Indraget körkort! vad kan man kräva vi rättegången?

Nehe
16 maj 2010 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Lasern ska va kalibrerad, dels uppmärkt årskalibrering + dagsaktuell kalibrering (källa: trafikpolisen östergötland, enligt telefonsamtal efter inmailade frågor) Dessutom ska dom visa upp mätt hastighet, har de inte gjort de har de gjort tjänstefel, hurvida mätningen är giltig lr ej vet jag inte.

Nej de behöver inte visa upp uppmätt hastighet på plats, endast under eventuell tingsrätt förhandling.

Hur tror du själv det fungerar när en polis sitter i en bil och mäter på motorvägen sen blir du stannad av en MC polis längre fram och får böter?

Germax
16 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Nehe skrev:

JapMax skrev:
Lasern ska va kalibrerad, dels uppmärkt årskalibrering + dagsaktuell kalibrering (källa: trafikpolisen östergötland, enligt telefonsamtal efter inmailade frågor) Dessutom ska dom visa upp mätt hastighet, har de inte gjort de har de gjort tjänstefel, hurvida mätningen är giltig lr ej vet jag inte.

Nej de behöver inte visa upp uppmätt hastighet på plats, endast under eventuell tingsrätt förhandling.

Hur tror du själv det fungerar när en polis sitter i en bil och mäter på motorvägen sen blir du stannad av en MC polis längre fram och får böter?

Det är vad polisen sa till mig, dessutom vill jag minnas att polisen i något län fick skit för det för en tid sedan då en stod och mätte upp och de andra bara hovade in bilar.

Nehe
16 maj 2010 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Det är vad polisen sa till mig, dessutom vill jag minnas att polisen i något län fick skit för det för en tid sedan då en stod och mätte upp och de andra bara hovade in bilar.

Då sa nog den polisen fel eller så missuppfattade du det han/hon sa.

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … &tbTo=

Första FAP:en i listan reglerar lasermätning på land.

Jag vågar påstå att det inte finns någon bevisbörda alls på plats utan endast i eventuellt rättegång.

Senast redigerat av Nehe (16 maj 2010)

Germax
16 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Nehe skrev:

JapMax skrev:
Det är vad polisen sa till mig, dessutom vill jag minnas att polisen i något län fick skit för det för en tid sedan då en stod och mätte upp och de andra bara hovade in bilar.

Då sa nog den polisen fel eller så missuppfattade du det han/hon sa.

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … &tbTo=

Första FAP:en i listan reglerar lasermätning på land.

Intressant, tack!
Det jag saknar är ju givetvis konsekvenserna om reglerna inte uppfylls? Vart kan man finna detta?
Det nämns både platsprotokoll samt repetitionsutbildning, kan man be att få se dessa och papper på utbildning/kalibreringar?

Du få ursäkta min lacka tro för polisen men jag tvivlar ju inte en sekund på att de kan knåpa ihop/ändra papper i efterhand, därför vill jag gärna se dessa vid aktuell tvist.

Och slutligen, är du en fullt utbildad domare (för svensk domstol) som jag läste tidigare?
Hittills har du bara visat ditt intresse och "kunskap" inom lag o rätt, jag har aldrig uppfattat ditt yrke. Förutom nått spel när du och blacken drev med mig i en annan tråd.
Kan du bekräfta ditt domaryrke får jag börja ta dina uppgifter på mer allvar, annars har du ju fkt lägre trovärdighet än trafikpolisen jag talade med i telefon.

Ps. Jag är inget svin i trafiken som till varje krona vill slipa böter, jag har bara så dåligt förtroende för min lokalpolis så jag vill ha hård fakta på allt.

Senast redigerat av JapMax (16 maj 2010)

gamlingen
16 maj 2010 · 5 198 Inlägg

Har man kört för fort så är det väl skitsamma md både kalibreringspapper och andra skitsaker. .90% av de som kör för fort vet ju dessutom själva hur fort dom kört,, diverse bortförklaringar är ju enbart larvigt.

Nehe
16 maj 2010 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Intressant, tack!
Det jag saknar är ju givetvis konsekvenserna om reglerna inte uppfylls? Vart kan man finna detta?
Det nämns både platsprotokoll samt repetitionsutbildning, kan man be att få se dessa och papper på utbildning/kalibreringar?

Du kan ju alltid be men det är ingenting du kommer få se på plats med 98% sannolikthet, däremot så kan du ju kräva det vid eventuellt nekande och ev. rättegång, då ligger ju bevisbördan på polisen att allt har gått regelrätt till. Konsekvenserna är tjänstefel, samt att oboten blir ogiltig.

JapMax skrev:
Du få ursäkta min lacka tro för polisen men jag tvivlar ju inte en sekund på att de kan knåpa ihop/ändra papper i efterhand, därför vill jag gärna se dessa vid aktuell tvist.

Det är synd att många tror/tänker så om polisen och tyvärr kanske det stämmer om enstaka personer inom yrket, men jag hoppas att de flesta har tillit för rättsväsendet då det är väldigt bra i vårt land. Enskilda individen har en oerhörd massa rättigheter som andra inte har i andra länder.

