byta bara leden. Den kan behövas lagom mycket våld för att få loss den, speciellt om man inte har rätt verktyg. Jag använder borhammare med gaffelkil.

-- K

166 Inlägg
4 november 2010
Går ej att bara byta själva leden på dom bilarna den sitter ihop med länkarmen så måste byta hela och dom är inte billiga om man inte köper dom på biltema då.

5 089 Inlägg
4 november 2010
Ja som dom andra skriver.
Det är kulleden som sitter rakt ner bakom bromsskivan. På just saab så går det inte byta endast spindelleden utan man måste byta hela armen.

\Lindgren

Snäll pöjk
703 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
okej, tack! Hur är annars kvalitén på denna del hos biltema?

Muttley
5 november 2010
Nu tänker jag, går de inte pressa av den spindelleden? Som v40 kan man pressa av ju.

Men för ts så är de såklart bäst att bytta hela länkarmen så är den helt fräsch och då vet du att du bytt det.

Biltema duger för vanlig körning

Sök