4622
Sök

Michelin energy saver bra?

690 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Har läst tester hit och dit gällande detta däck, men är det någon som har eller testat dessa däck själva och har någon uppfattning om dem?

Har mest hört att väghållning vid vått och framförallt vattenplaning är en väldigt svag punkt på dessa däck?!?

Någon som har åsikter kring dessa?

690 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Tycker dom sågar dom flesta "miljö däck" ganska hårt i alla tester...
Men det är svårt för mig att bilda en egentlig uppfattning av dessa... siffror är ganska stela och man har ju inte kört testbanan själv...
Ingen som har någon personlig erfarenhet av dessa?

168 Inlägg
15 november 2010
Jag har åkt med dessa däck, dock inte särskilt långt.
Körde ca 50mil på däcken, lyckades få vattenplaning 2ggr precis som du beskriver.
Varför jag inte körde längre, de satt på en lånebil!
Beror det på däcken eller bilens baktyngd låter jag vara osagt!

Mvh Linus

690 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Var det med dom äldre modellerna eller nyare?
dom ska ju tydligen förbätttrat en hel del från föregående modell... vet inte vilken som är vilken dock bara...

50 mil och vattenplaning två gånger... hmm låter ju inte så bra...
Sen beror det ju på vad man räknar som vattenplaning och inte... om jag nu kör med mina dubbdäck när det regnar och får lite kast på bilen när man kör genom vattensamlingar på motorvägen så klassar inte jag det som vattenplaning direkt... Tappar man helt kontrollen på bilen är det en helt annan sak... dock har jag aldrig gjort det men min bil som är en Quattro... Trycker det känns ganska säkert oavsätt om det är ishalka eller vattenhalka... men man vill ju ändå ha däck som inte tappar kontrollen helt...

Nu har jag Kleber kapnor 4 på som är ett gäng år och kör 100-120 i spöregn med vattensamlingar på vägen utan problem... går dessa däck att jämnföra med att köra med dubbdäck på barmark i regn eller???

Försöker hitta något att jämnföra med

Jag ska köpa nya fälgar och har hittat en som säljer 4 fälgar i bra skick med helt nya Michelin energy saver på för 4000:-
Därför jag undrar så mycket... Om det är värt att köpa med dessa däck för den summan.. om däcken är helt kass så vågar jag inte köpa dem.. man vill ju ha väghållning också...
Kör fyrhjulsdrivet så det kanske iof ger bättre väghållning så sätt... men man får ju inte tappa väggreppet för det...
Senast redigerat av AEN (16 november 2010)

Sök