JapMax skrev:
Och slutligen, är du en fullt utbildad domare (för svensk domstol) som jag läste tidigare?
Hittills har du bara visat ditt intresse och "kunskap" inom lag o rätt, jag har aldrig uppfattat ditt yrke. Förutom nått spel när du och blacken drev med mig i en annan tråd.
Kan du bekräfta ditt domaryrke får jag börja ta dina uppgifter på mer allvar, annars har du ju fkt lägre trovärdighet än trafikpolisen jag talade med i telefon.

Nej nej, hade jag vart domare hade jag knappast hängt på garaget en dag som denna, då hade jag legat på någon vit bahamas strand och blickat ut på min sportbil och 15år yngre fru (skämt åsido). Intresse och kunskap inom lag och rätt innehar jag till viss del men mest då inom det som berör en ordningspolis vardag, nog sagt om det. Varför min fakta blir mer pålitlig beror nog mest på att jag allt som oftast hänvisar till såväl källa som lagtext, yrke eller titel är inget jag anser mig behöva skylta med smile.

JapMax skrev:
Ps. Jag är inget svin i trafiken som till varje krona vill slipa böter, jag har bara så dåligt förtroende för min lokalpolis så jag vill ha hård fakta på allt.

Ingen som sagt att du är ett svin i trafiken och känner man sig orättvist behandlad så är det klart att man skall agera men oftast så är det ju en själv som har gjort fel och då anser iaf jag att man ska stå sitt kast och inte slösa på skattebetalarnas pengar.

rockabilly_ponta Customiserare
17 juni 2010 · 1 212 Inlägg

har fått tillbaka mitt kort i dag efter en lång väntan sen januari

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
17 juni 2010 · 26 151 Inlägg

knas_knas skrev:
ja skall förklarar allt hur de var..   ja kom på kvällen på en raka och så fort ja såg reflexerna så bromsade jag men ändå så tog han mig plus att de var en bra bit bort till där han stod sen när ja åkte förbi han med så hade han rutan uppe på bilen ....  va ja läste så kan dom inte ta en om mätningen är gjord på över 400m plus att man fåe inte mäta genom rutan... sen kan han la säga att han drog upp den så fort han mätt så sätt men a... a får se va som händer ja skall vara så jävlig de bara går iallafall ja skall kräva absolut allt allt allt!
sen var vi 3 i min bil o han var ensam..

Alltså jag fattar inte. Var rutan uppe när han tog dig med lasern eller var den nere och han vevade upp den efter att lasern tagit dig?
Fattar noll av vad du skriver, men lycka till i rättegången - om det blir någon.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Helvete_racing Arg Snickare
6 september 2010 · 875 Inlägg

knas_knas skrev:
värst va negativt de var då?? de finns bestämmelser om lasern som vet nånstan man kan läsa dom??

ja för det första ska dom kunna bevisa på plats när dom stoppar dig hur fort du körde. alltså ett kvitto som är utskrivit från lasern. har dom inte det så har dom inget bevis på hur fort du körde. och om polisen inte hade tillstånd att stå med lasern där han stod och klockade dig så kan han förlora på det i rätten också.

bara för polisen säger "hörre du du, är du helt dum i huvudet?! det är 70 här inte 120. skriv på papprena nu tar jag ditt kort."   Så betyder det inte att han har rätt till att göra så. om han inte kan bevisa det.  och när du nekar brott så ska dom inte ta ditt körkort förens motsattsen har bevisats. dvs efter rättegång i ditt fall.
har du ditt körkort kvar? eller var dom så fula att dom tog det?

dbjanoz
4 december 2010 · 1 785 Inlägg

knas_knas skrev:
blev av med körkortet för 2 veckor sen ..

det var en polis som satt i sin bil o sköt mig med sin laser o klocka mig på 120 på 70väg  ..

själv tror ja inte att ja körde så fort plus att de var en bra bit bort han stod när han sköt mig..

iallafall ja erkände inte brottet så de kommer bli rättegång på de vad kan man kräva av polisen?? ja menar finns de några regler om användandet av lasern? tex skall de va kallibrerad lr nått liknande ? hjälp mig

Du ber om hjälp. Okej. Ett råd. Följ reglerna....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
HalfShell
4 december 2010 · 162 Inlägg

dbjanoz skrev:

knas_knas skrev:
blev av med körkortet för 2 veckor sen ..

det var en polis som satt i sin bil o sköt mig med sin laser o klocka mig på 120 på 70väg  ..

själv tror ja inte att ja körde så fort plus att de var en bra bit bort han stod när han sköt mig..

iallafall ja erkände inte brottet så de kommer bli rättegång på de vad kan man kräva av polisen?? ja menar finns de några regler om användandet av lasern? tex skall de va kallibrerad lr nått liknande ? hjälp mig

Du ber om hjälp. Okej. Ett råd. Följ reglerna....

Några råd.
1. Titta när tråden skapades.
2. Läs igenom tråden.
3. Tänk på vad du tillförde.
4. Egd smile

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang